Noul pod feroviar de la Grădiștea, redeschis circulației pe 1 iunie 2024! Cât durează o cursă București-Giurgiu
Sâmbătă, 1 iunie 2024, se redeschide circulația pe noul pod feroviar din localitatea Grădiștea iar legătura feroviară între Capitală și sudul rețelei, pe ruta directă București Nord – București Progresu – Vidra – Grădiștea – Comana – Giurgiu (și retur), va dura circa 2 ore (12 opriri), a anunțat CFR Infrastructură. Această linie a fost suspendată timp de 19 ani.
Viteza medie între Gara de Nord și Giurgiu va fi de 43 km/h, iar între București Progresu și Giurgiu, de 46 km/h. Există zone cu restricții de viteză, iar pe linia directă nu vor circula trenuri cu locomotivă și vagoane, ci doar automotoare, din cauza slăbirii terenului în zona Daia, la 8 km de Giurgiu.
Această reluare a circulației vine după lucrări de reabilitare în zona Grădiștea, iar trenurile ar trebui să reia circulația luna viitoare. Potrivit CFR Infrastructură, în relația București Nord – București Progresu – Giurgiu vor circula numai trenuri de rang Regio. Un tren va parcurge distanța București Progresu – Giurgiu (61,4 km) în aproximativ 80 de minute, iar între București Nord – București Progresu – Giurgiu (93,2 km) călătoria va dura în jur de 130 de minute.
Pe traseul București Progresu – Giurgiu vor fi 12 restricții de viteză, cu o lungime totală de 9,5 km. Viteza maximă de circulație va fi de 120 km/h pe zona reabilitată, între stațiile Vidra – Grădiștea – Comana, respectiv 100 km/h pe restul distanței.
În ciuda acestei schimbări, trenul de Varna și Istanbul va continua să circule pe ruta ocolitoare, pe la Videle. CFR SA menționează că în zona Daia se execută lucrări provizorii de întreținere la suprastructură și terasamente, iar alte lucrări de consolidare vor avea loc ulterior, odată cu demararea proiectului de modernizare și electrificare a liniei.
Prima linie de cale ferată construită în România va fi redeschisă anul acesta. Lucrările pentru construirea unui nou pod la Grădiștea și reabilitarea infrastructurii feroviare se apropie de final.
Constructorul a ajuns cu execuția la peste 95%, iar în aceste zile lucrează pentru montarea șinei pe podul principal. Testele ar trebui să demareze în luna mai, iar dacă nu vor apărea probleme, trenurile cu călători vor fi puse în circulație în luna iunie, cu aproape un an întârziere față de termenul inițial.
Contractul a fost semnat cu firma austriacă Porr, la finalul anului 2020. Valoarea sa inițială era de 472 milioane de lei (fără TVA), însă suma a fost majorată de mai multe ori de-a lungul timpului.
În prezent, trenul București-Giurgiu trece prin Videle după ce în 2005 podul de la Grădiștea, de la granița cu județul Ilfov, a fost luat de ape. În loc de 70 de kilometri, garniturile ocolesc aproape 120 de kilometri, distanță care aproape triplează timpul de parcurs.