Nu doar autoritățile sunt vinovate pentru morțile de pe șoselele României: cazul DN 2/E 85
Trăim cu impresia în România că, pentru fiecare dezastru, mai cu seamă în ce privește infrastructura rutieră, autoritățile sunt singurele vinovate. Nimic nu este însă mai fals, după cum o arată și cazul „drumului morții” DN2/E85, unde, cu câțiva ani în urmă, a fost creat sistemul alternativ 2+1, din păcate doar pe un sector „de test” de 10 kilometri.
Privind într-un spectru mai larg, se poate spune însă că acest drum funest este simptomatic pentru o trăsătură de caracter definitorie a poporului român, mai precis lipsa de prevenție în absolut orice domeniu cu putință. Nimeni nu acționează preventiv în niciun domeniu și în nicio privință, iar de lucrul ăsta nu poate fi învinovățit doar statul. Pur și simplu așa suntem noi, începând cu cel mai banal gard pe care nu-l reparăm, continuând cu cele mai simple găuri de canal pe care nu le astupăm și, ajungând, așa cum spuneam, la o șosea de talia E85, unde aproape nimeni nu este interesat să acționeze preventiv ca să nu mai moară oameni.
„Statisticile arată foarte clar că acolo unde au pus sistemul ăsta 2+1 alternativ, în ciuda faptului că nu au pus parapet de separație de sens, rezultatele privind siguranța rutieră au fost excepționale”, a explicat, în exclusivitate pentru Puterea.ro, Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructură.
Tot el spune, de asemenea, că drumul în cauză este de fapt un drum 1+1 cu acostamente lărgite și este folosit în regim de 2+2, deși la viteză nu încap patru mașini una lângă alta. Ori, tocmai aici este problema, explică specialistul, și de asta este un drum mai periculos decât alte drumuri 1+1.
Asta generează foarte multe accidente, arată Ionuț Ciurea, bașca faptul că atunci când se întâmplă accidente, viteza este de obicei foarte mare și coliziunile sunt frontale, iar asta, pe segmentul ăsta de drum, genera, înainte de transformarea lui în 2+1 alternativ, foarte mulți morți.
„După ce au pus sistemul ăsta, în primii doi ani nu a mai fost niciun accident mortal. După aceea, timp de un an (iulie 2021-iulie 2022, n.r.), au mai fost doar două accidente cu morți, dintre care ambele au fost coliziuni frontale. Primul accident a fost o intrare pe contrasens involuntară, omul a adormit la volan, iar celălalt a fost un BMW care a făcut triplare peste linia dublă continuă”, spune reprezentantul Asociației Pro Infrastructură.
Evident, ambele ar fi fost evitate dacă ar fi existat parapet de separație de sens, adaugă acesta.
Ceea ce trebuie să se înțeleagă, continuă el, este că drumul ăsta 2 + 1 alternativ își atinge maximumul de siguranță în momentul în care este prevăzut parapetul de separație de sens. Practic, atunci atingi nivelul de siguranță similar drumurilor cu acces controlat (autostrăzile și drumurile expres).
Cât despre lungimea pe care ar trebui să existe parapet de separație de sens, specialistul spune un lucru care mie, cel puțin, mi se pare de bun simț: ar trebui să fie pe tot drumul, de la Afumați la Săbăoani, cu alte cuvinte pe o distanță de peste 300 km.
Mai mult, afirmă Ionuț Ciurea, toate drumurile cu platformă de 13 metri din România trebuie transformate în 2+1 alternativ, ca o soluție ieftină, ușor de implementat birocratic, care atinge un grad de siguranță similar cu al autostrăzii sau al drumului expres, conform studiilor.
De ce nu s-a făcut, de ce nu se face acest lucru? E o întrebare la care eu, deși am circulat mult pe acest E 85, nu am răspuns.
Ionuț Ciurea, însă, mi-l oferă: Simplu, pentru că nu interesul general este cel care primează, ci interesul celor care au butoanele în mâini. Sau, cu alte cuvinte, spune el, „al celor care au girofar albastru și sunt votați de cei care sunt fie inconștienți, fie se cred de neatins de soartă”.
Nu s-a vrut, mai simplu spus, concluzionează directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură. Cine n-a vrut? se întreabă el, retoric. Cei care au avut puterea în mâini, adică șefii din CNAIR care au fost puși acolo de politicieni.
În speța asta însă, adaugă acesta un amănunt destul de important, nu doar că nu a fost o presiune publică în direcția transformării drumului, ci, dimpotrivă, a fost foarte multă presiune în sens invers, din partea oamenilor așa-zis simpli.
„Uită-te la noi pe Facebook și o să vezi că mare parte din cetățeni nu vor acest lucru. Vor să meargă cu viteză pe drumul ăsta schizofrenic și teribil de periculos. Iar atitudinea asta a dat apă la moară celor care nu au vrut din capul locului să pună standardul ăsta pe drumul respectiv”, îmi spune Ionuț Ciurea.
Cât despre scuza conform căreia nu se investește în DN2/E85, spre exemplu în extinderea acestui sector de 10 kilometri, unde funcționează sistemul 2+1 alternativ, pentru că se lucrează la autostrada A7, specialistul explică faptul că nu tot traficul care este acum pe DN 2 se va muta pe A7.
„Mare parte da, se va muta”, mai adaugă el, „dar nu tot”. Prin urmare, concluzionează Ionuț Ciurea, pe acest sector de drum sunt suficiente localități mari, încât traficul să rămână suficient de semnificativ și după deschiderea austostrăzii Moldovei.
Cu alte cuvinte, exact premisa necesară pentru a se produce în continuare accidente. Și, evident, să moară în continuare oameni.