Obligată să restituie ajutorul de stat ilegal, CFR Marfă vinde tot ce poate: vagoane, locomotive, epave, hoteluri
CFR Marfă strânge bani de unde poate pentru a restitui ajutorul de stat de 570 milioane de euro considerat ilegal de Comisia Europeană.
Compania CFR Marfă, deținută de Ministerul Transporturilor, dorește să vândă hotelul Express din centrul Predealului, unitate integrată în circuitul turistic in 2014 și clasificată la 3 stele. Înstrăinarea acestui activ este o măsură disperată a conducerii societății de a strânge bani pentru a restitui ajutorul de stat de 570 milioane de euro considerat ilegal de către Comisia Europeană. Societatea a scos până acum la vânzare vagoane, locomotive dar și cele două ferryboat-uri, Mangalia și Eforie.
”Deoarece CFR Marfă se află în situația de a restitui un ajutor de stat considerat ilegal de către Comisia Europeană, societatea desfășoară un proces amplu de valorificare a activelor neutilizate în activitatea de transport feroviar de mărfuri. Astfel, în conformitate cu articolul 248 din Codul de Procedură Fiscală, CFR Marfă a decis să valorifice toate activele care nu au o utilitate directă în activitatea de exploatare, inclusiv spațiul hotelier deținut în stațiunea Predeal”, susțin oficialii CFR Marfă.
Hotelul Express este compus din 23 de camere duble, 4 apartamente și 2 camere triple, cu un restaurant ce poate găzdui până la 60 de persoane, o bucătărie complet echipată, o sală de conferințe cu o capacitate de 60 de locuri, o sală de fitness și spații administrative.
CFR Marfă a vândut cele două nave din fost flotă maritimă a României
La finele anului trecut, CFR Marfă a vândut nava ferry-boat Mangalia în cadrul ședinței publice de licitație ce s-a fost desfășurat la sediul Bursei Române de Mărfuri.
Nava a fost achiziționată de către o societate olandeză care are că obiect de activitate operațiuni de shipping, la prețul de 13,2 milioane de lei. Suma a fost direcționată către CNCF CFR SA în vederea stingerii ajutorului de stat, acesta fiind furnizor de ajutor de stat alături de Agenția Națională de Administrare Fiscală – ANAF. Ulterior, firma olandeză a cumpărat documentația de licitație și pentru ferry-boat-ul Eforie.
”CFR Marfă a valorificat bunurile pe care le putea valorifica în concordatul preventiv şi inclusiv cele două nave ferry-boat au fost vândute prin licitaţii publice la Bursa Română de Mărfuri şi astăzi nu mai sunt în patrimoniul CFR Marfă, iar banii obţinuţi prin licitaţie au fost viraţi către furnizorul de ajutor de stat CFR SA, pentru o navă în luna decembrie 2023 şi cea de a doua navă în luna ianuarie 2024. ANAF este în curs de aplicare a măsurii de recuperare a ajutorului de stat prin executare silită şi execută silit parte din patrimoniul excedentar al CFR Marfă care nu face parte din actuala structură de transport”, a declarat recent directorul general al companiei publice de transport feroviar de marfă, Daniel Apostolache.
Eforie și Mangalia reprezintau ultimele vestigii al flotei maritime comerciale a României, care la data de 1 ianuarie 1990 număra 301 nave, cu 3,5 milioane tone registru brut. Azi, azi cele două sunt epave ancorate în Portul Constanța, și de aproape 15 ani toacă bani fără să producă nimic.
CFR Marfă a intrat în posesia ferry-ului Eforie la începutul anilor ’90, atunci când a înființat Sucursala Ferry-Boat Constanța. Compania a încercat să valorifice comercial nava, prin curse spre Georgia, portul Batumi. Acestea au debutat în 1999, dar după opt ani aceste voiajuri au fost suspendate pe motiv că nu erau profitabile. Din 2008, Eforie a rămas fără clasă, adică nu mai îndeplinea standardele tehnice internaționale de navigație, iar din 2009 se află în conservare, în Portul Constanța.
