Negocierile dintre UE şi China au eşuat. Suprataxele pe maşinile electrice importate din China intră în vigoare joi
Negocierile dintre Uniunea Europeană (UE) şi China au eşuat, iar Comisia Europeană a adoptat marţi regulamentul care instituie taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice importate din China, acuzate că ar crea concurență neloială.
Decizia urmează să fie publicată miercuri în Jurnalul Oficial al UE și să intre în vigoare începând de joi
În ciuda ostilității Germaniei, Bruxelles-ul a decis să adauge la taxa de 10 % deja în vigoare o suprataxă de până la 35 % pentru vehiculele cu baterii fabricate în China, potrivit textului regulamentului publicat online de Comisiem scriu agenţiile de presă internaţionale.
Decizia urmează să fie publicată miercuri în Jurnalul Oficial al UE și să intre în vigoare începând de joi.
Scopul declarat este de a restabili condiții de concurență echitabile cu producătorii acuzați că profită de subvenții publice masive.
Scopul este de a apăra industria europeană a automobilelor și cele aproximativ 14 milioane de locuri de muncă de practicile considerate neloiale care au fost identificate în timpul unei anchete îndelungate a Comisiei.
Beijingul a denunțat „practici protecționiste neloiale și nerezonabile” după ce statele membre ale UE au dat undă verde suprataxelor propuse de Comisie la începutul lunii octombrie.
Până în ultimul moment, comisarul european pentru comerț, Valdis Dombrovskis, a continuat dialogul cu ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao, în încercarea de a găsi o soluție negociată. Dar fără succes.
În ciuda acestui fapt, cele două părți au convenit să continue consultările: suprataxele ar putea fi eliminate în orice moment dacă se ajunge la un acord privind alte mijloace de compensare a prejudiciului identificat de ancheta europeană.
Negocierile dintre UE şi China au eşuat. China amenință să lovească în interesele europene.
China amenință să lovească în interesele europene. Aceasta a ripostat deja prin lansarea unor anchete antidumping privind carnea de porc, produsele lactate și băuturile spirtoase pe bază de vin importate din Europa, inclusiv coniacul.
Germania și alte patru țări – Ungaria, Slovacia, Slovenia, Malta – au votat împotriva propunerii fiscale a Comisiei, nereușind însă să întrunească majoritatea necesară pentru a o respinge.
Comisia „nu trebuie să înceapă un război comercial”, a avertizat ministrul german al finanțelor, Christian Linder.
Companiile auto germane, care au o prezență puternică pe cea mai mare piață a lumii, se tem că vor plăti prețul.
Negocierile dintre UE şi China au eşuat. Impunerea de taxe vamale europene pentru mașinile electrice chinezești intervine într-un moment de criză pentru grupul Volkswagen
Impunerea de taxe vamale europene pentru mașinile electrice chinezești intervine într-un moment de criză pentru grupul Volkswagen, care prevede zeci de mii de reduceri de personal și închiderea a trei fabrici în Germania.
La începutul lunii octombrie, primul constructor auto european a denunțat „abordarea greșită” a UE.
Compatriotul său BMW a vorbit chiar de „un semnal fatal” pentru industria auto europeană.
Cu toate acestea, taxele vamale au fost susținute de zece state membre, printre care Franța, Italia și Polonia. Alte douăsprezece s-au abținut, printre care Spania, Suedia şi România.
Dar și în Franța abordarea UE îngrijorează mediile de afaceri.
Asociația profesională a coniacului (BNIC) s-a plâns că a fost „abandonată” de autorități, afirmând că industria sa a fost „sacrificată” într-un conflict comercial care nu are nicio legătură cu ea.
Această confruntare UE-China se înscrie într-un context mai larg de tensiuni comerciale între Occident, condus de Washington, și China, acuzată de practici anticoncurențiale într-o serie de alte sectoare, cum ar fi turbinele eoliene și panourile solare.
Măsurile europene, care se doresc a fi bazate pe fapte și a respecta normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), diferă de abordarea punitivă și mai politică a americanilor.
În SUA, președintele Joe Biden a anunțat la 14 mai o creștere a tarifelor pentru vehiculele electrice chinezești de 100%, față de 25% anterior.
În Europa, cuantumul taxelor variază de la producător la producător, în funcție de nivelul estimat al subvențiilor primite.
Taxele suplimentare se vor ridica la 7,8% pentru mașinile Tesla fabricate în Shanghai, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, potrivit unui document final trimis țărilor membre la 27 septembrie.
Celelalte grupuri auto care au cooperat cu ancheta europeană vor trebui să plătească o taxă suplimentară de 20,7%, față de 35,3% pentru cele care nu au cooperat.
Citeşte şi: Culisele taxelor UE pe maşinile electrice din China. De ce s-a abţinut România la vot.