Autoritățile finlandeze au descoperit că petrolierul Eagle S este „nepotrivit pentru navigație”. Acest lucru este raportat de agenția finlandeză de transport Traficom. Eagle S, care a avariat luna trecută cablurile submarine din Marea Baltică, a avut nu mai puțin de 32 de defecțiuni.

Trei defecțiuni s-au dovedit a fi destul de grave și ar fi putut duce la oprirea completă a navei. Acestea implicau sistemele de securitate la incendiu, echipamentele de navigație și ventilația din camera pompelor.

Alte defecțiuni și neajunsuri constatate țin de condițiile de viață ale echipajului, siguranța electrică și starea generală a navei.

„Nava are astfel de deficiențe încât operarea nu este permisă până când deficiențele nu sunt eliminate”, a spus Traficom într-un comunicat oficial.

Subversiune în Marea Baltică

Pe 25 decembrie, cablul Estlink 2 a fost avariat, ceea ce a dus la o scădere a cantității de energie electrică furnizate Estoniei.

La scurt timp, Finlanda a anunțat că  paza de coastă s-a urcat la bordul unui petrolier care ar putea fi implicat în incident. Se crede că nava face parte din „flota din umbră” rusă.

Reținerea petrolierului Eagle S

În noaptea de 26 decembrie, autoritățile finlandeze au reținut petrolierul Eagle S, înmatriculat sub pavilionul Insulelor Cook, fiind suspectat de deteriorarea cablurilor.

Mai mult, la bordul navei au fost găsite dispozitive de transmisie și recepție. Echipamentul de înaltă tehnologie a făcut din tancul petrolier o „navă spion”, a declarat pentru publicația britanică Lloyd’s List o sursă care a furnizat servicii comerciale navei, în urmă cu șapte luni. Potrivit acesteia, echipamente similare sunt instalate și pe un alt tanc petrolier: „Eagle S, sub pavilionul Insulelor Cook și Swiftsea Rider, sub pavilion Honduras, sunt două dintre cele 26 de tancuri vechi legate de Rusia.
Totuși structura de proprietate este una opacă și este legată de trei companii de administrare a activelor. Împotriva a două dintre acestea, guvernul Regatului Unit a impus sancțiuni pentru sprijinirea armatei lui Putin”.

Interlocutorul a mai adăugat că la bordul navei se afla o „persoană neautorizată identificată” care nu era marinar. Echipamentele pentru ascultare și înregistrare au fost livrate navei în valize uriașe, iar pe laptopuri au fost instalate tastaturi în rusă și turcă.

 Dispozitivele au fost folosite pentru a înregistra toate frecvențele radio și apoi au fost descărcate în Rusia pentru analize. În timpul tranzitului, tancul petrolier a aruncat „dispozitive de tip senzor” în Canalul Mânecii. Potrivit sursei, echipamentul nu a fost recuperat de această navă, dar alte obiecte au fost ajuns pe tancul Swiftsea Rider: „Monitorizau toate navele și aeronavele NATO. Aveau toate detaliile. Ei doar își coordonau frecvențele. Operatorii radio ruși, turci și indieni erau la conducere.”

„Flota umbră” a Rusiei – ceea ce se știe

Termenul „flotă din umbră” se referă la navele care sunt folosite pentru a transporta petrol rusesc, produse petroliere și gaze naturale lichefiate pentru a eluda sancțiunile impuse ca urmare a invaziei Ucrainei.

Utilizarea unor astfel de nave permite Federației Ruse să vândă petrol peste limita de preț.

Recent, Direcția Principală de Informații a Ministerului Ucrainean al Apărării a publicat o listă parțială a navelor folosite de Federația Rusă pentru eludarea sancțiunilor occidentale. Unele dintre ele sunt asociate cu companii precum Sovkomflot din Rusia.