Patriarhul Daniel explică pentru ce folosim Agheasma Mare

Publicat: 06 ian. 2025, 20:40, de Vera Popa, în Culte , ? cititori
Patriarhul Daniel explică pentru ce folosim Agheasma Mare
basilica.ro

Părintele Patriarh Daniel a subliniat luni, în cuvântul de Bobotează de la Patriarhie, faptul că Agheasma Mare este „sfințitoare, de suflet şi de trup, de case, de gospodării și de grădini”,. Agheasma Mare este „vindecătoare, de boli sufletești și trupești”, dar și „eliberatoare de duhuri necurate, de patimi rele şi de situaţii dificile”.

„Astăzi, noi ne aducem aminte de Botezul Domnului și de propriul nostru botez, când am fost copii și am fost botezați de către preot, iar Crezul a fost rostit de naşi. Însă în fiecare an, odată cu praznicul Botezului Domnului, ne mai aducem aminte și de botezul poporului român. Poporul român nu a fost botezat la comanda conducătorului poporului (cneaz sau rege), ci printr-un proces lent, început de Sfântul Apostol Andrei – care este pictat aici, pe frontispiciul Palatului Patriarhiei. În timp ce ne formam ca popor nou, din geto-daci și romani, ne-am creștinat. Creștinare lentă şi profundă, care ne-a ajutat să păstrăm credinţa apostolică în timpul invaziei popoarelor migratoare şi a puterilor ostile

Sărbătoarea Botezului Domnului cuprinde şi Sfințirea Mare a apei sau Agheasma Mare. Sfințirea Mare a apei se săvârșește numai în legătură cu sărbătoarea Botezului Domnului. Chiar dacă se săvârșește în ajunul sărbătorii Botezului Domnului pentru ca preoții să meargă la casele credincioșilor, totuși, Sfințirea Mare a apei se săvârșește după Vecernie (unită cu Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare), adică după ce am intrat în sărbătoarea Botezului Domnului. De asemenea, în ziua Botezului Domnului, adică astăzi, se săvârșește Sfințirea Mare a apei„, a subliniat Patriarhul Bisericii Ordotoxe Române, citat de basilica.ro.

De ce se numește sfințirea „mare„?

De ce se numește sfinţirea „mare”? Pentru că este și una „mică”. Care este dosebirea între Sfințirea Mare a apei și Sfințirea mică (sau Agheasma Mică)? Sfințirea Mare a apei se săvârşeşte numai la sărbătoarea Botezului Domnului, pe când Sfințirea mică (sau Sfeștania, când se sfințește casa) se săvârşeşte mai ales la 1 august, la 1 septembrie, la începutul Postului Paștilor și ori de câte ori este nevoie: la sfințirea casei, la sfințirea fântânii, la sfințirea holdelor etc. Deci, aceasta este prima deosebire: Agheasma Mare se săvârșește o dată în an, la sărbătoarea Botezului Domnului, pe când Agheasma mică, de mai multe ori.

A doua deosebire este faptul că, la Sfințirea Mare a apei, există două serii de câte trei invocări ale Duhului Sfânt. Aceste două serii de câte trei invocări sau chemări ale Duhului Sfânt au fost numite, în termeni teologici, dublă epicleză, adică este vorba de o sfințire dublă sau îndoită. Această Sfințire Mare se arată şi printr-o rugăciune mai bogată, printr-o slujbă mai solemnă pe lângă această stăruință asupra chemării Duhului Sfânt spre sfințirea apei„.

Pentru ce folosim Agheasma Mare

„Care este folosul acestei Sfințiri mari a apei? Pentru ce folosim Agheasma Mare, pe care o luăm astăzi, după sfințire? Trei sunt lucrările deosebite ale acestei ape sfințite astăzi: în primul rândea este sfințitoare, de suflet şi de trup, de case, de gospodării și de grădini. În al doilea rând, Agheasma Mare este vindecătoare, de boli sufletești și trupești. De aceea Agheasma Mare o iau în timpul anului și cei care sunt foarte bolnavi, precum şi cei care nu au voie să se împărtășească, dar ca o consolare sau mângâiere primesc dezlegare de la duhovnic pentru a lua Agheasma Mare.

În al treilea rând Agheasma Mare este eliberatoare de duhuri necurate, de patimi rele şi de situaţii dificile. Adică prin gustarea Aghesmei Mari și prin stropire cu Agheasmă Mare se alungă patimile și duhurile necurate sau duhurile rele. De aceea, când omul are tulburări, încercări în viață, folosește această Agheasmă Mare. Deci Agheasma Mare este sfințitoare, vindecătoare și eliberatoare de patimi rele și de duhuri necurate.

În viaţa liturgică Bisericii Ortodoxe, această Agheasmă Mare se folosește la sfințirea antimiselor, a veșmintelor bisericești, la sfințirea obiectelor bisericești, la sfințirea clopotelor…ş.a.

Sfințirea mică a apei (Agheasma mică), cum am spus, se folosește ori de câte ori este nevoie. Slujba aceasta este mai scurtă și nu conţine două serii de invocări ale Duhului Sfânt, ci doar una. Dar este și ea binefăcătoare, sfinţitoare, vindecătoare şi eliberatoare și, foarte adesea, credincioșii, la începutul lunii, cheamă pe preot să sfințească locuința lor„.

Isus a sfințit întreaga lume

„În încheiere trebuie să amintim faptul că Domnul Iisus Hristos a venit în lume ca să sfințească întreaga lume – nu numai sufletul și trupul omului, ci și întreg cosmosul, întreaga creație. Când Mântuitorul a devenit om, S-a întrupat din interiorul umanității, din pântecele Fecioarei, prin lucrarea Duhului Sfânt. Și astfel, mai întâi a sfințit natura umană, sufletul și trupul, din interiorul umanității. Apoi, când S-a născut în peștera Betleemului a sfințit Pământul din interior, din peșteră.

Iar astăzi, la Botezul Domnului, vedem și cântăm în slujbele noastre că El sfințește apele Iordanului și firea apelor, aducându-ne aminte că, la începutul facerii lumii, Duhul Sfânt „Se purta deasupra apelor” (Facerea 1, 2). Acum Duhul Sfânt Se poartă deasupra apelor pentru refacerea, renașterea sau reînnoirea creației, a lumii. Iar botezul nostru este o naștere din nou, o naștere duhovnicească, spre deosebire de cea biologică. De aceea, Domnul Iisus Hristos a spus: „Dacă nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea intra în Împărăția Cerurilor” (Ioan 3, 5)„.