Noi proceduri pentru obținerea permisului de mecanic de locomotivă

Publicat: 06 dec. 2022, 10:29, de Florentin Lucaniuc, în ACTUALITATE , ? cititori
Noi proceduri pentru obținerea permisului de mecanic de locomotivă

Ministerul Transporturilor a modificat procedurile pentru obținerea permisului de mecanic de locomotivă. De asemenea, a fost modificat și modul în care se vor desfășura programele de formare-calificare, perfecționare și verificare profesională periodică a personalului care efectuează activități specifice desfășurării transportului feroviar.

În Monitorul Oficial al României a apărut Ordinul nr. 2381 din 5 decembrie 2022 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2261/2005 privind aprobarea Metodologiilor de organizare și derulare a programelor de formare-calificare, perfecționare și verificare profesională periodică a personalului care efectuează activități specifice desfășurării transportului feroviar și a Ordinului ministrului Transporturilor nr. 615/2015 privind aprobarea Procedurii pentru obținerea permisului de mecanic de locomotivă, Cerințelor privind procedurile de eliberare și actualizare a certificatului și Cerințelor și procedurii de recunoaștere a persoanelor și organismelor.

Aprobarea acestui act normativ constituie una din cele mai eficiente măsuri luate la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește spijinul pentru unitățile feroviare în gestionarea problemei lipsei de personal de după 1998. Elaborarea proiectului, devenit acum literă de lege, a reprezentat un demers al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), organism independent din cadrul Autorității Feroviare Române (AFER).

Actul normativ are ca temei  lipsa actuală de personal format şi calificat, din categoria personalului care efectuează activități specifice desfăşurării transportului feroviar, care cumulată cu o eventuală ieşire din sistemul feroviar a unui număr mare de salariaţi, în baza prevederilor Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, poate genera, la un moment dat, blocarea unor activităţi, cu repercusiuni inclusiv asupra siguranţei feroviare, se arăta în Nota de fundamentare.

În consecință, inițiatorul proiectului consideră că principala soluție o constituie continuarea demersului de liberalizare a pieţei de formare şi calificare de personal în domeniul feroviar. Aceasta presupune menținerea unui caracter unitar al activităţilor de formare şi calificare profesionale în domeniul feroviar, prin oferirea către CNCF CFR SA, gestionarii de infrastructură neinteroperabilă şi operatorii de transport feroviar a unor instrumente legislative prin care acestora să le fie facilitată desfășurarea, în cadrul unor centre proprii autorizate, de activităţi de formare-calificare şi perfecţionare pentru personalul propriu.

Formarea și calificarea ceferiștilor se va face la stat și la privat

Concret, unitățile feroviare (inclusiv cele private) vor putea organiza centre proprii de efectuare a programelor de formare-calificare și perfecționare pentru personalul propriu. ”Unitățile feroviare, în centrele autorizate ale acestora, pot organiza cursurile de pregătire menţionate la alin. (11), în funcţiile prevăzute în anexa nr. 5 de la prezentul ordin, doar pentru personalul propriu”, se arată în proiect.

Aceste centre trebuie autorizate în prealabil de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR) din cadrul Autorității Feroviare Române (AFER). Autorizaţiile vor avea o valabilitate de zece ani, cu vizarea periodică la doi ani. Însă, pe tot parcursul funcționării centrelor, acestea vor fi verificate de ASFR dacă îndeplinesc în continuare cerințele care au stat la baza emiterii autorizațiilor. Pe durata derulării programelor de formare profesională în centrele proprii, acestea vor fi monitorizate și de către Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară  (CENAFER), scrie clubferoviar.ro