Se vând vagoane și locomotive
CFR Marfă a încearcă să vândă cât mai multe vagoane și locomotive. În septembrie anul trecut, de exemplu, s-a dat doar o mică parte din cele 7.157 vagoane și 508 locomotive.
ANAF a ridicat sechestrul pe activele CFR Marfă, după ce a evitat un tun regizat de Bercea Mondialu, de directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, și binecuvântat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Se punea la cale vânzarea a 7.153 de vagoane și 508 locomotive ale CFR Marfă către Bercea Mondialul”, finul fratelui lui Traian Băsescu, care a fost eliberat condiţionat din închisoare anul trecut după ce ispăşise un an şi cinci luni din pedeapsa de 13 ani la care fusese condamnat într-un dosar de tentativă de omor.
După ridicarea sechestrului, CFR Marfă a vândut doar o mică parte din stocul de locomotive și vagoane. Chiar și așa, două companii s-au remarcat: Grup Feroviar Român, deținută de către Gruia Stoica, unul dintre concurenții CFR Marfă, și Nitramonia, o societate fără nicio activitate dar care este activă fiscal, aflată în proprietatea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului.
”În scopul maximizării veniturilor și accelerării procesului de stingere a ajutorului de stat CFR Marfă a făcut publică în data de 6.07.2023 intenția de valorificare prin înțelegerea părților a 7.157 de vagoane și 508 locomotive, în conformitate cu art. 248 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscală.
Ca urmare a obținerii acordului Administrației Naționale de Administrare Fiscală de valorificare și ridicare sechestru s-au încasat 55,24 milioane de lei (la care se adaugă TVA) pentru 45 de locomotive și 56 de vagoane. Firmele declarate eligibile care au achitat bunurile ofertate au fost: Banat Green Trading (2 loc.), Laromet Transib (2 loc.), Marsim Strei (2 loc.), Tehnotrans Feroviar (1 loc.), Ukrainian Global Trading (1 loc.), Vest Trans Rail (1 loc.), GFR (31 loc.), Magro Util (1 loc.), Nitramonia (52 vag.), Tim Rail Cargo (4 vag.) și Unicom Tranzit (4 loc.).
În această lună, s-a anunțat vânzarea a 33 de locomotive CFR Marfă.
CFR Marfă a virat la începutul acestui an 140,96 milioane lei către ANAF
CFR Marfă a virat la începutul acestui an 140,96 milioane lei către ANAF în contul datoriilor la stat, plus alte 193 de milioane lei către CFR SA, bani obținuți din vânzarea a 3.862 de vagoane și 616 locomotive în perioada 2022-2023. O parte importantă din suma plătită CFR SA o reprezintă banii încasați doar pe cele două nave, care ajunseseră două epave ancorate în Portul Constanța încă din 2009.
Potrivit directorului general, în prezent CFR Marfă foloseşte un parc activ de 8.500 de vagoane şi 270 de locomotive, cu posibilităţi de creştere a acestuia, pentru că sunt vagoane operaţionale până la concurenţa unui număr de 15.000 de vagoane şi 350 de locomotive, care, în funcţie de necesităţi, pot fi alocate într-un timp foarte scurt către transporturi.
CFR Marfă a primit un ajutor de stat ilegal
Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane de euro de la statul roman, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie acum să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente.
Vicepreședintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat ca piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport în orice economie iar anumite măsuri de sprijin public în favoarea operatorului istoric CFR Marfă, deținut de stat, i-au conferit acestuia un avantaj economic neloial față de alți operatori.
Comisarul european a mai spus ca măsurile luate de statul roman încalcă normele UE privind ajutoarele de stat iar România trebuie acum să recupereze ajutorul incompatibil.