Nereguli financiare masive la Ministerul Educației: fonduri de sute de milioane greșit gestionate și raportate
Un raport al Curții de Conturi scoate la lumină mai multe nereguli în gestionarea fondurilor și raportarea situațiilor financiare de către Ministerul Educației în anul 2022. Auditul efectuat a identificat erori semnificative, deși nu generalizate, ceea ce a condus la emiterea unei opinii cu rezerve asupra situațiilor financiare prezentate. Miniștrii Educației în 2022 au fost Sorin Cîmpeanu, până la finele lunii septembrie, și Ligia Deca, care este în funcție și azi.
Erori de înregistrare a fondurilor alocate universităților
Unul dintre principalele puncte critice identificate de Curtea de Conturi este înregistrarea eronată a unei sume de 434,3 milioane lei alocate universităților. Aceste fonduri, provenite din subvenții bugetare, au fost greșit contabilizate ca venituri din activități economice, deși ar fi trebuit înregistrate ca subvenții și transferuri bugetare. Această eroare a denaturat semnificativ imaginea finanțării acordate instituțiilor de învățământ superior.
Totodată, sumele transferate pentru realizarea unor investiții de capital, în valoare de 110,1 milioane lei, au fost înregistrate greșit, ceea ce a condus la supraevaluarea indicatorului „Cheltuieli de capital” și subevaluarea categoriei „Alte cheltuieli operaționale”.
Erori în gestionarea subvențiilor și transferurilor pentru studenți
Curtea de Conturi a descoperit o supraevaluare de 789,6 milioane lei la capitolul „Subvenții și transferuri”, sumă care a inclus bursele și transportul studenților. Aceste sume au fost înregistrate eronat și au fost dublate la consolidarea situațiilor financiare, ceea ce a afectat corectitudinea datelor prezentate.
De asemenea, diferențele constatate între numărul de studenți raportat în platformele RMUR și ANS au generat un risc suplimentar de alocare incorectă a fondurilor către universități, afectând astfel procesul de finanțare de bază.
Nereguli în înregistrarea creanțelor și datoriilor
Un alt aspect problematic este lipsa inventarierii corecte a creanțelor și datoriilor Ministerului Educației. De exemplu, creanțele și datoriile legate de fonduri externe nerambursabile, în valoare de 218,2 milioane lei și respectiv 248,9 milioane lei, nu au fost inventariate corespunzător, ceea ce a afectat transparența situațiilor financiare.
În plus, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” a raportat o supraevaluare de 7,2 milioane lei la venituri și o subevaluare de 12,8 milioane lei la datorii curente din cauza nerespectării principiilor contabile în ceea ce privește înregistrarea taxelor de studii.
Probleme legate de transferul manualelor școlare și gestiunea activelor
Raportul subliniază și lipsa uniformității în înregistrarea transferurilor de manuale școlare între Minister, inspectoratele școlare și unitățile școlare subordonate. Această situație a condus la dublarea valorii transferurilor și denaturarea situațiilor financiare consolidate, erori regăsite în județe precum Maramureș, Bistrița-Năsăud, Botoșani și Bacău.
Mai mult, Ministerul Educației a menținut în mod nejustificat în evidențele contabile active în valoare de 80,5 milioane lei, care nu aparțin instituției, ci altor entități publice, afectând astfel corectitudinea indicatorului „Terenuri și clădiri”.
Ce recomandă Curtea
Raportul Curții de Conturi evidențiază o serie de deficiențe serioase în gestionarea fondurilor și în prezentarea situațiilor financiare de către Ministerul Educației. Aceste nereguli afectează atât corectitudinea datelor financiare, cât și eficiența în alocarea și utilizarea resurselor bugetare, în special în domeniul educației superioare. Curtea recomandă luarea de măsuri urgente pentru corectarea acestor erori și pentru îmbunătățirea proceselor contabile și de gestionare a fondurilor.