OIREP Ambalaje: România se află într-un punct în care decizia cetățenilor de a colecta separat acasă este esențială
Peste trei milioane de oameni au fost expuşi campaniei Un’ Doi Trei, desfăşurată de Asociaţia OIREP Ambalaje în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Conform surse citate, Asociaţia OIREP Ambalaje anunţă rezultatele primei faze a iniţiativei Un’ Doi Trei, lansată la începutul lunii mai prin intermediul membrilor săi: Clean Recycle, Ecologic 3R Ambalaje, Eco-Rom Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management şi Green Resources Management, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
„Un’ Doi Trei se bazează pe o idee simplă: Desfaci. Foloseşti. Arunci unde şi cum trebuie. Să colectezi separat este simplu, de bun simţ, normal, civilizat”, susţin organizatorii campaniei.
Campania Un’ Doi Trei se desfăşoară în perioada mai – iulie 2022, la nivel naţional, scopul fiind de a informa şi educa populaţia în vederea implementării colectării separate a deşeurilor de ambalaje la sursa de generare.
„România se află într-un punct în care decizia cetăţenilor de a colecta separat acasă este esenţială. Prin cele trei faze ale campaniei de informare şi educare „Un’ Doi Trei” vrem să creăm un obicei sănătos în rândul românilor, acela de a colecta separat toate deşeurile de ambalaje pe care le generează zi de zi. „Un’ Doi Trei” şi-a dovedit eficacitatea încă din prima etapă, ca urmare am atins prin aceasta 3 milioane de oameni din toată ţara, campania fiind o completare a celorlalte acţiuni pe care membrii Asociaţiei OIREP Ambalaje le întreprind pentru a realiza obiectivele de reciclare ale producătorilor. Însă, toate aceste demersuri trebuie să constituie un efort comun. De aceea, este important să conştientizăm că implicarea noastră într-un proces atât de simplu, precum colectarea separată, contribuie extrem de mult la atingerea ţintelor pe care România le are în domeniul reciclării”, a declarat Geanin Şerban, preşedintele Asociaţiei OIREP Ambalaje.
Potrivit surse citate, colectarea separată pare, pentru foarte mulţi români, un ritual foarte complicat, ce presupune mulţi paşi şi infrastructură specială când, de fapt, „colectarea separată înseamnă un minim de atenţie în privinţa ambalajelor pe care le folosim”.
„Pentru a schimba un comportament este nevoie de timp, dar, mai ales, de educaţie. De paşi repetaţi până când aceştia ajung să fie făcuţi mecanic sau din reflex”, se menţionează în comunicat.
Prima fază a campaniei Un’ Doi Trei s-a desfăşurat în perioada 3 – 31 mai, la nivel naţional, în mediile online, outdoor şi print. În această etapă, mesajele Un’ Doi Trei au ajuns, prin toate canalele de comunicare, la peste 3 milioane de oameni, din cel puţin 110 localităţi din toate judeţele ţării.
„Cei 3 milioane de oameni au fost expuşi în medie de 10 ori mesajelor Desfaci. Foloseşti. Arunci unde trebuie, iar materialele video au fost vizualizate de aproape 720.000 de ori.”, se mai spune în comunicat.
În această fază, campania a generat peste 64.000 de accesări a landing page-ului campaniei – https://oirep.ro/undoitrei/ – care abordează problemele, soluţiile şi miturile legate de colectarea separată a deşeurilor de ambalaje.
În cea de-a doua fază a campaniei, care se desfăşoară în perioada 1 iunie – 2 iulie, este reamintit ritualul Desfaci. Foloseşti. Arunci unde trebuie printr-o abordare diferită. De asemenea, este reîntărit unul dintre cele mai importante atribute ale colectării separate, acela că este un proces simplu, mult mai simplu decât îşi imaginează oamenii.
În această etapă este comparat ritualul responsabilităţii, cel al colectării separate, cu acţiuni complexe pe care le facem zilnic sau aproape zilnic, dar care au ajuns să ne intre în reflex.
„De exemplu: parcarea maşinii – este o acţiune pe care o realizăm din reflex, mult mai complexă decât simpla colectare separată a deşeurilor de ambalaje pe care le folosim. De asemenea, gătirea cartofilor prăjiţi este un proces mult mai complex, mai de lungă durată decât simpla colectare separată a deşeurilor de ambalaje. Deşeurile de ambalaje reprezintă o resursă incredibil de valoroasă dacă sunt colectate separat corespunzător. O mare parte dintre deşeurile care ajung la gropile de gunoi pot fi colectate separat şi, astfel, pot fi valorificate prin reciclare, incinerare sau compostare”, susţin reprezentanţii organizaţiei.
Economia circulară este un mecanism amplu prin care este redus consumul de resurse naturale prin utilizarea deşeurilor ca materie primă: dacă deşeurile de ambalaje pe care le generăm în fiecare zi sunt colectate separat, începând din propria gospodărie, ele pot fi reciclate şi astfel se vor transforma în materie primă pentru noi produse, precizează sursa citată.
Asociaţia OIREP Ambalaje este o organizaţie profesională, neguvernamentală, non-profit, apolitică şi independentă, care urmăreşte promovarea intereselor membrilor săi în contextul desfăşurării activităţii specifice acestora în domeniul gestionării ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, în raport cu autorităţile române şi ale Uniunii Europene, vizând asigurarea unui cadru legal optim din punct de vedere financiar şi operaţional pentru implementarea eficientă a Răspunderii Extinse a Producătorilor în deplină conformitate cu legislaţia naţională şi Directivele Europene în materie.