Nebunie pe aeroporturile lumii: avioane blocate la sol! Sunt afectate bănci, magazine și televiziuni

Publicat: 19 iul. 2024, 11:22, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Nebunie pe aeroporturile lumii: avioane blocate la sol! Sunt afectate bănci, magazine și televiziuni

BBC raportează că numeroase bănci, instituții media și companii aeriene sunt afectate de o întrerupere majoră a serviciilor informatice vineri.

UPDATE 13.29 Crowdstrike, compania de securitate cibernetică acuzată că s-a aflat la originea penei informatice globală, a anunțat că „defecțiunea a fost identificată” și că „a fost implementat un patch”, scrie BFM TV.

Experții cred că problemele au fost cauzate de o actualizare defectuoasă.

Implicarea Crowdstrike a fost, de asemenea, confirmată de Centrul de supraveghere, alertă și răspuns la atacurile informatice (CERT-FR) al guvernului francez, care raportează „un incident major care afectează sistemele Microsoft Windows care rulează Crowdstrike Falcon DR”, cauzând „un Blue Screen of Death (BSOD)” și „restartare computerelor”.

„CrowdStrike lucrează activ cu clienții afectați de o problemă găsită într-o singură actualizare de conținut pentru Windows…. Problema a fost identificată, izolată și a fost implementat un patch”, a declarat CEO-ul George Kurtz într-un mesaj pe platforma de socializare X.

Potrivit sursei citate, sistemele Mac și Linux nu sunt afectate. “Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic (…) Echipa noastră este complet mobilizată pentru a asigura securitatea și stabilitatea clienților CrowdStrike”, a adăugat el.

UPDATE 12.30 Peste 1.000 de zboruri anulate la nivel global până acum

Peste 1.000 de zboruri au fost anulate în întreaga lume până în prezent, potrivit companiei de analiză a aviației Cirium.

Această cifră – în prezent 1.078 – va crește pe măsură ce efectele secundare se vor amplifica.

Firma mai spune că astăzi a fost programată să fie cea mai aglomerată zi pentru plecările zborurilor din Marea Britanie din acest an, cu peste 3.200 de plecări programate – cel mai mare număr din octombrie 2019.

Tabloul de plecare indică întârzierile

UPATE 12:17 Cozi uriașe la Mallorca

O familie din Bristol este blocată pe aeroportul din Palma de Mallorca după ce întreruperea IT a cauzat întârzieri la birourile de check-in.

Jemma Wheeler, în vârstă de 30 de ani, spune că familia ei de cinci persoane stă la coadă de trei ore.

„Am venit doar pentru o pauză scurtă de cinci nopți”, spune ea pentru BBC. „Ne-am gândit că este un zbor rapid de două ore și ne vom întoarce în cel mai scurt timp pentru a ne bucura de vremea frumoasă acasă.”

Jemma

UPDATE 12.11 Cozi la Luton

”Stau oarecum deznădăjduit pe aeroportul Luton din Londra, de unde zborul meu Wizz Air spre Vilnius trebuia să plece la 08:00 în această dimineață.

În timp ce așteptam să îmbarcăm, știrile despre întreruperea globală a IT au apărut pe telefoanele pasagerilor aflați la coadă. Și în curând a devenit evident că planurile noastre de călătorie vor fi perturbate.

Un agent de check-in a confirmat mai târziu că toate sistemele IT erau defectate, iar zborul nu va decola imediat. El a spus că compania aeriană lucrează la check-in-uri manuale. Cât de mult ar dura asta, o ridicare din umeri a spus totul”, a spus un pasager.

UPDATE 12.09 Serviciile de farmacie nu mai funcționează

Un purtător de cuvânt al Asociației Naționale de Farmacie din Marea Britanie spune: „Suntem conștienți de faptul că, din cauza întreruperilor IT globale, serviciile din farmaciile comunitare, inclusiv accesul la rețete de la medicii de familie și livrările de medicamente, sunt întrerupte astăzi.

„Îndemnăm pacienții să aibă răbdare în timp ce ajung la farmacie.”

UPDATE 11:50 Mai multe companii aeriene și aeroporturi afectate în toată Europa

Atât compania aeriană germană Lufthansa , cât și SAS Airline , cu sediul în Scandinavia, sunt cele mai recente companii aeriene care au raportat întreruperi.

Lufthansa spune că, în acest moment, recuperarea rezervărilor de către companie poate fi limitată, dar se lucrează la o soluție.

Și SAS spune că serviciile sale sunt pe deplin operaționale, dar „problemele tehnice” îi afectează motorul de rezervări.

Aeroportul Praga a fost, de asemenea, afectat de întreruperea sistemului de check-in și spune că unele plecări din capitala cehă sunt întârziate.

Compania aeriană germană Eurowings raportează, de asemenea, că check-in-ul online nu funcționează în prezent.

