Noi informații despre ambarcațiunea misterioasă detonată la Capu Midia
Așa cum am informat la vremea respectivă, pe 4 aprilie o ambarcațiune misterioasă a fost descoperită și recuperată de către autoritățile românești, în Marea Neagră.
Ambarcațiunea răsturnată plutea în derivă la aproximativ 35 km de localitatea Tuzla. A fost remorcată până în Portul Constanța, unde a fost examinată de specialiști din cadrul M.Ap.N. și SRI. A doua zi a fost detonată în poligonul de la Capu Midia.
Autoritățile române nu au dat alte amănunte referitoare la ambarcațiune ori, în general, la operațiune.
Între timp, însă, noi date au ieșit la iveală. Cel mai important dintre ele este că la bordul acesteia se afla un focos de 500 kg, de două ori mai mare decât o rachetă anti-navă Harpoon sau Neptune.
Nava de suprafață fără echipaj (USV) a fost creată prin adaptarea unei bărci gonflabile rigide (RIB) cu carenă de aluminiu AM-800. Acesta a fost produsă de compania Silver Ships din Alabama, Statele Unite. Barca este proiectată pentru salvare sau ca țintă de manevră, iar finisajul roșu original era încă vizibil pe corpul inferior și pe gulerul gonflabil.
AM-800 are o lungime de aproximativ 9,5 metri (31 picioare), inclusiv motoarele externe. Deși pare mică, este aproape de două ori mai mare decât Magura și Sea Baby, USV-urile pe care le folosește Ucraina. RIB este probabil să fie văzut de mai departe, dar focosul puternic cu care era echipată ambarcațiunea găsită poate compensa acest lucru, apreciază specialiștii www.navalnews.com.
Focos puternic de la racheta Styx
Focosul de pe USV provine de la o rachetă antinavă P-20 Styx. Aceasta este o armă din epoca sovietică și, în timp ce este încă în serviciu în Rusia, este în general văzută ca învechită. Principalul său merit este că are un focos puternic. Atât Rusia, cât și Ucraina au probabil acces ușor la acest tip de focos.
Focosul era montat pe un cadru din lemn brut pe puntea din față a bărcii. Este un model „4G20” care este asociat cu variantele de model de export P-20 ale rachetei Styx. Cântărește puțin sub 500 kg (1.100 lb) de explozibili TGAG-5, care este 60% TNT, 20% RDX, 15% pulbere de aluminiu și 5% ceară flegmatizantă. Pentru comparație, aceasta este de peste două ori mai mare decât focosul rachetelor antinavă Harpoon.
Interesant este că Mișcarea Houthi a folosit și ea acest tip de focos pe unele dintre USV-urile sale explozive. Houthiii au avut acces la aceste focoase din stocurile moștenite de la marina yemenită, așa că nu există nicio sugestie privind o legătură directă cu această nouă navă.
Focosul are o încărcătură separată în față pentru a perfora o gaură mare în navă înainte ca încărcătura principală să detoneze, provocând astfel mai multe daune. Aceasta este descrisă ca o sarcină cumulativă cu explozie ridicată. În rachetă, încărcătura în formă este îndreptată ușor în jos pentru a provoca daune maxime. Cu toate acestea, pe USV este de dorit ca încărcătura în formă să fie direcționată înainte, astfel încât întregul focos a fost montat într-un unghi. În timp ce detonația stand-off de la USV este mai puțin preferabilă decât lovitura penetrantă a rachetei, dimensiunea focosului face acest USV formidabil.
Și totuși, a cui era ambarcațiunea?
Naționalitatea navei nu a fost împărtășită oficial, deși unele mass-media locale au sugerat că este ucraineană. Natura navei și bazată pe o carenă americană susțin această concluzie. Producătorul, Silver Ships, a furnizat anterior ambarcațiuni Ucrainei, ca parte a ajutorului SUA, dar fără a specifica ce tip de ambarcațiuni. Deci, cel mai simplu pare că este ucraineană. S-a răsturnat, probabil, mai la nord și a plutit până unde a fost găsită.
Cu toate acestea, ar trebui luată în considerare cu seriozitate posibilitatea că ambarcațiunea ar putea fi rusă. Rusia a încercat să perturbe sau să împiedice navele comerciale care navighează spre Ucraina de la sfârșitul Inițiativei pentru cereale la Marea Neagră, în iulie anul trecut. Eforturile s-au concentrat pe atacarea infrastructurii portuare ucrainene, dar au fost folosite și mine. Minele nu au avut succes până acum, iar unele surse ucrainene sugerează că rușii nu mai sunt acum în măsură să le semene. Prin urmare, Rusia poate fi tentată să folosească USV-urile pentru a lovi navele, restabilind astfel o blocadă de facto. Deși poate fi clar care țară face acest lucru, apartenența USV-urilor ar putea fi, totuși, tăgăduitș. Este probabil ca propaganda rusă să dea vina pe Ucraina pentru a crea suficientă ambiguitate pentru a evita consecințele imediate.
Dacă acest USV a fost ucrainean (ceea ce pare cel mai probabil) sau rus, poate va fi dezvăluit în timp util. Dar probabilitatea ca ambele părți să opereze USV-uri în Marea Neagră este în creștere, așa că o ambarcațiune rusă este obligată să apară mai devreme sau mai târziu, concluzionează analiștii Naval News.