OUG pentru alegerile prezidențiale. Restricții dure și amenzi pentru marile rețele sociale
Guvernul pregătește Ordonanța de Urgență (OUG) pentru alegerile prezidențiale. Românii vor merge la urne să-și aleagă președintele în 4 mai, iar al doilea scrutin va fi organizat în data de 18 mai. Campania pentru alegeri ar urma să vină și cu reguli mai stricte pentru candidații care intră în cursa pentru Cotroceni. În plus, marile rețele sociale ar putea fi sancționate dacă nu respectă legislația electorală.
Ce măsuri pregătește Guvernul pentru alegerile prezidențiale din 2025
OUG pentru alegerile prezidențiale din luna mai urmează să fie adoptat de Guvern. Conform unui draft al documentului, consultat de jurnaliștii de la Antena 3 CNN, sunt pregătite mai multe măsuri care să împiedice situațiile care au dus la decizia CCR de anulare a primului scrutin al prezidențialelor. E vorba de reguli stricte pentru candidații care intră în cursa pentru Cotroceni, dar și de sancțiuni pentru rețelele sociale.
În ordonanța de urgență se stabilește clar că este considerat material publicitar politic orice material utilizat în campania electorală, „scris, online, audio sau video (…) care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”.
Mai mult, sunt și o serie de reguli pe care aceste materiale trebuie să le respecte:
- actorii politici trebuie să indice că este vorba de un material publicitar politic;
- identitatea sponsorului materialului publicitar politic (numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul);
- o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;
- o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar; politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Marile rețele sociale riscă amenzi, dacă nu respectă regulile
În campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2024, anulate de CCR, un rol important l-au jucat rețelele sociale. Călin Georgescu a reușit să treacă pe sub radarul autorităților și să desfășoare o campanie masivă de promovare, care l-a propulsat în turul al doilea pentru Cotroceni. Totul, cu cheltuieli zero declarate oficial.
Ca această situație să nu se mai repete, sunt pregătite reguli mai stricte pentru rețelele sociale. În caz contrar, platformele riscă amenzi „cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri (…) dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente (…) nu elimină materialul publicitar în cauză”, după cum se arată în document.
În ceea ce privește organizarea alegerilor în România, pentru primul tur a fost stabilită data de 4 mai. Al doilea tur se va organiza în 18 mai. Iar românii din diaspora vor avea la dispoziție 3 zile să meargă la urne și să-și voteze președintele – vineri, sâmbătă și duminică – între orele 7:00 și 21:00.