Ore cu animale în Ilfov. Cum pot micii patrupezi să ajute la dezvoltarea emoțională în școli
În premieră, sute de elevi din județul Ilfov învață modul cum să îngrijească și să respecte animalele. Astfel, după un proiect pilot de succes, a apărut materia opțională ”Cu și despre animale”, în zeci de școli din județul Ilfov.
”Este un curs de conștientizare și de responsabilizare, pentru elevii claselor a V-a și VI-a. Țintim și părinții, prin copii”, a declarat Cristina Ghiță, inspector școlar general adjunct Cristina Ghiță, de la ISJ Ilfov.
Întâlnirea cu cățelușa Vase
„Începem să ne aliniem standardelor internaţionale. A fost o muncă enormă, pentru că la noi în ţară nu există aşa ceva. Mereu am spus-o: totul pleacă de la educaţie, iar copilul bun şi empatic de azi este adultul responsabil de mâine”, a declarat preşedintele Consiliului Județean Ilfov, Hubert Thuma.
Copii au fost fascinați de întâlnirea cu Vase, o cățelușă recuperată de pe străzi. ”Au pus multe întrebări, au fost foarte activi, nu s-au lăsat deloc distrași de alte lucruri.
În paralel, am primit multe reacții frumoase de la alți profesori care au predat astăzi această oră. Vă reamintesc, „Ora cu și pentru animale” este materie opțională în Ilfov. Este materie în catalog.
Cred cu tărie că educația face diferența. În plus, să știți că în străinătate, acolo unde s-au introdus astfel de cursuri, s-a văzut clar că elevii și-au schimbat comportamentul în bine față de colegii lor. Iar rata de bullying a scăzut.
Este esențial să fim buni, să dăm dovadă de empatie și de respect pentru toate ființele. Mulțumesc dascălilor și Inspectoratului Școlar Județean Ilfov pentru implicare, a scris pe Facebook președintele Thuma.
Anca Tomescu, președinte Animal Society, susține că această nouă materile va aduce multe schimbări în educație și în societate.
„Suntem mândri și bucuroși că suntem parte din acest demers. Că activitatea noastră pe teren a schimbat sistemul. Noi, ca ONG, facem acest lucru de ani de zile. Dar acum se face la nivel de sistem. Dacă vrem un viitor bun, cu oameni buni și educați, trebuie să mizăm pe acest demers”, susține Anca Tomescu.
Respectul datorat animalelor
Un model care are același scop este implementat și în unele școli din Franța pentru elevii din clasele primare. În orele de educație morală și civică este abordat și respectul pe care îl datorăm animalelor. În Franța, conștientizarea respectului față de animale face parte din Codul Educației încă din 2021 și vizează inclusiv combaterea abuzului asupra animalelor.
”Ca parte a educației morale și civice, elevii de gimnaziu și liceu sunt încurajați să participe la un proiect civic în cadrul unei asociații de interes general. Educația morală și civică sensibilizează, de asemenea, elevii din ciclul primar, gimnazial și liceal cu privire la respectarea animalelor de companie.
Prezintă animalele de companie ca fiind sensibile și ajută la prevenirea oricărui act de abuz asupra animalelor”, se precizează în Codul Educației.
Lecția răbdării
Psihologul Raluca Tita subliniază că beneficiile unui animal în viața unui copil sunt multiple: de la toleranță, empatie la stăpânirea propriilor emoții.
”Prin contactul cu animalele de companie, copiii învață această lecție devenind capabili de compasiune, iubire și înțelegere privind nevoile prietenului necuvântător. Este bine de știut că oamenii empatici văd dincolo de măști și deprind aptitudinea de a citi limbajul corpului fără a exista o exprimare în cuvinte.
Unui copil care a fost obișnuit de mic cu un animal de companie îi va fi ușor, în timp, să înțeleagă emoțiile apropriaților și să își gestioneze propriile sale trăiri”, explică psihologul Raluca Tita pentru Puterea.
De asemenea, s-a demonstrat că prezența unui animal îi ajută pe elevi să învețe lecția răbdării cu semenii lor.
”Animalele au nevoie de o atenție deosebită și de multă răbdare din partea noastră pentru a se adapta conviețuirii cu oamenii. Astfel, copilul învăță să aibă răbdare și să fie înțelegător, nu doar cu animalele cât și cu semenii săi”, adaugă psihologul.