O companie chineză blochează construcția unui tronson al Autostrăzii Sibiu-Pitești. Ce urmează?
Proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești, pe lotul Tigveni – Curtea de Argeș, a fost blocat de Curtea de Apel, unde compania chineză descalificată de la licitație a câștigat împotriva excluderii din această procedură de achiziție publică.
China Railway a obținut la Curtea de Apel anularea interzicerii de a participa la licitația pentru realizarea celor 10 kilometri de autostradă. Chinezii au fost initial excluși din cauză că nu au menționat în documentație că au fost incluși pentru o perioada de 3 ani pe lista neagră a Băncii Mondiale din cauza unor probleme pe care le-au avut în Georgia.
Din această cauză, dar și pentru că au ascuns situația în care se aflau, CNAIR i-a exclus din licitație pentru secțiunea Tigveni-Curtea de Argeș a autostrăzii Pitești-Sibiu, care a fost câștigată in cele din urma de austriecii de la Porr.
Dar, conform OUG 25/2021, companiile care au intrat pe liste de risc ale instituțiilor internaționale sau europene, nu mai pot participa la aceste licitații. Ordonanța de Urgență 25 din 31 martie 2021 transpune în legislația națională reglementările UE în materie de achiziții publice și atribuiri de contracte.
Din păcate, prevederile nu se aplică pentru „Procedurile de atribuire în cadrul cărora operatorii economici au depus oferte la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se supun legislației în vigoare la data inițierii acestora”, după cum se arată în OUG.
Dar, deși au fost excluși înainte de apariția OUG, compania chineză ar putea să obțină anumite despăgubiri, pentru că respectivul contract a fost deja încheiat cu altă companie. Însă, în baza aceleiași ordonanțe, compania chineză nu va mai putea participa la noi licitații pentru obiective de infrastructură.
Rămâne de văzut cum va evolua situația, mai ales că austriecii de la Porr, care construiesc cei 13 kilometri dintre Sibiu și Boița au realizat deja 40% din lucrări. Dacă acest ritm este menținut, lucrările ar putea fi încheiate la finalul anului viitor.
Este de așteptat și ca italienii de la Astaldi să intre în șantier anul acesta pentru a începe lucrările pe alți 30 de km ai Autostrăzii Pitești-Sibiu, pe secțiunea Pitești și Curtea de Argeș.
În același timp, alte două secțiuni, cu o lungime totală de 69 de kilometri sunt în licitație.
La nivelul UE există o serie de preocupări în ceea ce privește modul în care companiile din afara spațiului Comunitar abordează contractele de infrastructură, ca și în privința lipsei de transparență a acestora în ceea ce privește ajutoarele primite de la statele din care provin.
În special, preocuparea UE vizează companiile chineze, care refuză să prezinte în mod transparent datele privind finanțarea proiectelor pentru care aplica. În plus, neîncrederea privind agenda firmelor din China este alimentată de situația recentă din Muntenegru, stat care riscă să piardă un port, Barr, din cauză că nu poate plăti datoriile către compania chineză care a construit doar 40 de km, dintr-o autostrada de aproximativ 130 de km.
Cei 40 de km au costat până acum aproape 1 miliard de euro, iar lucrările sunt departe de finalizare. În schimb China face presiuni asupra autorităților din Muntenegru pentru plata împrumutului acordat de o bancă chineză, printr-un acord guvernamental, destinat construcției acestei autostrăzi.