Noi reguli pentru eliberarea pașaportului simplu temporar. Cum să obții acest document
Președintele Klaus Iohannis a promulgat luni modificarea și completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate.
Conform noilor modificări, condițiile pentru eliberarea pașaportului simplu temporar au fost schimbate față de cele în vigoare până la acest moment.
Acest document va fi emis doar în situații speciale și de excepție, care implică o nevoie imediată de deplasare în străinătate, o urgență, sau, după caz, pentru continuarea călătoriei sau reglementarea șederii/situației juridice a cetățenilor români aflați în străinătate, care nu mai au documentele de călătorie sau acestea au expirat.
„Paşaportul simplu temporar se eliberează de către serviciile publice comunitare de paşapoarte sau de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la libera circulaţie în străinătate sau în alte cazuri în care instanţa de judecată a impus obligaţia de a nu părăsi teritoriul României, în condiţiile legii penale, în următoarele situaţii: când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte, pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea/ situaţia juridică pe teritoriul unui stat, în situaţii obiective şi urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea şi eliberarea paşaportului simplu electronic sau acesta a fost depus pentru obţinerea unor vize”, prevede legea.
În prezent, pașaportul simplu temporar se eliberează în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Noua variantă a legii introduce și posibilitatea ca datele biometrice ale cetățenilor să fie preluate o singură dată de personalul consular la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României. Aceste date vor putea fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate, conform solicitărilor cetățenilor români.
Legea prevede și anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română, în cazul în care acestea nu au predat documentele de călătorie în termen de cinci zile de la data pierderii cetățeniei. Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea responsabilă de evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.