„O experienţă greu de suportat! Ar fi trebuit rating 18+ şi trigger warning!”; Un spectacol extrem de controversat, la Teatrul Excelsior
Primele reprezentaţii au avut loc pe 9 şi 10 ianuarie, iar premiera oficială a spectacolului a fost în zilele de 25 și 26 ianuarie, la Sala „Ion Lucian” a Teatrului Excelsior. A stârnit un val neobişnuit de postări şi comentarii pe reţelele sociale, de la entuziasm la critici virulente, s-a spus chiar că ar trebui ca Teatrul să returneze banii spectatorilor, care nu ştiau ce îi aşteaptă şi nu au fost avertizaţi corespunzător.
Unele reacţii pe reţelele sociale au degenerat în agresivitate la adresa echipei spectacolului. Multe comentarii şi postări întregi au fost şterse
- „Nu am mai putut să dorm noaptea după ce am văzut spectacolul.”
- „Am vrut să ies din sală, nu mai suportam, dar nu am vrut să deranjez ceilalţi spectatori.”
- „Nu e încadrat corect ca rating, trebuia 18+. Nu este un spectacol să mergi cu copilul de 13 ani.”
- „Am trecut prin această experienţă cu tatăl meu. Nu mă aşteptam să retrăiesc acele lucruri, Trebuia să fim avertizaţi.”
- „Nu a fost corect faţă de spectatori. Nu a avut trigger warning. Aşa ar fi fost corect, cum face TNB.”
Acestea sunt doar câteva dintre reacţiile negative care au apărut pe reţele sociale, după primele reprezentaţii cu „Șapte minute după miezul nopții (A Monster Calls)”, un spectacol imersiv dedicat adolescenților, în regia lui Bobi Pricop, o dramatizare impresionantă a romanului lui Patrick Ness, după o idee originală de Siobhan Dowd, semnată de Mihaela Michailov.
Alături de regizorul Bobi Pricop, din echipa care a creat spectacolul, o experiență audio unică, fac parte Călin Țopa, unul dintre cei mai inovatori artiști ai teatrului românesc, și compozitorul Eduard Gabia.
„Un aspect inedit al acestui spectacol este faptul că actorii poartă microfoane pe scenă și întregul sunet, de la replici, până la detaliile sonore, este transmis live către spectatori prin intermediul căștilor. Această tehnologie nu doar că îmbunătățește experiența publicului, dar aduce și o provocare interesantă pentru actori, care trebuie să se adapteze unei modalități de lucru diferite, bazate pe o intimitate acustică sporită și pe un control precis al expresiei vocale și sonore. Astfel, spectacolul reușește să redefinească relația dintre actori, sunet și spectatori, deschizând noi perspective asupra modului în care teatrul poate fi perceput și trăit”, spune Călin Țopa.
La polul opus criticilor s-au situat numeroasele reacţii ale spectatorilor încântaţi de spectacol, dar şi de integrarea tehnologiei în teatrul românesc, prin conceperea unei instalații audio inovatoare.
- „Este un spectacol care merită şi trebuie văzut.”
- „Au fost elemente de decor şi de poveste foarte ingenios aduse în scenă.”
- „Actorii au fost geniali.”
- „E un spectacol curajos, care trebuie aplaudat.”
Distribuția este alcătuită din actorii Dan Pughineanu / Alex Popa, Marius Turdeanu, Camelia Pintilie / Oana Predescu, Mihaela Trofimov, Bogdan Nechifor / Doru Bem, Matei Arvunescu, Ioana Niculae și Annemary Ziegler.
„Șapte minute după miezul nopții (A Monster Calls)” spune povestea lui Conor, un adolescent care, aflat în fața unor momente dificile, primește vizite nocturne din partea unui monstru misterios: o creatură străveche care cutreieră pământul de secole întregi în căutarea unor noi discipoli. Monstrul apare în viețile oamenilor pentru a le lumina calea și pentru a-i învăța câte puțin din tainele cunoscute de el”, se arată în prezentarea spectacolului.
Spectacolul introduce o tehnologie avansată prin care fiecare spectator este invitat să poarte căști audio wireless, beneficiind de o experiență auditivă tridimensională ce amplifică intensitatea poveștii și îl transportă într-o lume unde realitatea și fantezia coexistă.
„Șapte minute după miezul nopții (A Monster Calls)” este un spectacol despre anxietate, furie, iubire, vindecare – un spectacol despre viață și demonii ei, dar mai ales despre monștrii care ne arată cine suntem cu adevărat. Mi-am dorit să spunem povestea asta la Teatrul Excelsior pentru că ea vorbește direct adolescenților. A fost o reîntâlnire foarte frumoasă cu trupa de aici și mă bucur că am făcut împreună acest spectacol în care tehnologia ne ajută să simțim acele emoții grele și mari. Ne-am propus să nu ne ferim de ele, să nu le îmblânzim, ci să le lăsăm să se reverse pe scenă, în căști, în minți și în suflete”, declară Bobi Pricop, regizorul spectacolului.
Spectacolul este sold out pentru reprezentațiile din februarie.
Reproşurile despre lipsa unui trigger warning
Un trigger warning la teatru este o avertizare oferită publicului înainte de spectacol pentru a-l informa despre conținutul sensibil sau potențial deranjant al piesei.
Aceste avertizări sunt menite să protejeze spectatorii care ar putea avea reacții emoționale intense din cauza unor subiecte abordate în spectacol.
Un trigger warning poate face referire la:
- Violență (fizică, psihologică, sexuală)
- Abuz (emoțional, sexual, fizic)
- Limbaj explicit (vulgar sau ofensator)
- Descrieri sau scene de moarte, sinucidere, sau automutilare
- Discriminare (rasism, sexism, homofobie etc.)
- Subiecte legate de sănătatea mintală (anxietate, depresie, PTSD)
- Scene grafice sau sunete intense (cum ar fi țipete, împușcături sau lumini puternice care pot afecta persoane sensibile, inclusiv cele cu epilepsie fotosensibilă)