O companie de explorare marină crede că a găsit avionul Ameliei Earhart, dispărut în urmă cu 85 de ani
Deep Sea Vision a declarat că fondatorul ei a condus recent un echipaj care ar fi putut descoperi avionul Lockheed Electra de mult pierdut al Ameliei Earhart.
De când Amelia Earhart a dispărut acum mai bine de 85 de ani în timp ce încerca să zboare în jurul lumii, oamenii au căutat avionul ei cu speranța de a rezolva misterul din spatele ultimului ei zbor.
Acum, o companie de explorare submarină spune că l-ar fi putut găsi la aproximativ 15.000 de picioare sub suprafața Oceanului Pacific.
Deep Sea Vision susține că a capturat o imagine sonar a unui avion care corespunde dimensiunilor aeronavei Lockheed Electra pe care Earhart o pilota pe 2 iulie 1937.
Compania, care și-a anunțat descoperirea sâmbătă, este cea mai recentă care pretinde o descoperire în misterul vechi de decenii. Fondatorul companiei, Tony Romeo, un fost ofițer de informații al Forțelor Aeriene Americane, a declarat că o echipă de 16 persoane a capturat imaginea în ultima parte a anului trecut, în timpul unei expediții de 90 de zile în căutarea aeronavei lui Earhart.
„Ar fi greu să mă convingi că nu e avionul”, a spus Romeo.
Dar mai este mult de lucru pentru a determina dacă descoperirea este cu adevărat avionul lui Earhart, a spus Dorothy Cochrane, curator la Muzeul Național al Aerului și Spațiului. Procesul de identificare a descoperirii Deep Sea Vision și posibilul său relocare ar putea dura ani, a spus Romeo.
Cochrane a adăugat că muzeul probabil va fi implicat în evaluarea obiectului.
„E greu de spus ce este”, a spus ea. „Trebuie să se întoarcă.”
Echipa Deep Sea Vision va face exact asta, a spus Romeo. Au păstrat locația exactă a imaginii sonar confidențială, dar vor reveni la locul respectiv pentru cercetări suplimentare.
Echipa a plecat de pe insula Kiribati, la aproximativ 1.200 de mile sud de Hawaii, în septembrie. În decurs de trei luni, au căutat mai mult de 5.000 de mile pătrate ale fundului Oceanului Pacific, folosind un vehicul submarin autonom numit HUGIN 6000, care poate ajunge la adâncimi de aproape 20.000 de picioare.
Folosind senzori sonar, vehiculul submarin a petrecut aproape două zile scanând fundul mării, potrivit unui comunicat de presă al Deep Sea Vision. Expediția a analizat imaginile colectate de vehicul dintr-o zonă pe care compania a spus că era „neatinse de epave cunoscute”.
În timpul expediției, vehiculul a capturat imaginea unui obiect cu „contururi care reflectă cozile duale unice și scara [a aeronavei] celebre”, se arată în comunicat.
Dacă descoperirea este validată, ar fi un indiciu crucial în dispariția pilotului pionier.
Locul unde se află Earhart, navigatorul ei și avionul pe care l-au pilotat rămâne „unul dintre cele mai mari mistere ale timpului nostru”, a spus Mindi Love Pendergraft, director executiv al Muzeului Amelia Earhart Hangar.
„Sperăm că vor putea fi găsiți, și lumea va avea o înțelegere mai clară a ceea ce s-a întâmplat în acea zi fatală”, a spus ea.
Earhart a început călătoria ei pentru a zbura în jurul lumii în vara anului 1937, împreună cu navigatorul ei, Fred Noonan. Au decolat din Lae, Noua Guinee, și au îndreptat spre Insula Howland, o insulă mică din Pacific unde urmau să se întâlnească cu Garda de Coastă a SUA pentru a se alimenta.
Pe Howland, Garda de Coastă a primit mesaje radio puternice de la Earhart, semnalând că era probabil aproape, a spus Cochrane. Dar Earhart și Noonan nu au ajuns niciodată la oprire pentru alimentare și au fost declarați morți de oficialii guvernamentali americani după o căutare de mai multe luni.
De atunci, misterul a captivat generații, generând numeroase teorii despre ce s-a întâmplat.
Unii spun că avionul a rămas fără combustibil și Earhart și Noonan au înecat în Pacific înainte de a ajunge la Howland. Alții au teorizat că Earhart a murit ca o naufragiată după ce a aterizat forțat pe o insulă îndepărtată. Teoriile despre ce s-a întâmplat în ultimul zbor al lui Earhart continuă și astăzi.
„Aș dori să pot rezolva misterul astfel încât să poată fi apoi amintită ca femeia și pilotul remarcabilă pe care a fost”, a spus Cochrane.
A fost primul mister pe care Romeo, care a crescut într-o familie de piloți, s-a propus să-l rezolve când a fondat Deep Sea Vision în 2022.
Romeo și echipa lui și-au bazat strategia pe „teoria liniei de dată” pe care unii o pretind explicând dispariția lui Earhart. Teoria susține că în timp ce ea și Noonan zbura peste linia internațională de dată, Noonan a făcut o greșeală de calcul, trimițându-i cu aproximativ 60 de mile nautice în afara cursei. În timp ce unii spun că Noonan era prea experimentat pentru a face o astfel de greșeală de calcul, Romeo a spus că este posibil ca oboseala să fi avut un rol.
„Nu au ajuns pe insulă, așa că cineva, undeva a făcut o greșeală”, a spus el. „Și aceasta este una foarte plauzibilă.”
Romeo și echipa lui au petrecut 90 de zile căutând avionul lui Earhart de pe o navă de cercetare lungă de 120 de picioare. Pe măsură ce se apropiau de finalul misiunii lor, credeau că se vor întoarce fără vreo pistă nouă, a spus el.
Apoi, la sfârșitul lui noiembrie, echipa a revizuit unele dintre datele pe care senzorii sonar ai vehiculului submarin le-au colectat. O imagine arăta ceva cu contururi similare cu ale aeronavei lui Earhart – inclusiv cozile duale cu formă unică ale Lockheed Electra.
Idea că imaginea i-ar fi putut aduce mai aproape de rezolvarea dispariției lui Earhart după atâtea decenii este „absolut palpitantă”, a spus el.
„Este ceva la care am visat de când eram copil”, a spus el.
Dar adevăratele răspunsuri ar putea fi încă la ani distanță. Romeo a spus că Deep Sea Vision are planuri pentru o expediție viitoare pentru a-și confirma descoperirile și pentru a captura imagini suplimentare. Dacă ar fi într-adevăr un avion și aeronava este încă structurată, ar putea fi, de asemenea, recuperată din apă, a spus el.
Dar dacă nu este Lockheed Electra a lui Earhart, sau un avion deloc, Romeo știe ce va face el și echipa lui în continuare.
„Noi continuăm să căutăm”, a spus el.