Ne visăm buricul NATO, dar nu putem construi un pod spre Cincu!
În ultimii ani, poligonul militar de la Cincu s-a transformat dintr-un centru de antrenament într-o bază NATO. Doar Franța a investit peste 80 de milioane de euro la Cincu, de când conduce Grupul de Luptă al NATO din România. În schimb, Consiliul Județean Brașov tot promite de doi ani că va construi un pod peste Olt…
Vechea bază, înființată în 1919, s-a extins acum pe mai multe dealuri din jurul vechii unități de la Cincu.
Militarii francezi au construit împreună cu alți aliați, inclusiv din România, zeci de clădiri noi: poligoane, unități pentru instruire, cazare, de hrănire a militarilor și a civililor care lucrează la Cincu, precum și depozite de muniție ori parcări.
Extinderea este încă în curs, iar până la sfârșitul anului va putea adăposti 2.000 de militari și 6.000 de vehicule militare.
La momentul anunțării constituirii Grupului de Luptă al NATO din România, la summitul de la Madrid, din 2023, președintele Statelor Unite, Joe Biden, declara că structura din România se poate extinde, în caz de nevoie, până la nivel de brigadă.
Liderul Grupului de Luptă, Franța, a anunțat, în februarie 2024, că nivelul de brigadă al structurii va fi atins în 2025, însă temporar și doar pentru două săptămâni, în timpul unui exercițiu militar major care va avea loc în România.
Comandantul Corpului Multinațional Sud-Est al NATO în România, generalul maior Cristian-Daniel Dan, a spus că planul „pentru tranziția de la nivel grup de luptă la nivel brigadă este respectat”.
Grupului de Luptă al NATO din România i se vor alătura, din toamnă, și peste 200 de militari spanioli. Ei vor veni la baza din județul Brașov cu tot cu echipamente militare.
Dar, pe cât de numeroase și intense sunt pregătirile în baza de la Cincu în care se află militarii NATO, pe atât de precare sunt drumurile și podurile către unitatea militară.
De altfel, încă de dinainte de staționarea trupelor NATO în România, nenumărați lideri militari aliați au reclamat starea proastă a drumurilor, căilor ferate și a podurilor din zona Cincu.
Pe ele, militarii străini trebuie să transporte camioane cu echipamente, tancuri, mașini blindate și alte lucruri care cântăresc zeci de tone.
Locotenent colonelul francez Jay Stephane, specialist în logistica tancurilor, a explicat: „Dacă ai nevoie de ceva foarte urgent, poți să transporți ce ai nevoie cu avionul, dar asta are un cost. Trebuie să alegi și să prioritizezi între timp și cost. Un tren, dacă pleacă din Franța, unde este încărcat, face până la Cincu cam patru, cinci zile”.
Militarul spune că reconstruirea podului peste râul Olt din localitatea Voila, de lângă Cincu, ar ajuta mult trupele franceze dislocate în zonă: „Noi ne așteptăm ca podul din Voila să fie gata cât de repede este posibil pentru că este dificil, e nevoie de mult mai mult timp să ajungi la Voila fără pod. În mod normal, ar trebui ca în 30-40 de minute să ajungi la Voila, dar acum durează două ore și jumătate să ajungi la acest punct cu capabilitățile militare. Costă, durează, e mult mai dificil să faci asta, logistic, dar suntem siliți să facem asta”.
Podul de care au nevoie militarii ar trebui construit de Consiliul Județean Brașov. Președintele instituției, Şerban Todorică-Constantin, spune că podul de la Voila va fi gata cel târziu în această toamnă. El dă vina pe procedurile birocratice pentru începerea construcției, care au durat mai mult pentru că specialiștii au recomandat refacerea malurilor, nu repararea lor.
Totuși, încă nu a fost anunțat un termen clar pentru darea în folosințăa podului. Așa că, poate militarii de la Cincu ar trebui să se gândească și la un aeroport. S-ar putea să-l termine înaintea podului de peste Olt…