O nouă bombă stă să explodeze în curtea Hidroelectrica
Perla energiei românești, așa cum este numită Hidroelectrica, pune penalități pe facturile pe care le trimite cu mare întârziere. Ultimele facturi primite de clienți sunt cele din august 2022.
Hidroelectrica facturează penalități pentru debite care nu au fost facturate, deci clientul plătește pentru culpa societății care nu a emis facturile la termen. Compania face asta pentru a evita imputarea de către Curtea de Conturi a sumelor care vor fi înregistrate ca prejudicii urmare a faptului că nu au fost emise facturile, penalități și dobânzi, au declarat pentru Puterea surse bine informate.
Ultimele facturi emise de Hidroelectrica pentru clienții persoane fizice sunt din luna august 2022.
În Raportului public al Curții de Conturi pe anul 2021, Hidroelectrica a fost acuzată că nu a facturat lunar cantitățile de energie electrică livrate, cantitatea livrată fiind facturată ulterior consumului, după câteva luni sau nefacturată în condițiile în care, lunar, entitatea primea de la operatorii de distribuție situația consumurilor de energie electrică pe fiecare loc de consum. Astfel, s-a constatat faptul că o cantitate de 9.198.090,48 KWh de energie electrică livrată, în valoare de 8.074 mii lei, nu a fost facturată și TVA în valoare de 1.289 mii lei nu a fost înregistrată.
De asemenea, compania a fost acuzată că nu a calculat, înregistrat și recuperat penalități de întârziere în condițiile stabilite prin contract, pentru neplata la termen a facturilor de energie electrică emise.
Luna trecută Hidroelectrica a fost amendată cu 400.000 de lei de ANRE pentru neemiterea facturilor.
Hidroelectrica anunța clienții acum o lună că lucreează împreună cu dezvoltatorii de soft pentru actualizarea soldurilor clienților, astfel încât să fie evitată transmiterea de documente cu valori sau situații neconforme. ”Menționăm că astfel de erori sunt inerente până la maturizarea completă a sistemului şi apelăm la înţelegere din partea clienților noştri şi îi încurajăm să ne semnaleze eventualele neconformități constatate pentru a le putea remedia”, au spus cei de la Hidroelectrica.
Unul dintre clienții companiei, Ion Stanciu, a avut o reacția foarte dură la aceste informări: ”Nesimțiții ăștia după atâta întârziere au avut nerușinarea să bage și penalități! Pentru ce? Cât mai fură pe față că pentru clarificări nu răspunde nimeni la telefon. Dacă puneau patru copii de la informatică în maxim trei luni le făceau cinci softuri! Să ne spune și nouă cât au dat în acest an de întârziere pe acest soft care tot nu circulă, că oricum banii îi plătim tot noi că nu să scadă Badea (Bogdan Badea, directorul general al Hidroelectrica, n.r.) și ai lui din salariile și primele imense pe care și le atribie, pentru că doar au de unde!”
Cine nu e de acord cu noul preț pierde contractul
În afară de chestiunea penalităților, la Hidroelectrica se coace încă o situație enervantă pentru clienți. Potrivit surselor noastre bine informate, Hidroelectrica a notificat clienții că modifică prețul energiei deși nu sunt în ultimele 30 de zile de contract. În cazul în care nu acceptă, încetează contractul. Notificările date pe email nu pot fi deschise, deci clienții practic nu sunt notificați dar contractele pot înceta.
Consumatorilor Hidroelectrica cărora în luna martie 2023 le-au expirat contractele de furnizare energie electrică au fost tratați în mod diferit, au fost consumatorii care au primit o Notificare și li s-au prelungit contractele unde vor avea prețuri majorate pentru energia electrică cu 12% (exclusiv tarifele de distribuție) și alți consumatori care nu au primit nici o Notificare și li s-a prelungit ”automat” contractul fără nici o creștere de preț, se arată într-o analiză făcută de către Asociația Energia Inteligentă.
Consumatorii care au primit Notificare de la Hidroelectrica, respectiv de la 1 aprilie 2023, au atât o creștere de preț la energia marfă, cât și la tarifele de transport și distribuție. Creșterile de preț se prezintă astfel:
În situația consumatorilor care nu au primit Notificare de la Hidroelectrica, s-a prelungit ”automat” contractul fără creșteri de preț pentru energia marfă, respectiv de la 1 aprilie 2023 au doar o creștere de preț urmare a creșterii tarifelor de transport și distribuție, și avem următoarea situație:
În situația în care consumul de energie lunar este sub 100 kWh, atunci indiferent cât este majorarea realizată se va achita prețul plafonat de 0,68 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv dacă consumul de energie lunar este sub 255 kWh, atunci indiferent cât este majorarea realizată se va achita prețul plafonat de 0,8 lei/kWh cu TVA inclus.