Pariul care a transformat China într-un lider global: Cum o decizie strategică schimbă lumea
În urmă cu doar câțiva ani, străzile Beijingului erau dominate de trafic aglomerat, zgomotos și poluat. Astăzi, atmosfera din capitala Chinei pare desprinsă dintr-un film SF: liniștea unei megametropole este întreruptă doar de zgomotul subtil al vehiculelor electrice, care curg pe străzi cu numere verzi distincte.
Mii de vehicule electrice, marcate cu plăcuțe verzi, înlocuiesc treptat mașinile pe benzină. Acesta nu este un fenomen izolat doar în capitala Chinei, ci se regăsește și în alte mari orașe din țară, oferind o imagine a viitorului care, pentru mulți, pare a fi deja prezent. Această schimbare radicală, odată imposibil de imaginat, reprezintă rezultatul unui pariu strategic făcut de China acum aproape două decenii, pentru a compensa întârzierile față de Statele Unite pe piața auto, scrie CNN.
China, un jucător auto mai mic decât SUA: Cum s-a transformat miza în succes
În urmă cu aproape două decenii, industria auto chineză se afla mult în urma celor din Statele Unite, Japonia și Europa, care dominau piața auto cu vehicule pe benzină. În fața unei astfel de concurențe formidabile, China a văzut în vehiculele electrice (EV) o oportunitate rară de a deveni lider pe o piață încă în dezvoltare. De asemenea, un alt motiv esențial a fost asigurarea securității energetice. Spre deosebire de Statele Unite, care beneficiază de rezerve mari de combustibili fosili, China se confrunta cu o mare dependență de petrolul importat, ceea ce reprezenta o vulnerabilitate geopolitică.
În acest context, vehiculele electrice au apărut ca o soluție viabilă. Acestea pot fi alimentate cu energie electrică produsă local, din surse de energie regenerabilă sau din rețele de energie convenționale. China și-a asumat un risc considerabil, dar a sprijinit masiv dezvoltarea acestui sector începând din 2009, prin politici favorabile, inclusiv subvenții pentru producători, creditare ieftină și investiții în cercetare.
O investiție riscantă care a plătit în cele din urmă
În primii ani ai acestei tranziții, industria chineză de vehicule electrice a fost considerată un eșec. Mulți critici considerau că piața nu era suficient de matură, iar producătorii locali nu aveau tehnologia necesară pentru a face față competiției din partea giganților auto din Statele Unite și Europa. Totuși, în ciuda acestor obstacole, guvernul chinez a continuat să investească și să sprijine industria EV, iar schimbările tehnologice rapide în domeniul bateriilor și infrastructurii de încărcare au contribuit la succesul sectorului.
Astăzi, China este lider mondial în producția de vehicule electrice. În 2024, vânzările de EV-uri din China au atins 11 milioane de unități, reprezentând o creștere de aproximativ 40% față de 2023, conform datelor de la firma britanică de cercetare Rho Motion. Aceste cifre sunt impresionante, având în vedere că piața auto din China este deja cea mai mare din lume.
În prezent, peste jumătate dintre autoturismele vândute în China sunt electrice, ceea ce pune țara pe un drum rapid spre eliminarea graduală a vehiculelor pe benzină în următoarele decenii. Aceasta este o transformare „ireversibilă”, conform lui Li Shuo, directorul centrului de politici climatice din cadrul Asia Society Policy Institute.
Schimbările care zguduie piețele petroliere globale
Această revoluție a vehiculelor electrice din China nu se limitează doar la îmbunătățirea calității vieții în marile orașe. Ea are implicații majore pentru piețele globale de petrol. În 2024, cererea de benzină în China a scăzut cu aproximativ 1%, iar această tendință se așteaptă să se intensifice. Potrivit analistului Ciarán Healy, de la Agenția Internațională a Energiei (IEA), pentru o țară cu profil economic similar Chinei, această scădere este extraordinară. Mai mult, importurile de petrol brut ale Chinei au scăzut cu aproape 2% în 2024, marcând prima scădere anuală semnificativă în ultimele două decenii, exceptând perioada de pandemie Covid-19.
Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă, având în vedere că China este cel mai mare importator de petrol din lume. La nivel global, această scădere a cererii va avea efecte de amploare, în special pentru piețele petroliere, care se confruntă cu o stagnare a cererii pe termen lung.
China și exporturile de vehicule electrice: O schimbare globală
Pe lângă impactul asupra consumului intern de petrol, China joacă un rol tot mai important pe piața globală a vehiculelor electrice. Exporturile de EV-uri chinezești au crescut rapid, iar multe dintre acestea ajung acum în țări din Sudul Global, precum Thailanda, Brazilia sau alte economii emergente. Aceste exporturi de vehicule electrice ieftine vor accelera tranziția către electricitate și în alte țări, contribuind astfel la reducerea emisiilor globale.
Provocările Chinei în energia curată
China continuă să se confrunte cu provocări semnificative în ceea ce privește mixul său energetic. În ciuda faptului că este un lider în domeniul energiei regenerabile, electricitatea utilizată pentru alimentarea vehiculelor electrice este în continuare dominată de cărbune. Deși acest lucru limitează beneficiile ecologice ale EV-urilor pe termen scurt, cercetătorii estimează că, pe măsură ce China își va crește ponderea energiei verzi, impactul asupra emisiilor va scădea considerabil.
Proiecțiile arată că, până în 2040, vehiculele electrice vor reprezenta 100% dintre autoturismele noi vândute în China, ceea ce va contribui semnificativ la reducerea emisiilor din sectorul transporturilor. În același timp, este de așteptat ca China să își continue expansiunea în domeniul energiei solare și eoliene, ceea ce va adânci și mai mult tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon.
China și SUA: Două căi diferite
În contrast cu China, Statele Unite sub conducerea fostului președinte Donald Trump au făcut un pas înapoi în privința susținerii vehiculelor electrice și a energiei curate. Acest lucru a avut drept rezultat o diferență din ce în ce mai mare între vehiculele de pe străzile Chinei și cele din SUA, iar unele voci avertizează că, în curând, industria auto americană ar putea fi considerată o „fosilă” a istoriei auto, incapabilă să concureze cu restul lumii.
În final, se poate spune că pariu făcut de China cu mai bine de un deceniu în urmă a fost unul riscant, dar câștigat, iar succesul său în domeniul vehiculelor electrice poate redefini nu doar economia națională, ci și peisajul global al energiei și transporturilor în deceniile următoare.