Și în Irlanda de Nord, aeroportul internațional Belfast spune că întreruperea are un impact asupra aeroportului, dar zborurile rămân operaționale.

Cel mai mare aeroport al Elveției din Zurich spune, de asemenea, că avioanele nu au voie să aterizeze.

UPDATE 11.49 Două spitale din Germania anulează operațiile care nu sunt de urgență

Două spitale din orașele din nordul Germaniei, Luebeck și Kiel, au anulat operațiile programate vineri.

Îngrijirea pacienților și serviciile de urgență vor continua ca în mod normal, adaugă Clinica Universitară din Schleswig-Holstein.

UPDATE 11:42 Sistemele informatice ale Jocurilor Olimpice de la Paris au fost afectate

Comitetul de organizare a Jocurilor Olimpice de la Paris spune că și operațiunile sale IT au fost afectate.

Dar – cu doar o săptămână înainte de începerea Jocurilor – comitetul spune că are planuri de urgență, potrivit agenției de presă Reuters.

UPDATE 11:40 „CliențiiWizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga rețea, serviciile de pe website și aplicațiile mobile fiind temporar indisponibile”, a transmis compania la solicitarea HotNews.ro.

Următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent:

  • Website-ul și aplicația mobilă Wizz Air;
  • Sistemul de rezervare;
  • Sistemul de check-in online și afișarea cărții de îmbarcare;
  • Centrele de contact – rezervări noi și modificări ale celor existente.

„În timpul întreruperii, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate și eventuale proceduri de sănătate sau de siguranță specifice fiecărui aeroport”, precizează WizzAir.

UPDATE 11.40: Microsoft anunță o întrerupere majoră a serviciilor care afectează utilizatori din întreaga lume

Microsoft a anunțat vineri o întrerupere a serviciilor care afectează aplicațiile sale Microsoft 365, afectând întreprinderile și utilizatorii din întreaga lume, potrivit Le Figaro.

„Investigăm o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365”, a afirmat multinaționala americană într-o declarație publicată vineri dimineață. „Serviciile noastre sunt îmbunătățite pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a scris compania pe rețeaua socială X (fostul Twitter).

UPDATE 11.37 Aeroportul din Delhi funcționează manual

În Delhi, nu există terminale electronice disponibile pentru check-in, iar liniile telefonice pentru a vorbi cu un agent merg foarte greu.

”Ni s-au dat carduri de îmbarcare goale și ni s-a cerut să completăm informațiile manual. Etichetele pentru bagaje au fost tipărite goale și au fost introduse și manual. După ce a trecut prin securitate, există o persoană la Terminalul 3 care se ocupă de actualizarea manuală a unei table albe cu informații despre poartă. Sunt la poarta de unde trebuie să plece zborul, dar nu sunt agenți și nici avion. La poarta vizavi de cea la care mă aflu, sunt un căpitan și un echipaj care așteaptă ca echipajul de la teren să înceapă procesul de îmbarcare. Pentru că aici totul se face manual, lucrurile sunt lente. Dar acest aeroport rămâne deschis”, a spus un pasager.

O tablă albă care arată orele de plecare pe aeroportul internațional din Delhi

UPDATE 11:29 Codurile de bare nu funcționează pe Gatwick

La aeroportul londonez Gatwick, codurile de bare nu funcționează, așa că verificările de securitate ale cărților de îmbarcare sunt efectuate manual, dar căutările de securitate funcționează normal.

”Nu am avut bagaje la check-in, așa că nu am avut întârzieri acolo. Dar a trebuit să folosesc bani cash pentru a cumpăra cafele de la Starbucks în salonul de plecări din aeroport. Sunt într-un zbor intern către Newquay și sunt în avion acum. Totul este la timp până acum – urmează să decoleze la ora 9.20. Dar suntem avertizați că ar putea dura timp pentru a decola din cauza restanțelor cu controlul traficului aerian”, spune un pasager.

UPDATE 11:22 Cel mai mare terminal de containere din Polonia, afectat

Cel mai mare terminal de containere din Polonia, Baltic Hub din orașul nordic Gdansk, este cea mai recentă infrastructură afectată.

„Sunteți informat că ne luptăm la Baltic Hub cu o întrerupere globală a sistemului de operare Microsoft, care împiedică operațiunile terminalului”, spune compania.

Baltic Hub a cerut companiilor să nu trimită containere în port. Hub-ul a început să funcționeze în 2007 și are capacitatea de a manipula până la 2,9 milioane de containere anual.

UPDATE 11:21 Probleme raportate cu sistemul NHS GP

Se pare că există probleme cu rezervarea programelor la unele cabinete medicale din Anglia.

Există mai multe rapoarte în legătură cu EMIS Web – care le permite medicilor de familie să gestioneze rezervările, să efectueze consultații cu pacienții și să actualizeze, să stocheze și să partajeze dosarele pacienților.

Grimethorpe Surgery din Barnsley raportează o „problemă majoră” spunând că nu are „acces” la sistemul clinic.

