Pasagerii care zboară de mai multe ori pe an vor plăti o taxă suplimentară în Europa
O taxă pentru pasagerii aerieni frecvenți din Europa ar putea crește veniturile fiscale din aviație cu 64 de miliarde de euro, potrivit unui raport publicat joi de asociația 2Celsius. Conform documentului, această măsură ar putea reprezenta o creștere de șase ori a veniturilor actuale din taxele de aviație în Europa, echivalentă cu aproximativ 30% din bugetul anual al Uniunii Europene (UE). Veniturile generate numai în UE, estimate la 51 de miliarde de euro, ar putea finanța 20% din investițiile publice anuale necesare pentru atingerea obiectivelor climatice.
Impact asupra emisiilor și beneficiarilor
Raportul, realizat de organizația non-profit CE Delft, în colaborare cu Adastone Law, estimează că introducerea unei taxe progresive pentru pasagerii care zboară frecvent ar reduce emisiile de carbon din aviație cu 21%. Aceasta deoarece doar 5% din pasageri, care zboară frecvent, ar lua mai puține zboruri. Studiul este primul care analizează implementarea unei astfel de taxe la nivel european.
Sprijin larg pentru măsură
Peste 90 de organizații și 47 de cercetători au semnat o declarație în sprijinul unei taxe pentru călătoriile aeriene frecvente, propunând un sistem de impozitare progresivă, în care primul zbor dus-întors anual nu ar fi taxat. Raportul sugerează și o suprataxă pentru cele mai poluante călătorii, precum zborurile lungi sau locurile la clasa business și întâi. În prezent, aviația beneficiază de numeroase scutiri fiscale, inclusiv de la taxele pe combustibil și TVA, ceea ce contribuie la o subvenționare puternică a acestui sector.
Inechități sociale și climatice
Raportul subliniază că zborurile frecvente sunt preferate în principal de persoanele cu venituri ridicate. Sondajele indică faptul că 52% dintre europeni nu zboară deloc într-un an, în timp ce doar 11% efectuează mai mult de trei zboruri anuale. În schimb, 35% dintre gospodăriile cu venituri mai mari de 100.000 de euro pe an zboară de cel puțin trei ori, comparativ cu doar 5% dintre gospodăriile cu venituri sub 20.000 de euro.
Finanțare pentru obiective climatice
Veniturile obținute prin această taxă ar putea susține proiecte de infrastructură verde, precum dezvoltarea transportului public, energiei regenerabile și restaurarea ecosistemelor. Totodată, o parte din fonduri ar putea fi destinată sprijinirii țărilor cu venituri reduse, care resimt cel mai acut efectele schimbărilor climatice.
Apel la acțiune
2Celsius, o organizație non-guvernamentală activă în domeniul politicilor climatice, consideră că această măsură ar contribui la reducerea rapidă a emisiilor de carbon, aliniind sectorul aviației la obiectivele Acordului de la Paris. „Taxa pentru pasagerii frecvenți este o soluție echitabilă, care ar limita poluarea excesivă a celor mai bogați, fără a afecta accesul la zboruri ocazionale pentru cei cu venituri mici”, a declarat Magdalena Heuwieser, coordonator al rețelei Stay Grounded.