O nouă rută logistică. Primele exporturi de cereale din Ucraina ajung la Galați cu TIR-urile
Până la reconstruirea celor 4-5 km de cale ferată cu ecartament lat care să faciliteze circulația trenurilor cu cereale din Ucraina până în porturile din Galați, în care cerealele pot fi încărcate în nave maritime cu care să fie transportate către porturile de destinație, cerealele sunt transportate la Galați cu TIR-urile.
Această rută logistică salvează oarecum situația, pentru că deși a trecut o lună de la demararea operațiunii de reconstruire a celor 4 km de cale ferată cu ecartament lat de la Galați, CFR Infrastructură nu a reușit încă să găsească o firmă care să efectueze lucrările. Deși se înscriseseră trei firme, la licitația de săptămâna trecută nu a fost depusă nicio ofertă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, explicând situația prin faptul că firmele își doresc lucrări de infrastructură feroviară mai ample. De luni, CFR Infrastructură a trecut la selectarea unei firme prin negociere directă.
Soluția salvatoare, transportul rutier. În Portul Galați au sosit primele TIR-uri cu cereale din Ucraina
Grupul TTS din București, care deține compania de navigație pe Dunăre Navrom Galați, dar și Terminaluri în Portul Galați și Portul Constanța, a anunțat că în silozul pe care îl deține la Galați au fost descărcate primele trei TIR-uri cu cereale din Ucraina, iar în vama situată la 15 km de Galați se mai află la alte șapte TIR-uri din același convoi.
„Primele trei camioane cu porumb pentru export din Ucraina au descărcat săptămâna trecută în silozul cu o capacitate de 30.000 tone deţinut de grupul TTS în Galaţi. Acestea fac parte dintr-un prim convoi de 23 camioane, dintre care alte şapte se află deja în vama Giurgiuleşti, ce urmează să descarce produse agricole de export din Ucraina în silozul TTS, de unde vor fi transbordate pe nave maritime prin terminalul portuar din Galaţi”, a anunțat conducerea companiei.
O nouă rută logistică pentru exporturile de cereale ale Ucrainei
Prin aceste transporturi, compania de inaugurează o nouă rută logistică, destinată exportului de produse agricole ucrainene pe trasee combinate, „terestru” – „fluvial” – „maritim”.
Pe segmentul „terestru” marfa va fi transportată din Ucraina până în terminalul portuar TTS din Galaţi, la început cu TIR-uri, iar după reabilitarea de către CFR Infrastructură a sectorului de cale ferată cu ecartament larg, cu lungimea de 4 km, care face legătura între Vama Giugiuleşti şi Terminalul TTS, exporturile de produse agricole ucrainene vor putea fi transportate direct pe calea ferată până în Portul Galaţi.
Cerealele depozitate în terminalul portuar din Galaţi pot fi transbordate direct în nave maritime cu care pot fi transportate spre porturile de destinaţie, dar pot fi transbordate și în barje şi transportate pe ruta Dunăre – Canalul Dunăre Marea Neagră cu destinaţie Portul Constanţa, unde vor fi depozitate şi transbordate în nave maritime.
Primele rute alternative au fost prin Reni și Izmail, porturi ucraineene la Dunărea Maritimă
Potrivit lui Petru Ștefănuț, director general al TTS, „noua rută este unul dintre rezultatele implicării grupului TTS în procesul de reconfigurare a lanţurilor logistice de transport pentru exporturile şi importurile ucrainene din cauză că Ucraina nu poate utiliza porturile sale maritime, blocate din cauza războiului”.
Pe lângă rutele logistice combinate cu transport terestru până la Galaţi şi transport fluvial pe Dunăre și Canalul Dunăre Marea Neagră până la Constanţa, soluţii mai rapide de înlocuire a traseelor logistice tradiţionale s-au dovedit a fi traseele cu punct de plecare din porturile ucrainene la Dunăre, Reni şi Izmail.
Astfel, primele rute alternative operaţionalizate de către companie de la începutul războiului din Ucraina au fost rutele Reni/Izmail – Dunăre – Canalul Dunăre Marea Neagră – Constanţa, prin care, începând de pe data de 16 martie, TTS a transportat şi operat peste 200.000 tone de mărfuri minerale şi agricole exportate de Ucraina.
Alte peste 100.000 tone exporturi ucrainene au fost expediate pe cale ferată de către companie, în principal prin subsidiara sa din Ungaria, dar şi prin punctele de frontieră dintre Ucraina şi România.