OPC a sancționat cel mai mare producător de miere din România. Motivul: sintagma ”100% natural”. Apidava contestă decizia în instanță
Cel mai mare producător de miere de albine din România a fost sancționat de OPC. Societatea Apidava SRL Blaj a înscris sintagma ”100% natural” pe eticheta produsului Roua Florilor. Aceasta este o caracteristică a tuturor produselor similare, explică OPC. Producătorul de miere a contestat decizia și a câștigat în prima instanță
Sancțiunea a fost aplicată de Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor Alba, pe data de 14 aprilie 2021.
”S-a constatat că pe toate etichetele produsului Roua florilor există sintagma 100% natural – mențiune care conferă produsului caracteristici speciale. Deși în realitate toate produsele de acest gen le au.
Informația privind sintagma ”100% natural” la produsul miere Roua florilor, ambalată în diferite cantități nu era necesară”, au susținut reprezentanții OPC.
Aceștia au arătat că se încalcă un regulament european și o ordonanță de guvern emisă în 1992.
Apidava, sancționată cu avertisment, a contestat decizia
Firma Apidava SA a fost sancționată cu avertisment și s-a dispus remedierea deficiențelor în termen de 90 de zile. Chiar dacă sancțiunea nu a fost financiară, reprezentanții societății au contestat procesul verbal în instanță.
Dacă nu ar fi făcut acest lucru, în termenul menționat ar fi fost obligați să scoată sintagma ”100% natural” de pe eticheta produsului Roua Florilor.
Poziția firmei sancționate
”Prin menționarea cuvântului „natural” în eticheta produsului, nu am făcut decât să subliniem una din caracteristicile esențiale ale produsului, respectând întocmai prevederile art. 18 din OG 21/1992.
Indicația este importantă deoarece, pe de o parte, din chiar Ordinul 522/2003 rezultă că pot exista mai multe tipuri de miere (miere filtrată, miere în faguri, miere cu bucăți de faguri, inclusiv cea destinată industriei).
Sau poate exista miere asupra căreia s-a intervenit în procesul de producere: miere presată sau miere filtrată.
Organul de control nu este în măsură a aprecia dacă o informație este necesară sau nu a fi aplicată pe eticheta unui produs. Necesitatea aplicării anumitor informații pe etichetă este atributul exclusiv al companiei producătoare, atât timp cât acestea respectă legea.
Prin urmare, aprecierea organului de control care susține că ”sintagma 100% natural la produsul Roua Florilor ambalată la diverse cantități nu era necesară”, contravine legislației aplicabile.
Organul de control este abilitat să analizeze doar legalitatea unor mențiuni de pe etichetă, și nicidecum oportunitatea acestora”, au susținut reprezentanții companiei Apidava SRL.
Există și miere falsificată, susțin reprezentanții Apidava SRL
Producătorul a mai precizat că, de câțiva ani buni, pe piață, în presa scrisă și televiziuni au apărut cazuri de ”miere falsificată”. Au apărut și numeroase sfaturi prin care consumatorul poate detecta această miere.
”Există posibilitatea de ”falsificare” a mierii, prin adăugarea de diverse substanțe (zahăr invertit, sirop, etc), dar, mai ales, prin hrănirea artificială a albinelor.
(…) Pentru a asigura consumatorul că produsul nostru nu este într-un astfel de caz, se impune cu necesitate adăugarea sintagmei de „100% natural” pe eticheta produsului”, au mai apreciat cei de la Apidava.
Decizia instanței
OPC Alba Iulia a solicitat respingerea plângerii și menținerea sancțiunii. Judecătoria Blaj a dat dreptate societății producătoare de miere.
”Menționarea caracteristicii “natural” indică consumatorului că asupra mierii nu s-a intervenit în sensul filtrării. Deci nu s-a îndepărtat în mod semnificativ polenul și nu prezintă caracteristici care să o facă inaptă consumului uman.
Mai mult decât atât, (…)nu s-a adăugat niciun ingredient alimentar. (…) Petenta, prin menționarea cuvântului natural în eticheta produsului nu a făcut decât să sublinieze una dintre caracteristicile esențiale ale produsului. (…)
Și a dorit doar să asigure consumatorul că mierea nu conține organisme modificate genetic, că nu a fost falsificată”. Astfel a motivat magistratul hotărârea de a anula procesul verbal de sancționare.
CJPC Alba a contestat hotărârea primei instanței. Procesul se va muta la Tribunalul Alba. Apidava SRL a avut în 2020 afaceri în valoare totală de circa 6 milioane de euro, cu un profit de aproximativ 600.000 de euro.