Pe străzile Galațiului, „autobuzul cu hidrogen”, mijlocul de transport al viitorului, fără emisii CO2

Publicat: 14 mai 2024, 20:38, de Sorin Costea, în Auto , ? cititori
Pe străzile Galațiului, „autobuzul cu hidrogen”, mijlocul de transport al viitorului, fără emisii CO2
Pe străzile Galațiului, „autobuzul cu hidrogen”, mijlocul de transport al viitorului, fără emisii CO2

Pe unul dintre cele mai importante trasee de transport public din Galați circulă timp de două zile un autobuz alimentat cu hidrogen, în cadrul unei campanii de testare a acestui mijloc de transport fără emisii de CO2.

În condițiile în care a luat o amploare semnificativă în preferințele românilor trecerea de la autoturismele clasice, cu hidrocarburi, la autoturismele „hybrid” sau electrice, este așteptată o schimbare asemănătoare și în domeniul transportului public de persoane, iar, în acest context, în Europa Centrală şi de Est se desfășoară cel de al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen realizate în cadrul proiectelor „JIVE”, finanţate de „Clean Hydrogen Joint Undertaking”, proiecte susținute în cadrul programelor de cercetare şi inovare ale Uniunii Europene „Horizon 2020”, „Hydrogen Europe” şi „Hydrogen Europe Research”.

Turneul de promovare se desfășoară în zece orașe din România, Grecia, Bosnia Herțegovina și Bulgaria, din România fiind alese municipiile Cluj Napoca și Galați. După ce în cursul săptămânii trecute „autobuzul cu hidrogen” fabricat de compania Caetano a circulat pe străzile Clujului, la începutul acestei săptămâni au prilejul gălățenii să circule cu un astfel de autobuz, pe traseul 105, între Cartierul Dunărea și Grădina Publică.

Galațiul a fost ales ca unul dintre orașele în care ar putea fi implementat proiectul acestui tip de autobuz după ce, potrivit organizatorilor turneului de promovare, „Galațiul a devenit un model de bună practică în ceea ce priveşte susţinerea şi promovarea unui transport prietenos cu mediul”.

La Galați a fost instalată în toate cartierele orașului o rețea de zeci de stații de alimentare a mașinilor electrice, au fost introduse în transportul public 40 de autobuze electrice și a fost înlocuit întregul parc de troleibuze.

Pe lângă testarea „autobuzului cu hidrogen”, la Galați a fost organizat și un workshop pe teme legate de tehnologii și soluții pe bază de hidrogen, cu participarea reprezentanților regiei de transport local, Transurb SA și reprezentanți ai Primăriei Galați, în dialog cu reprezentanți ai „Clean Hydrogen Europe”, „Hydrogen Europe” și ERM, dar și oficiali ai Ministerelor Investițiilor și Proiectelor Europene, Energiei și Transporturilor și Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Avantajele „autobuzului cu hidrogen”: cu un „plin” de 38 de litri parcurge 300 km și nu emite CO2

„Autobuzul cu hidrogen” este cea ce am putea numi „autobuzul viitorului”, deoarece soluţia de propulsie a mijloacelor de transport în comun cu hidrogen are foarte multe avantaje, cel mai important fiind eliminarea emisiilor de carbon în condiţiile în care singurul produs secundar al acestei tehnologii este apa.

Alt avantaj important este autonomia, un astfel de autobuz putând parcurge, în funcție de condițiile de trafic rutier, o distanţă de 300-350 de kilometri după o singură încărcare, care durează numai câteva minute.

Spre exemplu, cu un „plin” de 38 de litri de hidrogen autobuzul parcurge fără probleme cel puțin 300 de kilometri, în condiții de trafic dificile. Consumul este de sub 10 litri de hidrogen la suta de kilometri.

O astfel de autonomie asigură funcționarea autobuzului de la ora 5 dimineața până la 12 noaptea, fără să fie necesară o altă alimentare.

Autobuzele cu o astfel de tehnologie circulă deja în oraşe mari din Statele Unite, la San Francisco şi în Connecticut, iar în Germania au primit undă verde trenuri propulsate pe bază de hidrogen, care să transporte pasagerii în nordul ţării.

Costul unui astfel de autobuz este de aproximativ 700.000 de euro. Prețul este mult mai mare decât al unui autobuz alimentat cu hidrocarburi, dar avantajele pe care le are sunt cu mult mai importante decât diferența de preț.