Parlamentul a aprobat semnătura electronică pentru acte juridice: Românii vor putea semna digital fără a mai sta la ghișee
Deputații au aprobat marți un proiect de lege care stabilește cadrul legal pentru utilizarea semnăturii electronice în actele juridice. Astfel, cetățenii și firmele vor putea transmite cereri, solicitări și diverse documente instituțiilor folosind semnătura digitală, eliminând necesitatea copiilor semnate pe hârtie și a drumurilor la ghișee. Camera Deputaților este forul decizional, iar legea urmează să fie promulgată.
Proiectul de lege a fost adoptat cu 265 de voturi pentru și patru abțineri, reglementând cadrul juridic pentru ca semnătura electronică să fie utilizată.
Legea stabilește condițiile de utilizare pentru semnătura electronică, sigiliul electronic și marca temporală electronică, precum și pentru documentele electronice semnate electronic. De asemenea, definește criteriile pentru prestarea serviciilor de încredere și specifică responsabilitățile autorităților și instituțiilor publice în acest domeniu.
Legea creează un cadru juridic general și predictibil pentru utilizarea fiecărui tip de semnătură electronică: electronică, calificată, electronică avansată şi electronică simplă.
Toate tipurile de semnături electronice prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sau în această lege vor produce efecte juridice și vor putea fi utilizate ca mijloace de probă în fața instanțelor de judecată.
„Actul juridic în format electronic, semnat cu tipul de semnătură electronică prevăzut de lege sau cu semnătura electronică calificată, produce aceleaşi efectele juridice ca acelaşi act juridic în format letric”, se arată în proiectul de lege.
„O reducere semnificativă a utilizării hârtiei, dar și a deplasării și prezenței fizice a cetățeanului la ghișeu”
„Promovarea utilizării semnăturilor electronice între persoane fizice și persoane juridice de drept privat și în cadrul administrației publice va determina pe termen lung o reducere semnificativă a utilizării hârtiei nu doar în cadrul proceselor de business și administrative, dar și a deplasării și a prezenței fizice a cetățeanului la ghișeu, aspecte care vor avea un impact semnificativ în sensul reducerii poluării”, se arată în nota de fundamentare a legii.
Instituțiile și autoritățile publice vor fi obligate să accepte documentele electronice semnate cu semnătură electronică.
Valabilitatea semnăturii electronice se verifică în conformitate cu condițiile în vigoare la momentul semnării documentului electronic. Expirarea valabilității certificatului utilizat pentru aplicarea semnăturii nu va afecta valabilitatea sau efectele juridice ale documentului semnat.
Prevederile se aplică și semnăturilor electronice avansate, care nu necesită un certificat pentru semnătură electronică, ci utilizează alte tehnologii.
„Perioada maximă de valabilitate a certificatului pentru semnătura electronică avansată se stabileşte de emitentul certificatului pentru o perioadă de maxim 2 ani. Autoritatea de supraveghere şi reglementare în domeniu este responsabilă pentru stabilirea perioadelor de valabilitate în cazul semnăturilor electronice avansate care nu se bazează pe un certificat pentru semnătură electronică, ci folosesc alte tehnologii”, prevede proiectul de lege.
Certificatul pentru semnătură electronică avansată, emis de Ministerul Afacerilor Interne și înregistrat pe cartea electronică de identitate, are o valabilitate maximă de 5 ani.
Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a adoptat legea, care urmează să fie promulgată de președintele Klaus Iohannis.