Clinica a postat ulterior spunând: „Suntem conștienți de faptul că utilizatorii încă nu pot accesa EMIS Web”.

Church Lane din Brighouse a postat pe X spunând „sistemul nostru clinic nu a funcționat de la ora 7 dimineața”.

„Nu avem acces la dosarele clinice ale pacienților, așa că nu putem face rezervări sau furniza informații.”

Central Lakes Medical Group din Ambleside a scris pe X spunând că a fost „impactat de întreruperea IT”.

Solihull Healthcare Partnership din West Midlands a spus că există o „problema națională” cu „EMIS Web”, sistemul informatic clinic.

UPDATE 11:20 Bursa de la Londra, afectată de o pană informatică globală

Bursa din Londra a fost afectată de o problemă tehnică care a afectat platforma sa de difuzare a informațiilor către piață. Afișarea modificărilor din FTSE 100, principalul său indice, a fost întârziată la deschidere.

„Serviciul de informare RNS se confruntă în prezent cu o problemă tehnică globală legată de o terță parte, care împiedică publicarea informațiilor”, potrivit unei note publicate pe site-ul Bursei din Londra și citat de BFM TV.

UPDATE 11:16 Compania aeriană olandeză KLM a anunțat vineri că a fost nevoită să își suspende o mare parte din operațiuni din cauza penei informatice globale.

„KLM, ca și alte companii aeriene și aeroporturi, a fost, de asemenea, afectată de întreruperea globală a sistemului informatic, făcând imposibilă gestionarea zborurilor”, a precizat compania aeriană într-un comunicat, adăugând că a fost «nevoită să își suspende cea mai mare parte a operațiunilor».

UPDATE Ora 11:03 Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa, a declarat vineri că a fost afectat de pana IT globală, care a afectat și aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia și spitalele olandeze.

„În prezent, există o întrerupere IT globală. Această întrerupere are un impact și asupra zborurilor spre și dinspre Schiphol. Impactul este în prezent cartografiat”, a precizat aeroportul într-o declarație.

UPDATE 11:02 Rapoartele numesc Crowdstrike drept cauză posibilă

Au existat rapoarte care sugerează că o companie de securitate cibernetică numită Crowdstrike, care produce software antivirus, a emis o actualizare de software care a mers îngrozitor de prost și care blochează dispozitivele Windows – determinând așa-numitul „ecran albastru al morții” pe computere.

UPDATE 10:58 Principalele companii aeriene americane, inclusiv Delta, United și American Airlines, au reținut la sol toate zborurile vineri dimineață din cauza unei probleme de comunicare, potrivit Administrației Federale a Aviației, citată de AFP.

„Toate (…) zborurile, indiferent de destinație”, au fost reținute la sol din cauza «problemelor de comunicare», a precizat FAA într-o notificare către companiile aeriene.

UPDATE  10:45 O întrerupere a lovit aeroportul și parlamentul din Noua Zeelandă

În Noua Zeelandă, Aeroportul Internațional Christchurch spune că se confruntă cu probleme IT într-un număr de sisteme care pot afecta sosirile și plecările zborurilor.

Iar un purtător de cuvânt al parlamentului Noii Zeelande spune că rețeaua lor de calculatoare are probleme.

UPDATE 09:54 Sky și-a reluat emisia

În urmă cu câteva momente, Sky News și-a reluat difuzarea după ce a fost forțat să întrerupă emisia

Dar acum afișează din nou un mesaj care își cere scuze „pentru întreruperea acestei emisiuni”.

–-

Problemele legate de sistemele IT au fost semnalate la mai multe aeroporturi și companii aeriene, ceea ce a dus la întârzieri în operațiunile de zbor. Aeroportul din Berlin a anunțat că se confruntă cu întârzieri la check-in din cauza unei defecțiuni tehnice, iar Aeroportul Schiphol din Amsterdam a informat despre o pană cibernetică care afectează zborurile sale.

În Spania, a fost raportat un incident la toate aeroporturile din țară, iar în Marea Britanie, aeroportul din Edinburgh a avut probleme din cauza unei erori informatice care a afectat afișarea informațiilor de zbor.

În SUA, companiile aeriene Delta, United și American Airlines au oprit toate zborurile din cauza unei probleme de comunicare, conform Administrației Federale a Aviației (FAA). Ryanair a avertizat că există potențiale perturbări în rețeaua sa din cauza unei întreruperi de către o terță parte.

În Marea Britanie, televiziunea Sky News și o mare companie feroviară au fost afectate de aceste probleme informatice generalizate. În Australia, aeroporturile, magazinele și comunicațiile au fost, de asemenea, afectate de această întrerupere tehnică la scară largă.

Microsoft a anunțat că ia măsuri de atenuare în urma problemelor de serviciu, care au afectat serviciile cloud din SUA și mai multe aplicații și servicii.