Paul Anghel, ANPC: În cazul Raiffeisen Bank am acționat pentru apărarea drepturilor consumatorilor și prevenirea unei eventuale prescripții
Clienţilor afectaţi de practica Raiffeisen Bank de creştere a dobânzilor la creditele restructurate nu li s-a reparat prejudiciul timp de mai mult de un an şi jumătate, deşi a existat o hotărâre definitivă împotriva băncii emisă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a declarat, sâmbătă, pentru AGERPRES, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
El a precizat că acesta a fost şi motivul noului ordin emis de preşedintele ANPC.
„Considerăm că o hotărâre definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie are putere de lege şi trebuie respectată. De la pronunţarea acesteia a trecut, însă, mai mult de un an şi jumătate, timp în care consumatorii care au fost afectaţi aveau tot dreptul să le fie deja reparat prejudiciul. Faptul că acest lucru nu s-a întâmplat încă ne-a condus la încheierea procesului verbal de constatare a contravenţiei şi la emiterea Ordinului„, a afirmat Paul Anghel.
Directorul general al ANPC a menţionat că instituţia a dorit astfel să preîntâmpine o eventuală prescriere a faptei.
„Nu vroiam să ajungem în apropierea momentului când ar fi putut interveni prescripţia şi atunci am considerat normal să acţionăm pentru apărarea drepturilor consumatorilor, pentru că este de datoria noastră să preîntâmpinăm apariţia unei situaţii profund dezavantajoase pentru aceştia. Acţionăm de fiecare dată pentru aplicarea legii, în conformitate cu atribuţiile ANPC„, a adăugat Paul Anghel.
Amendă de 100.000 lei
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru practică comercială incorectă şi a decis suspendarea activităţii băncii referitoare la acest comportament, precum şi restituirea comisioanelor încasate ilegal de la clienţi, aceasta din urmă fiind o măsură aplicată în premieră în România, a informat vineri seara ANPC.
Amenda de 100.000 de lei a fost aplicată Raiffeisen Bank după ce banca nu a respectat o hotărâre definitivă a justiţiei, care a decis în februarie 2020 că Raiffeisen a comis o practică comercială incorectă atunci când a mărit unilateral dobânzile clienţilor care solicitau restructurarea creditelor.
Potrivit reprezentanţilor ANPC, aproximativ 14.000 de clienţi beneficiari de credite au fost afectaţi de practica comercială incorectă a Raiffeisen Bank.
ANPC precizează că Raiffeisen Bank nu a pus în practică decizia instanţei de judecată timp de aproape 1 an şi 7 luni de la emiterea acesteia.
Ordin emis în 2014
Iniţial, în iulie 2014, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a emis un ordin prin care a dispus încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii, subliniază Autoritatea.
Ulterior, în februarie 2020, instanţa de judecată a emis hotărârea definitivă prin care practica băncii a fost stabilită ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, notează ANPC.
Astfel, instanţa de judecată a constatat că operatorul economic a profitat de dificultăţile financiare ale consumatorilor care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, astfel încât cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele aveau o valoare redusă, banca a mărit nejustificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiţionale şi prin crearea aparenţei unui beneficiu constând în renunţarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinată de renunţarea la comisionul de administrare a fost depăşită de majorarea produsă de modificarea dobânzii, potrivit reprezentanţilor ANPC.
Sumele nu au fost încă restituite
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor subliniază că sumele reţinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost încă restituite clienţilor prejudiciaţi. Potrivit sursei citate, sumele reţinute incorect ar putea depăşi 10 milioane de euro.
„Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni – nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciaţi, pe de o parte, prin faptul ca sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România) şi a sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile„, se precizează în documentul ANPC.
Ordin implementat din 2014
Pe de altă parte, Raffeisen Bank susţine că a implementat din anul 2014 ordinul emis de ANPC privind o metodă de calcul a dobânzii în cazul restructurării creditelor, iar banca în prezent calculează sumele care ar trebui restituite clienţilor ce ar fi putut fi afectaţi de acea modalitate de restructurare a creditelor, au susţinut reprezentanţii Raiffeisen Bank într-un comunicat transmis vineri seara AGERPRES.
„Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014, respectiv banca nu mai foloseşte modalitatea de restructurare a creditelor menţionată în respectivul act administrativ. În plus, banca a început să analizeze în mod proactiv impactul asupra clienţilor, atât pozitiv, cât şi negativ, astfel încât pentru clienţii care ar fi putut fi impactaţi negativ să calculăm şi restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluţii de automatizare a procesului, între timp procesarea desfăşurându-se manual. Bineînţeles ANPC a fost informată privind desfăşurarea acestui proces„, potrivit comunicatului Raiffeisen Bank.
Raiffeisen Bank va contesta în instanţă prevederile ordinului ANPC care depăşesc cadrul legal, a transmis banca.
„În context, considerăm că noul Ordin al Preşedintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce în prezent nu mai există şi, totodată, se referă la măsuri pe care banca le implementează deja. De asemenea, banca a acţionat prudenţial şi a provizionat aceste sume în exerciţiul financiar anterior. În acelaşi timp, vom analiza în detaliu conţinutul procesului verbal şi respectiv al ordinului şi vom contesta în instanţă acele prevederi care exced, în opinia noastră, cadrul legal aplicabil„, se mai arată în comunicatul Raiffeisen Bank.