Oferta mai mare decât cererea la cozonaci, în acest an. Producătorii rămân cu stocuri
În acest an, oferta de cozonaci este mai mare decât cererea, ceea ce nu prea s-a mai văzut în ultima vreme. Producătorii se tem că rămân cu stocuri, deși nu au recurs la scumpiri.
Preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu, recunoaște că, în acest an, vânzările de cozonaci au mers mai lent, de sărbători, deoarece a scăzut puterea de cumpărare a populaţiei, chiar dacă oferta industriei de morărit şi panificaţie s-a menținut la 7 – 7,5 milioane.
„Oferta noastră cred că de data aceasta va fi mai mare decât cererea. Mi-e tare teamă că mai rămânem cu stocuri, pentru că simţim şi noi în piaţă că puterea de cumpărare a populaţiei a mai scăzut şi atunci vânzările merg mai lent. Nu mai cumpără cu căruţul, cumpără doar cu coşul sau nu mai cumpără cu coşul, ci ia cu mâna. Preţurile însă sunt la fel ca la Paşte. Nu avem modificări. Grâu este suficient în ţară, n-avem probleme de asigurare cu grâu, deci nici preţul nu vedem să mai crească”, a declarat pentru Agerpres Aurel Popescu.
Exportul, în creștere
Veștile sunt ceva mai bune în ceea ce privește exportul, care în ajun de sărbători a ajuns să reprezinte aproape 10% din producţie.
„Din 7 – 7,5 milioane de cozonaci pe care îi producem în această perioadă ca şi cantitate, până în 10% merge la export, un procent semnificativ. Suntem în toate ţările, suntem prezenţi peste tot, nu numai în zone unde sunt români. În Anglia s-au obişnuit să vină la magazinul românesc să cumpere cozonaci”, a mai spus Popescu.
În piață, cozonacii sunt scoși la vânzare cu preţuri începând de la 12 lei până la 80 lei kilogramul, în funcţie de umplutură, gramaj.
Din fericire, de anul viitor se menține rata de 9% la TVA, spre deosebre de produsele care au zahăr adăugat care vor avea TVA de 19%.
În altă ordine de idei, Popescu a subliniat că a reuşit să salveze cozonacii şi biscuiţii în aşa fel încât să nu fie incluși în creşterea TVA de la 9% la 19%, cum se va întâmpla cu produsele care au zahăr adăugat, începând de anul viitor.
Aurel Popescu mai spune că în afară de Crăciun și Paște, vânzările de cozonaci sunt în general mici.
„Mie mi-e plafonat preţul la cozonaci, dar atenţie, noi lucrăm doar septembrie, octombrie, noiembrie şi decembrie şi pe urmă din 15 martie până la Paşte, pe zona asta. În rest stau cu muncitorii pentru că între cele două sărbători vânzările sunt de numai 5% din cele 7 – 7,5 milioane. Deci ce facem atunci? Într-o lună normală avem o producţie de numai 300.000 – 400.000 de cozonaci”, a precizat Popescu.