O stație-fantomă: Haltă de tren construită acum 35 de ani, dar trenul nu a ajuns niciodată
Localitatea Drăgușeni, din județul Botoșani, găzduiește o haltă și o cale ferată care, deși au fost ridicate cu peste 35 de ani în urmă, nu au fost niciodată folosite. În ciuda eforturilor regimului comunist de a extinde infrastructura feroviară, trenul nu a circulat niciodată pe această linie, relatează Agerpres.
Proiectul a fost parte a planului de conectare a municipiului Iași cu orașul Darabani, aflat în nordul județului Botoșani. În 1986, linia de cale ferată a ajuns la Săveni, iar un an mai târziu s-a extins până în Drăgușeni. În ciuda faptului că a fost construită o stație de călători complet funcțională, cu peron și spații pentru personalul feroviar, trenurile nu au mai ajuns vreodată să circule pe acest traseu.
„Trenul nu a circulat niciodată, de când s-a făcut calea ferată. Or fi vrut să fie mai aproape cu transportul, dar totul a rămas așa. Timpul nu se mai întoarce”, spune Vica Nistor, o localnică din Drăgușeni.
O investiție abandonată
Investiția de la sfârșitul anilor ’80 a fost una semnificativă, însă astăzi este abandonată. Calea ferată și clădirile aferente au fost lăsate în paragină, iar bucăți din infrastructura feroviară, precum traversele de lemn, au dispărut în timp, furate sau degradate.
„Am mai trecut pe acolo, că am animale și le duc la păscut în zonă. Acum totul e distrus. Nu mai sunt nici traversele de lemn. A fost aproape de funcționare, pe această cale ferată a fost un singur tren, care a adus piatra pentru construcția liniei. Cât materiale au fost băgate aici… Păcat de investiție!”, rememorează un pensionar din localitate.
Clădirea stației de călători a fost transformată într-o fermă zootehnică, iar locul pare să fie uitat de autorități și comunitate. Fostul secretar al comunei, Livea Ursolinschi, explică cum a fost dată clădirea în chirie unei familii, fără ca destinația ei inițială să fie vreodată îndeplinită.
O construcție grăbită și prost realizată
Pavel Ignat, fost șef al Stației CFR Botoșani, a declarat că motivul pentru care proiectul a fost abandonat este calitatea slabă a lucrărilor, grăbite de presiunea regimului comunist.
„De la Dângeni la Săveni s-a făcut, dar s-au făcut lucrurile aiurea. A început să se surpe. Era un director la Regionala de Căi Ferate Iași care a cerut să se facă repede, pentru că așa cerea regimul comunist. A circulat trenul de vreo două ori, dar terasamentul a luat-o în scurt timp la vale, că lucrările au fost făcute de mântuială”, a spus Ignat.
Astăzi, ceea ce ar fi trebuit să fie o legătură feroviară importantă între Iași și Darabani nu este altceva decât o amintire a unui proiect eșuat, cu investiții uriașe pierdute și o comunitate care a rămas fără beneficiile pe care le-ar fi adus această linie.