O nouă autostradă va intra în proiectare și execuție de anul viitor! Ajunge până la granița cu Serbia
O nouă autostradă va intra în proiectare și execuție de anul viitor. La mijlocul lunii noiembrie se vor deschide și ofertele. Constructorii vor avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
Proiectul pentru o nouă autostradă care să ducă până la granița cu Serbia a intrat deja în procedură de licitație. Este vorba de lotul 1 și lotul 2 al Autostrăzii Timișoara – Moravița (A9), cu o lungime totală de 72,93 km și o valoare de 14,59 miliarde de lei (cu TVA).
Fondurile sunt asigurate prin Programul Transport, noua autostradă (parte a rețelei TEN-T) urmând să fie construită în totalitate pe raza județului Timiș, într-o perioadă de maximum 48 de luni (după semnarea contractului).
O nouă autostradă va intra în proiectare și execuție de anul viitor. Ce presupun contractele
Pentru primul lot al A9, Remetea Mare – Jebel (35,67 km), ofertele sunt așteptate până la data de 11 noiembrie. Contractul are o valoare estimată cuprinsă între 5,659 miliarde lei și 6,165 miliarde lei (fără TVA) și presupune și construirea unui pod peste râul Timiș (1.153 m), a unui Centru de Întreținere și Coordonare și a două parcări de scurtă durată (fiecare va dispune de infrastructura necesară amplasării a minimum 6 stații de încărcare pentru autoturismele electrice). Conexiunea lotului 1 al Autostrăzii Timișoara – Moravița cu alte rute va fi asigurată prin 4 noduri rutiere: nodul rutier Remetea Mare va asigura legătura cu A1, nodul rutier Albina va asigura legătura cu DJ 592, nodul rutier Timișoara Sud va asigura legătura cu noua Variantă Ocolitoare a acestui municipiu și nodul rutier Pădureni va asigura legătura cu DN 59.
Pentru lotul 2 al A9, Jebel – Moravița (33,49 km), ofertele sunt așteptate până la data de 14 noiembrie. Acest tronson are o valoarea contractuală estimată cuprinsă între 4,23 miliarde lei și 4,8 miliarde lei (fără TVA). Pe traseu vor fi construite un pod (560 m) peste CF 124 Timișoara – Reșița și DN 58B, două spații de servicii, două parcări de scurtă durată, un Centru de Întreținere si Coordonare (CIC) și două noduri rutiere (Nod rutier DN 58B Voiteg și Nod rutier Moravița). Și pe acest lot, toate spațiile de servicii și parcările de scurtă durată vor fi dotate cu infrastructura necesară amplasării unor stații pentru încărcarea autvehiculelor electrice (minimum 6 stații electrice în fiecare facilitate).
Punctul de Trecere al Frontierei va fi amplasat la km. 72, la capătul Autostrăzii Timișoara – Moravița, în apropierea localității Moravița, pe direcția de intrare și pe direcția de ieșire din țară, fluxurile fiind separate printr-un gard de protecție, realizat din segmente demontabile.
Care sunt criteriile de atribuire a contractelor
În analiza ofertelor primite, CNAIR nu va ține cont doar de prețul înaintat de constructor. Componenta financiară va conta doar în procent de 40%. În rest, va conta perioada extinsă de garanție de încă 5 ani, peste cei 5 ani solicitați prin caietul de sarcini (12%), experiența managerului de proiect (7%), a șefului echipei de proiectare (7%), a inginerului proiectant de drumuri (7%) și a inginerului proiectant de poduri (9%), plus metodologia de realizare a contractului (18%).
Ofertantul va trebui să demonstreze că a dus la bun sfârșit, în ultimii 5 ani, lucrări de construcție nouă și/ sau modernizare și/ sau lărgire de drumuri naționale și/sau drumuri expres și/sau autostrăzi, la nivelul a maxim 3 contracte în valoare totală cumulată de minim 850.000.000 lei, fără TVA.
De ce dotări trebuie să dispună constructorii
De asemenea, ofertanților li se cere să facă dovada că dețin o stație de asfalt, două stații de betoane, 167 de autobasculante, 23 de autobetoniere, 18 excavatoare, 11 autogredere, un repartizator de asfalt, 3 compactoare de asfalt, 9 buldozere, 4 automacarale cu sarcina maximă de ridicare de minim 40 t, 2 automacarale cu sarcina maximă de ridicare de minim 120 t, 28 de compactoare terasament, 8 compactoare terasament picior de oaie și 2 instalații piloți forați de diametru mare (1200 mm).
Potrivit caietului de sarcini, accesul la utilajele, instalațiile și echipamentele tehnice indicate în cerință se poate face prin una sau mai multe dintre metodele următoare: deținere în dotarea proprie, închiriere, comodat, leasing, contract de prestări servicii etc.
Dacă procedurile vor decurge fără probleme, anul viitor va începe proiectarea Autostrăzii Timișoara – Moravița. De execuție nu se poate vorbi decât din anul 2026, ceea ce înseamnă că cei 73 de km de autostradă din județul Timiș nu vor fi gata mai devreme de anul 2029.
Citește și: Lună decisivă pentru tronsonul 1 al DEx12 Craiova – Pitești! Se lucrează pe toate fronturile (VIDEO)