O gară importantă din România, la un pas de a fi mutată. În locul ei s-ar putea dezvolta un proiect de proporții

Publicat: 16 ian. 2025, 10:04, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
O gară importantă din România, la un pas de a fi mutată. În locul ei s-ar putea dezvolta un proiect de proporții

Un proiect ambițios privind regenerarea urbană în Constanța a generat discuții aprinse. Gara CFR din Constanța, una dintre cele mai importante legături de transport ale orașului și un punct central pentru traficul feroviar din sud-estul României, ar putea fi mutată la periferie pentru a face loc unui megaproiect imobiliar. Această propunere face parte dintr-un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) lansat în toamna anului 2024 de Primăria Constanța și are ca scop transformarea unei zone industriale într-un nou pol urban, în cazul de față, o gară.

Ce presupune proiectul care va înlocui o gară

Proiectul, conceput pentru zona industrială Oil Terminal, acoperă o suprafață de 420 de hectare și include planuri pentru un centru urban modern. O componentă cheie a planului este relocarea actualei Gări CFR Constanța și crearea unui HUB de transport intermodal în apropierea autostrăzii, pentru a conecta mai eficient traficul feroviar, rutier și maritim.

Surse citate de publicația ClubFeroviar.ro au dezvăluit că planul de mutare a gării a fost aprobat de Consiliul Județean Constanța înainte de Crăciun, dar punerea în aplicare a acestei decizii depinde de aprobarea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

În acest context, autoritățile locale au subliniat că relocarea este esențială pentru viabilitatea proiectului imobiliar, însă măsura a atras critici dure din partea opoziției politice și a societății civile.

Argumentele pro și contra mutării gării

Criticii proiectului, printre care consilierii USR Constanța, consideră că relocarea gării ar avea consecințe nefaste asupra transportului public și asupra vieții de zi cu zi a locuitorilor. Ei au subliniat că această decizie ar afecta negativ transportul de călători dinspre și către Constanța, reducând gradul de utilizare al transportului public local și județean.

Mai mult, mutarea gării la periferie ar putea exacerba problemele deja existente de trafic rutier la intrările și ieșirile din oraș, în zone precum Ovidiu, Valu lui Traian sau Agigea. Potrivit USR, desființarea unei gări centrale într-un oraș european de mărimea Constanței reprezintă o măsură fără precedent în alte state membre ale Uniunii Europene.

”Relocarea gării va avea efecte catastrofale pentru transportul de călători dinspre și către Constanța și va afecta negativ gradul de utilizare al transportului public local și județean. Un demers cu atât mai nociv cu cât municipiul Constanța și zonele limitrofe se confruntă deja cu blocaje rutiere la orele de vârf, mai ales pe drumurile de intrare și de ieșire din oraș către localități precum Ovidiu, Valu lui Traian, Agigea etc.

De asemenea, desființarea gării centrale într-un oraș european de mărimea Constanței și scoaterea acesteia în afara municipiului este un demers ce nu se regăsește în niciun mediu urban din cadrul Uniunii Europene”, a transmis USR Constanța.

Primarul Vergil Chițac se opune vehement

Primarul Constanței, Vergil Chițac, a explicat într-un interviu pentru ReplicaOnline că decizia de a reloca gara nu îi aparține și că această măsură este strâns legată de implementarea proiectului imobiliar Iulius. Chițac a precizat că relocarea gării a fost discutată cu Ministerul Transporturilor și că orice schimbare de acest fel trebuie să fie susținută de studii de fezabilitate și aprobări oficiale.

Primarul a argumentat că acest proiect ar aduce beneficii pe termen lung orașului, subliniind că nu deține autoritatea necesară pentru a decide în mod unilateral relocarea gării. Chițac a menționat că terenul pe care se află gara aparține Ministerului Transporturilor, iar mutarea acesteia va fi realizată doar în baza unor proceduri clare și a unor studii temeinice:

„Nu mută primarul gara. Proiectul Iulius prevede mutarea gării undeva în zona de mijloc. Asta este discutat și cu Ministerul Transporturilor, nu se poate face altfel. Proiectul nu este fezabil decât dacă se produce această schimbare.

Mutarea gării într-o altă poziție este parte a proiectului Iulius. Din această perspectivă este mult mai bine pentru oraș. Gara este a Ministerului Transportului, nu mut eu Gara. Mutarea se va face de către Minister, în baza unor studii temeinice și a unor aprobări în consecință. Ideea că mut eu gara este prostească, pentru că eu nu am capacitatea să fac acest lucru, nu am această competență”