Nu stăpânești engleza și n-ai habar de securitatea aeroportuară? Poți fi șeful Aeroporturi București
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), care administrează aeroporturile Băneasa și Otopeni, urmează să aibă un director general care ar putea să nu cunoască limba engleză sau legislația în domeniul siguranței aeronautice. Acest lucru reiese din criteriile de selecție anunțate chiar de societatea aflată în portofoliul Ministerului Transporturilor.
CNAB a publicat criteriile pentru selecția directorului general, iar printre criteriile opționale (prevăzute la punctul 5) se numără cunoașterea limbii engleze. De asemenea, sunt opționale și cunoașterea legislației europene în domeniul siguranței aeronautice, securității aeroportuare și legislației privind ajutorul de stat. În mod surprinzător, nu contează nici performanțele manageriale din trecut.
Aceste criterii ridică semne de întrebare, mai ales în condițiile în care până și șoferii care circulă pe platformele aeroportuare sunt obligați să comunice cu turnul de control într-o engleză de nivel mediu sau avansat. Un director general are de gestionat întâlniri cu delegații, contacte cu oficiali străini și situații de urgență care pot apărea pe aeroport. În astfel de contexte, în ce limbă va comunica? Își va angaja un translator?
Având în vedere importanța internaționalizării și a comunicării eficiente, cunoașterea limbii engleze ar trebui să fie o cerință esențială pentru o poziție de conducere precum cea de director general al unei companii care administrează aeroporturi internaționale. În aviația civilă, engleza este limba standard, iar multe reglementări, atât naționale, cât și internaționale, impun ca personalul de conducere care interacționează cu autorități sau organizații internaționale să fie fluent în această limbă. Comunicarea eficientă este vitală pentru gestionarea situațiilor de urgență, implementarea politicilor și respectarea normelor reglementare, redactate frecvent în engleză.
Experiență minimă
Candidatul pentru postul de director general trebuie să aibă studii universitare de licență și o experiență de cel puțin 7 ani în domeniu, dintre care 5 ani în conducerea unor instituții publice sau în consultanță de management. La prima vedere, aceste cerințe par să asigure un proces de selecție riguros, însă realitatea din teren demonstrează altceva. Conform criteriilor opționale, rezultatele manageriale din trecut nu sunt considerate relevante.
Un director general al unui aeroport internațional trebuie să aibă o înțelegere aprofundată a legislației europene privind siguranța aeronautică și securitatea aeroportuară. Aceste competențe sunt esențiale pentru buna desfășurare a activităților operaționale și strategice, care sunt prea complexe pentru cineva care nu deține cunoștințele necesare.
Această abordare ridică întrebări fundamentale despre transparența și obiectivitatea procesului de selecție, dar și despre angajamentul autorităților de a asigura o conducere competentă în infrastructura aeroportuară națională. Într-o eră a conectivității globale, alegerea unui director care nu îndeplinește cerințe fundamentale, precum cunoașterea limbii engleze, pare mai degrabă o soluție de compromis decât una bazată pe merit și competență.
Numirea șefilor la CNAB, un lung șir de controverse
De exemplu, membrii consiliului de administrație ai CNAB numiți de Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, au fost suspendați din funcție în urma unei decizii a Tribunalului Ilfov. Instanța a stabilit că numirile acestora au fost nelegale, iar efectele Hotărârii nr. 7/19.07.2024, prin care au fost validați, au fost suspendate până la soluționarea definitivă a dosarului. Decizia nu este definitivă și poate fi contestată.
Fondul Proprietatea, acționar minoritar al CNAB, a contestat legalitatea numirilor. Printre cei șase membri ai Consiliului de Administrație numiți în acest an se numără Corneliu Felix Ardelean, Mirela Birchi, Georgeta Bumbac, Gabriel Constantin Bunduc, Eduard Bachide și Florin Cosmin Mihălțan. Totuși, conform legii guvernanței corporative, doar doi funcționari publici ar trebui să ocupe posturi în consiliile de administrație ale companiilor de stat. În cazul CNAB, cinci dintre cei șapte membri sunt funcționari publici, ceea ce a dus la contestarea numirii lor.
Instanța a obligat CNAB să plătească 10.000 de lei cheltuieli de judecată și a oferit posibilitatea de apel în termen de cinci zile. Această decizie subliniază problemele legate de modul în care sunt desemnați conducătorii companiilor de stat, mai ales într-un sector strategic precum aviația.
Intervenția DNA
În martie 2023, George Alexandru Ivan, fost director general al CNAB, a fost reținut de procurorii DNA într-un dosar privind trafic de influență, legat de prelungirea contractelor pentru exploatarea spațiilor comerciale din Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni.