Apar noi construcții grele pe Faleza din Galați, în pofida avertizărilor specialiștilor că promontoriul alunecă în Dunăre
Faleza Dunării din Galați este unică, fiind cea mai lungă și cea mai înaltă faleză de pe întreg cursul fluviului. Dar dincolo de aceste „puncte pozitive”, există și un mare „minus”, pentru că tasarea taluzului Falezei a fost considerată în ultimii 10-15 de ani una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă orașul, din cauză că se poate ajunge la alunecarea în Dunăre a terenurilor și construcțiilor.
În ultimii 12 ani s-au produs surpări în diferite zone ale Falezei și Primăria Galați a comandat mai multe expertize. Una din aceste expertize a fost realizată de specialiștii de la Universitatea Tehnică de Construcții din București și Academia Română, care au constatat accelerarea tasării și au recomandat interzicerea unor noi construcții în zona de protecție a taluzului.
Un nou bloc, cu opt etaje, în zona cea mai afectată de tasare, lângă fostul Complex „Francezi”
Dar la Galați interesele protagoniștilor pieței imobiliare sunt mai importante decât constatările experților și chiar în această perioadă e construită o nouă clădire, cu 8 etaje, lângă fostul Complex comercial „Francezi”, care în urmă cu 20-25 de ani a ajuns o ruină tocmai din cauza tasării terenului.
Noua clădire este înghesuită între Complexul „Francezi” și blocurile cu 10 etaje construite de firma Vega 93 SRL Galați, al cărui patron, Cornel Istrate, a făcut o afacere de milioane. La privatizatizarea Sidexului, Guvernul Năstase le-a dat celor de ArcelorMittal și fundațiile a trei blocuri cu 4 etaje pe faleză. Erau blocuri pentru siderurgiști. Combinatul ArcelorMittal a vândut fundațiile firmei Vega 93, iar primarul de la vremea aceea, Dumitru Nicolae, nu a ținut cont de avertizările specialiștilor și i-a aprobat patronului Vega 93, Cornel Istrate, transformarea celor 3 blocuri de pe faleză în blocuri cu 10 etaje și „la pachet” i-a mai aprobat construirea altor patru blocuri cu 10 etaje.
Tot atunci, firma Vega 93 a obținut și autorizațiile pentru construirea, lângă Complexul „Francezi”, a unui nou hotel, care să le completeze pe cele două,„Vega” și „Viva”, pe care le avea în portofoliu o altă firmă din Grupul Vega. A fost construită fundația noului hotel, dar lucrările au fost abandonate din cauza succesiunii de surpări de pe faleză.
În cele din urmă, lucrările au fost reluate și noua clădire, cu cinci scări și opt etaje e aproape gata. Nu se știe dacă își va păstra destinația de hotel, pentru că nu există niciun panou care să indice beneficiarul, proiectantul, constructorul și ce rost are ridicarea noii construcții, dar lucrurile sunt lămurite de un panou sprijinit de una din barăci: „Riviera by Viva”. Deci sunt șanse să fie hotel, chiar dacă singurele locuri de parcare, de la blocurile din apropiere, sunt deja ocupate.
Pentru că este o construcție masivă, cu 8 etaje, ridicată la câțiva metri de Complexul „Francezi”, ale cărui clădiri s-au „rupt” din cauza tasării terenului, lângă fundația hotelului a fost construit un zid de sprijin. Nu rezolvă nimic în privința tasării, dar sunt bifate bunele intenții. S-a încercat!
Construcțiile grele au fost interzise în zona de protecție a taluzului
Faleza Dunării din Galați a fost amenajată în anii 60, când fostele râpe de pe malul fluviului au fost sistematizate pe trei niveluri, Faleza Inferioară cu o promenadă și spații verzi, un platou intermediar pe care a fost amenajată o șosea de coastă și Faleza Superioară, la nivelul cartierelor orașului.
Sistematizarea a fost realizată și prin aducerea unor imense cantități de pământ de umplutură și pentru asigurarea stabilității acestui taluz a fost creat un sistem de drenare a apelor provenite din precipitații. Specialiștii au permis construirea unor blocuri cu 4 etaje, dar numai în afara zonei de protecție a taluzului, de 60 de metri de la „buza” taluzului.
Personajele influente și-au construit vile cu vedere la Dunăre și Munții Dobrogei
La începutul anilor 90, când Galațiul era condus de Eugen Durbacă, un primar care a dat undă verde haosului edilitar, a început și distrugerea Falezei.
Cele mai influente personaje din Galați au început să își construiască vile pe Faleză, pentru ca din balcoane să poată admira Dunărea și panorama malului tulcean, cu Munții Dobrogei. După vile, au apărut și cele șapte blocuri cu 10 etaje ale Vega 93.
După primele surpări, specialiștii au recomandat interzicerea unor noi construcții
Cum toate aceste construcții au fost ridicate în zona de protecție a taluzului și fundațiile lor au distrus sistemul de drenare, în ultimii ani s-a accentuat tasarea terenurilor de pe faleză, acest fenomen fiind demonstrat de surpările care se produc în diferite zone ale Falezei.
Primele surpări s-au produs în 2009 și 2010 în zona „Valurile Dunării”, unde au apărut în asfalt gropi cu adâncimea de 10 metri. A fost deviat traficul, s-au astupat gropile, au apărut alte surpări și în 2014, primarul de atunci, Marius Stan, a comandat o nouă expertiză, realizată de Universitatea Tehnică de Construcții din București și Academia Română.
Concluzia acestei expertize a fost că în zona apropiată de Grădina Botanică și Complexul „Francezi” sunt deplasări de teren de tip forfecare la adâncimi foarte mari, de 30 de metri și că la nivelul solului deplasările sunt de 3 cm lunar, adică de 12 cm pe an.
Primăria Galați caută proiectanți pentru reamenajarea arhitecturală a Falezei
Ajuns primar al Galațiului în 2016, actualul edil, Ionuț Pucheanu, a ignorat avertizările specialiștilor de la Universitatea Tehnică de Construcții, afirmând că „a fost o lucrare de diplomă”, nu o expertiză. În 2018 și 2019 a comandat firmei SC Prorexom SRL două expertize ale falezei, prin foraje geotehnice, studiu geo, studiu hidro, etc, dar aceste expertize n-au fost urmate de nicio acțiune concretă.
În prezent, Primăria Galați derulează procedura pentru selectarea unei firme de arhitectură care să elaboreze proiectul reamenajării arhitecturale a falezei. Măcar să arate bine!