Exporturile ucrainene de cereale, în pericol, după ce rușii au avariat un pod peste Nistru
Exporturile de cereale prin porturile proprii de la Marea Neagră devin tot mai greu de realizat pentru ucraineni, după ultima lovitură dată de ruși, care au avariat un pod strategic peste estuarul râului Nistru, în regiunea Odesa, după lansarea a două atacuri cu rachetă.
Incidentul a fost anunțat de către oficialii locali şi compania naţională de căi ferate Ukrzaliznytsia.
Podul, pe care trec o şosea şi o cale ferată, face parte din singura magistrală feroviară controlată în totalitate de Ucraina spre porturile de la Dunăre, fiind considerat de autorităţile de la Kiev ca o rută promiţătoare pentru exporturile de cereale, în situaţia în care porturile ucrainene de la Marea Neagră sunt blocate.
Primul atac cu rachetă a avut loc marţi seara, fiind produse pagube semnificative pe porţiunea podului care cuprinde şoseaua. Oficialii locali au spus că reparațiile ar putea să fie efectuate rapid. Miercuri dimineaţă, a avut loc un al doilea atac, despre care, până acum, nu există prea multe informaţii.
„Desigur că secţiunea feroviară a podului a avut de suferit. Consecinţa este o diminuare cu cel puţin 150 de unităţi a numărului de vagoane încărcate cu metale şi cereale”, a declarat Roman Rusakov, reprezentantul Ministerului ucrainean al Agriculturii.
Cu toate acestea, Rusakov a precizat că ponderea cargourilor cu cereale în livrările totale ale portului Ismail nu era foarte mare, astfel încât „nu vor fi modificări semnificative”.
Datele furnizate de compania naţională de căi ferate Ukrzaliznytsia arată că la mijlocul lunii aprilie aproximativ 1.000 de vagoane cu diferite încărcături, dintre care 238 de vagoane încărcate cu cereale, erau în gara din Ismail, principalul port la Dunăre al Ucrainei.
Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că se are în vedere majorarea capacității de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.
Ucraina a trimis până acum în portul românesc Constanţa aproximativ 80.000 de tone de cereale, fiind aşteptate să sosească cantităţi şi mai mari.
În absenţa unei rute feroviare directe, livrările de cereale se pot face pe căile rutiere, susțin traderii din Ucraina. În plus, cerealele pot fi livrate şi prin partea de nord pe o rută care trece prin Republica Moldova.
Exista şi o altă rută feroviară până la Ismail, care trecea pe teritoriul republicii separatiste Transnistria, însă la începutul lunii martie un pod important de-a lungul acestei rute a fost de asemenea aruncat în aer.