Pachetul European de Mobilitate poate duce la pierderi de 5% din PIB pentru România
Vicepreşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Sterică Fudulea, consideră că România poate pierde în următorii doi ani 5% din Produsul Intern Brut.
Oficialul CNIPMMR a explicat astăzi de ce consideră că noile reglementări europene din sectorul transporturilor din Pachetul de Mobilitate 2020 vor afecta transportatorii rutieri români care acţionează în statele UE.
În opinia lui Sterică Fudulea prima problemă este aceea a obligativităţii întoarcerii şoferului la locul de reşedinţă sau la sediul angajatorului la fiecare patru săptămâni. Această prevedere a intrat deja în vigoare în august și îi discriminează pe transportatorii din Europa de Est pentru că trebuie să parcurgă o distanţă mai mare la întoarcerea la sediu.
O a doua problemă identificată de CNIPMMR este întoarcerea camionului la fiecare opt săptămâni. „Această prevedere va intra în vigoare la 22 de luni de la publicarea acestor măsuri, deci nu este încă operaţională, dar ea va creşte cheltuielile operatorilor din Europa de Est, pentru că vor fi nevoiţi să-şi întoarcă camionul acasă de multe ori pe gol sau bineînţeles cu nişte preţuri sau nişte tarife mai mici pentru marfa pe care ei o transportă”, a explicat Fudulea.
Tot la capitolul probleme intră și interzicerea repausului săptămânal în cabină, acesta trebuind realizat în unități de cazare care vor fi suportate de angajator. „Aici apare o altă problemă – lipsa parcărilor securizate pentru auto-trenuri, şi din cazurile pe care ni le-au semnalat colegii noştri, au existat cazuri în care asigurătorii n-au decontat furturile decât dacă şoferul a fost în cabină. Ori, acum e clar că şoferul nu va mai sta în cabină, deci s-ar putea să nu se mai deconteze nici măcar aceste daune asigurate”, a detaliat oficialul CNIPMMR.
Vicepreşedintele CNIPMMR a mai arătat că modificarea calculării salariului minim al şoferilor în funcţie de statul în care fac transportul şi limitarea cabotajului reprezintă alte probleme.
În acest context, CNIPMMR consideră că „angajatorul român este scos efectiv de pe piaţa de transport, nefiind competitiv” din cauza costurilor suplimentare.
„Noi estimăm că în următorii doi ani România va pierde 5% din PIB datorită acestei migrări a activităţii de transport internaţional din zona de est în zona centrală şi estimăm că 30% din operatorii de transport români nu vor putea rezista pe piaţa de transport în viitor”, a apreciat Fudulea.
La rândul său, preşedintele CNIPMMR, Florin Jianu, a estimat că în urma noilor reglementări europene transportatorii români îşi vor muta sediile din România, situaţie care va duce la încasări mai mici la bugetul statului român.