Pedepse grele pentru cei care mituiesc un funcționar public străin

Publicat: 18 iul. 2024, 08:10, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Pedepse grele pentru cei care mituiesc un funcționar public străin
sursa foto: google

Guvernul va adopta un proiect de act normativ privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenției privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale.

Pedeapsa aplicabilă persoanei fizice pentru infracțiunea de mituire a funcționarilor publici străini este închisoare de la 2 la 7 ani. Potrivit art. 62 alin. (1) din Codul penal, dacă prin infracțiunea săvârșită s-a urmărit obținerea unui folos patrimonial, pe lângă pedeapsa închisorii, se poate aplica și pedeapsa amenzii.

În ceea ce privește pedeapsa aplicabilă unei persoane juridice, prin derogare de la dispozițiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, în cazul infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1), suma corespunzătoare unei zile-amendă este cuprinsă între 3.000 lei și 300.000 lei.

Stabilirea unor dispoziții derogatorii de la dispozițiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal este necesară pentru a asigura pedepse disuasive și eficiente pentru infracțiunile săvârșite de persoanele juridice și are în vedere pedepsele stabilite de alte state care au aderat recent la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică – Lituania (aderare în 2016) și Croația (aderare în 2023), precum și recomandările Grupului de lucru anti-mită (WGB).

Articolul 4 din proiectul de lege stabilește că revine Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție competența materială în ceea ce privește efectuarea urmăririi penale cu privire la infracțiunea prevăzută de art. 3 alin. (1). Art. 5 din proiectul de lege reglementează soluția procesuală de urmat în acele cazuri în care în cursul urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constată că infracțiunea care constituie obiectul cauzei este cea de la art. 3 alin. (1) din proiectul de lege, infracțiune atribuită prin prezentul proiect de lege în competența Direcției Naționale Anticorupție.

Astfel, dacă în cursul efectuării urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constată că infracțiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre infracțiunile atribuite în competența Direcției Naționale Anticorupție, inclusiv prin prezenta lege, aceștia au obligația de a înainta de îndată dosarul acestui din urmă parchet. De asemenea, prin dispozițiile art. 6 din proiectul de lege sunt desemnate autoritățile centrale responsabile, în aplicarea art. 11 din Convenția Anti-mită.

Prevederile art. 6 din proiectul de lege reprezintă dispoziții generale, de principiu, în materia cooperării internaționale în materie penală, și cu o îndelungată tradiție în acest domeniu. Astfel, luând în considerare structura organizatorică, dar și administrativă a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, autoritățile centrale responsabile care vor fi desemnate vor fi Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Ministerul Justiției.

Sintagma „funcționar public străin” din cuprinsul noii incriminări are un înțeles specific în sensul proiectului de lege. Astfel, este de menționat că art. 2 lit. a) din proiectul de lege stabilește expres înțelesul acestei sintagme: „funcționar public străin” înseamnă orice persoană, numită sau aleasă, care deține o funcție legislativă, administrativă sau judiciară într-o țară străină, orice persoană care exercită o funcție publică pentru o țară străină, inclusiv pentru o agenție de stat sau o întreprindere publică și orice funcționar sau agent al unei organizații publice internaționale. Definiția este preluată din art. 1 para. 4 lit. a) din Convenția Anti-mită.

Având în vedere că definirea funcționarului public străin cuprinde referiri la sintagma „țară străină”, art. 2 lit. b) din proiectul de lege prevede că: „țară străină” include toate nivelurile și subdiviziunile de guvernare, de la cele naționale până la cele locale, ceea ce reprezintă o preluare fidelă a dispozițiilor art. 1 para. 4 lit. b) din Convenția Anti-mită. De asemenea, sensul sintagmei de „act contrar îndatoririlor de serviciu” este unul larg, având sensul de folosire necorespunzătoare de către funcționarul public străin a funcției sale, dacă actul este realizat în legătură cu îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu calitatea sa. Această expresie este definită la art. 2 lit. c) din proiectul de lege.

LG-2