Noile reguli europene de omologare și testare auto intră în vigoare la 1 septembrie 2020
Regulamentul UE privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor intră în vigoare de mâine, 1 septembrie 2020. Va fi îmbunătățită calitatea și independența omologării de tip și a testării vehiculelor și va spori controlul mașinilor aflate deja pe piața UE.
După cum arată Thierry Breton, Comisarul European pentru piața internă, cetățenii Europei se așteaptă să conducă mașinile cele mai econologice și mai sigure, Aceasta presupune efectuarea celor mai stricte controale asupra autovehiculelor, ceea ce înseamnă efectuarea de controale și posibilitatea interzicerii de pe piață de către Comisia Europeană a autovehiculelor neconforme, ca și impunerea de amenzi de până la 30.000 euro per autovehicul. „Eforturile noastre de a restabili încrederea consumatorilor, de a consolida piața unică și de a sprijini viabilitatea pe termen lung și competitivitatea globală a industriei europene a autovehiculelor merg mână în mână”, spune Breton.
Principalele elemente ale noilor norme ale UE includ:
- Independența și calitatea testelor efectuate înainte de introducerea pe piață a unui autoturism: Serviciile tehnice care efectuează teste și inspecții ale noilor modele de autovehicule vor fi supuse unui audit independent, pe baza unor criterii stricte de obținere și păstrare a desemnării acestora de către statele membre. Autoritățile naționale de omologare de tip fac acum obiectul unor evaluări inter pares pentru a se asigura că normele relevante sunt implementate și respectate în mod riguros pe întreg teritoriul UE.
- Controlul autoturismelor aflate deja pe piață: Noul cadru îmbunătățește, de asemenea, verificările efectuate asupra vehiculelor care circulă deja pe piață și sunt puse în vânzare de către concesionari. De acum înainte, statele membre sunt obligate să testeze în mod regulat un număr minim de automobile și pot în prezent să ia măsuri de salvgardare împotriva vehiculelor neconforme de pe teritoriul lor, fără a aștepta ca autoritatea care a acordat omologarea de tip să ia măsuri.
- Supraveghere europeană: În plus, Comisia poate acum să efectueze verificări ale conformității vehiculelor în laboratoare sau pe șosea. În cazurile în care producătorii încalcă legislația în materie de omologare de tip (de exemplu, dispozitive de manipulare sau declarații false), Comisia poate dispune retragerea de pe piață la nivelul UE și le poate impune acestor producători sancțiuni de până la 30 000 EUR pe autoturism. Până în prezent, numai autoritățile naționale care au efectuau omologarea de tip a autoturismului puteau impune astfel de măsuri.
Dieselgate, scandalul care a declanșat crearea de noi reguli
De la adoptarea regulamentului în 2018, producătorii de automobile, agențiile de omologare de tip și alte părți interesate au lucrat în permanență în vederea punerii în aplicare a noilor norme și a adaptării la cerințele cele mai stricte.
Comisia a furnizat resurse suplimentare pentru ca Centrul Comun de Cercetare (JRC) să preia acest nou rol în supravegherea pieței, finanțând personalul suplimentar necesar, costurile operaționale și construirea a două noi laboratoare. JRC dispune de două noi laboratoare de ultimă generație pentru efectuarea de controale.
Omologarea de tip este procesul prin care se certifică faptul că un vehicul îndeplinește toate cerințele pentru a fi introdus pe piață și se verifică în mod riguros respectarea legislației UE de către producători, inclusiv a limitelor de emisii, prevăzute într-un regulament separat.
Noile norme privind omologarea de tip au fost propuse de Comisie în 2016 în urma scandalului „Dieselgate” și au fost adoptate de Parlamentul European și de Consiliu în 2018.
Această reformă face parte din eforturile mai ample ale Comisiei pentru un sector al automobilelor curat, durabil și competitiv, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei intitulată „Europa în mișcare”. Inițiativele Comisiei includ standardele privind calitatea aerului și emisiile de CO2, îmbunătățirea testării emisiilor pentru autoturisme sau sprijinirea producției de combustibili alternativi și de baterii, precum și apărarea competitivității industriei europene.