Oierii de la Sibiu: Preţul laptelui este acceptabil la procesator, dar mai bine faci tu brânza şi o vinzi
Chiar dacă sunt conştienţi că este tare greu să intre pe piaţă, crescătorii de oi nu se dau în lături să facă acest pas. Îşi dau seama că ies mult mai bine dacă vând ei direct brânza pe piaţă, decât dacă ar livra laptele la procesatori.
Încet, încet, acesta pare să devină obiectivul pentru cei mai mulţi dintre fermieri. Şi-au cumpărat pământ, accesează fonduri pentru achiziţia de utilaje, se gândesc chiar şi la un brand, iar tinerii sunt cei mai dispuşi să urmeze această cale.
“Cel mai greu este să-ți vinzi marfa. Am vândut laptele la procesator până acum, dar încet – încet, încercăm să intrăm pe piață. La procesatori, preţul este acceptabil: 5 lei pe litru, nu ai bătaie de cap, însă, se poate să fie şi mai bine: să faci brânză şi să o vinzi tu. Ideea este că îți trebuie un pic de intrare, este foarte greu să pătrunzi la ora actuală pe piață, pentru că, fiind nou, nu cunoști anumite lucruri…Unde este un pic de brand, deja lumea vine la tine, este altceva”, ne-a declarat Călin Piloiu, fiul unui crescător de oi de la Pelişor, pe care l-am întâlnit la târgul de Crăciun din curtea Ministerului Agriculturii.
Familia Piloiu se numără printre numeroasele generații actuale de crescători de ovine care duc mai departe tradiția din tată în fiu. Din cei trei frați, Maria și Călin Piloiu sunt proaspeți absolvenți ai Facultății de Științe Agricole, Industrie Alimentară și Protecția Mediului din Sibiu și administrează ferma familiei.
La acest moment, efectivul de animale se ridică la 700 de oi din rasa Ţurcană. De Paşte se vând mieii, iar vara laptele, acestea au fost principalele surse de valorificare a produselor ani de zile. Acum, tinerii vor şi altceva.
Târgul de la Ministerul Agriculturii era de fapt al doilea eveniment de acest gen la care participau tinerii din familia Piloiu, care sunt perfect conştienţi că mai au multe de învăţat de la colegii de breaslă, mai ales pe partea de prezentare. Chiar şi aşa, produsele lor au avut succes, telemeaua proaspătă de oaie maturată s-a vândut foarte repede, de exemplu. Bine a mers şi pastrama, produsă după o rețetă tradițională, gustul autentic fiind dat de afumarea cu lemne de stejar, dar şi cârnaţii şi carnea de porc, că doar era în sezon.
Pe lângă produsele menţionate, crescătorii se mai laudă şi cu urdă proaspătă, caș și lapte proaspăt.
De loc, familia Piloiu este din Agnita, dar stâna se află la Pelişor, aproape de Mănăstirea Pelişor din Sibiu. Aici, au reuşit crescătorii să cumpere ceva teren, au mai şi arendat, iar acum vor să se dezvolte. Următorul pas este accesarea de fonduri europene pentru achiziţia unor utilaje care să le uşureze munca, însă tinerii Piloiu mai au şi alte planuri ambiţioase.