Noi detalii despre megaproiectul autostrăzii prin munți între Moldova și Ardeal
Autoritățile din cadrul Ministerului Transporturilor au venit cu clarificări vis-a-vis de proiectele majore de infrastructură din Moldova. Potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, zilele următoare va fi semnat ultimul contract de execuție pentru autostrada A7.
De asemenea, licitațiile pentru execuția tronsonului montan din A8, secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț, sunt planificate pentru vara anului 2024.
”Ne dorim să avem cât mai multe proiecte mature şi rapid implementate care să asigure conectivitatea acestei regiuni cu restul ţării. De asemenea, ne dorim să oferim accesabilitate ieşenilor către proiectele autostrăzilor A7 şi A8. Determinarea Guvernului României în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii rutiere din Moldova este binecunoscută, motiv pentru care zilele acestea vom semna ultimul contract de execuţie pentru Autostrada Moldovei A7.
Este vorba despre lotul 3 Pietroasele – Buzău (13,9 km) al tronsonului Ploieşti – Buzău”, a afirmat Ionel Scrioşteanu, secretar de stat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
În ceea ce privește proiectul Autostrăzii A8, se estimează că la începutul anului viitor vor fi aprobați indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea montană a autostrăzii Miercurea Nirajului – Leghin, având o lungime de 160 de kilometri. De asemenea, în vara anului 2024 se va planifica organizarea licitațiilor pentru execuția lucrărilor.
”Iaşiul are nevoie de cât mai mulţi kilometri de autostradă tocmai pentru a valorifica potenţialul uriaş pe care îl avem din punct de vedere economic. Totodată, ne dorim să asigurăm conectivitatea ieşenilor cu celelalte judeţe învecinate prin concretizarea proiectelor de investiţii ce vizează reabilitarea, modernizarea şi extinderea drumurilor judeţene, aşa cum s-a întamplat, de exemplu, cu Axa Rutieră Strategica 1: Iaşi – Suceava sau Axa Rutieră Strategice 2: Iaşi – Botoşani”, a precizat Costel Alexe.
47 de tuneluri cu 7,5 miliarde de euro
La începutul lunii noiembrie, Ministerul Transporturilor a făcut public proiectul de hotărâre de guvern referitor la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru sectorul montan al autostrăzii A8 (Miercurea Nirajului – Leghin). Costurile estimate pentru acest proiect se ridică la 37,4 miliarde de lei (7,5 miliarde de euro).
„Secțiunea Miercurea Nirajului-Leghin, km 22+000 – km 181+195 se află în procedura de transparență decizională până pe 14.11.2023. După această etapă va fi emisă Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici, după care se va publica în Monitorul Oficial. Odată cu publicarea în Monitorul Oficial se poate declanșa etapa realizării caietelor de sarcini și inițierea licitației de Proiectare + Execuție”, a anunțat Cătălin Urtoi, șef al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Proiectul prevede:
- 160 km de drum în regim de autostradă
- 265 de structuri – poduri, viaducte și pasaje
- 47 de tuneluri
- 8 spații de servicii
- 2 centre de întreținere și coordonareun punct de sprijin și întreținere
- 8 parcări de scurtă durată
- 5 noduri rutiere.
Viteza de proiectare pentru sectorul de autostradă este de 120 km/h, în timp ce în nodurile rutiere viteza de circulație este limitată la 60 km/h.
„Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile (PT) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, se arată în proiectul de hotărâre.