Nou an școlar în pandemie: Peste 200 de şcoli nu au izolatoare pentru elevii cu simptome de Covid-19
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, afirmă că la nivel naţional există 200 de unităţi şcolare care nu au izolator în care să îi ducă pe elevii care prezintă simptome de boală, pentru a-i ţine departe de colegi până când aceştia primesc un diagnostic.
De asemenea, dintre clădirile expertizate din punct de vedere seismic, 101 sunt încadrate în clasa de risc seismic I, alte aproape 500 au fost încadrate în clasa de risc seismic II în timp multe altele nu au fost expertizate.. Cîmpeanu a vorbit, în prima zi a anului şcolar, şi despre şcolile cu toalete în curte, arătând că anul trecut din 40 de milioane alocate acestora în bugetul Ministerului Educaţiei, mai puţin de jumătate din sumă a fost folosită.
„Şcolile sunt mult mai bine pregătite decât erau în urmă cu un an, dar problemele cronice se fac simţite, mai ales în condiţiile în care criza sanitară le amplifică. (…) Există probleme la nivelul autorizaţiilor de funcţionare sanitară, există probleme la nivelul existenţei unor spaţii cu destinaţie de izolator pentru situaţia în care apar cazuri de îmbolnăvire într-o grupă, mai ales în mediul rural, unde spaţiile de învăţământ sunt limitate, dar se încearcă identificarea unor soluţii împreună cu autorităţile locale. Există probleme, mai puţin decât erau în urmă cu un an, dar suficient de multe ca să ne determine să ne concentrăm pe toate aspectele ce ţin de buna funcţionare a şcolii, inclusiv la nivel de infrastructură”, a declarat Sorin Cîmpeanu luni, la Valea Doftanei, în judeţul Prahova, unde a participat la ceremonia de deschidere a anului şcolar la liceul din localitate.
Acesta a menţionat că 200 de unităţi şcolare nu deţin, la deschiderea anului şcolar, spaţii pe care să le folosească drept izolator, iar reprezentanţii acestora i-au dat asigurări că, în colaborare cu autorităţile locale, acestea din urmă au pus la dispoziţie spaţii „în imediata apropiere a şcolilor”.
Cîmpeanu a catalogat drept „o problemă cronică, care ţine de întreaga comunitate” situaţia şcolilor care încă au toalete în curte. În acest context, ministrul a arătat că anul trecut au fost alocate, la nivelul Ministerului Educaţiei, 40 de milioane de lei pentru şcolile care au nevoie de construirea de toalete în interiorul clădirilor, dar că din aceşti bani „s-au cerut şi s-au folosit doar 18 milioane de lei”.
„Asta arată o slabă capacitate administrativă în mediul românesc şi nu numai în mediul şcolar”, consideră Sorin Cîmpeanu.
Ministrul a arătat de asemenea că din totalul de 31.394 de clădiri ale unităţilor şcolare din sistemul naţional au fost expertizate din punct de vedere seismic puţin peste 6%, iar dintre acestea 101 au fost încadrate în clasa de risc seismic I, iar 494 de imobile au fost încadrate în clasa de risc seismic II. În acest caz, imobilele nu prezintă pericol iminent de prăbuşire, iar în caz de cutremur puternic pot suferi deformări la nivel structural, a explicat Cîmpeanu. Conform ministrului, expertizele se realizează de către Ministerul Dezvoltării.
În ceea ce priveşte manualele şcolare, ministrul susţine că acestea „există pentru absolut toţi elevii”.
”Manualele există pentru absolut toţi elevii, manualele există inclusiv pentru acele discipline pentru care anul trecut nu s-au putut organiza licitaţii. Pentru cea mai bună parte dintre disciplinele care nu au avut manuale anul trecut s-au organizat licitaţii”, a mai afirmat Sorin Cîmpeanu.
Acesta a precizat că la clasele I-VIII Centrul Naţional de Evaluare şi Politici a gestionat încheierea contractelor, în timp ce pentru liceu, Ministerul Educaţiei a dat bani Inspectoratelor Şcolare, care au contracte cu editurile.