Pensiile speciale: de la Roma Antică la România contemporană

Publicat: 13 ian. 2025, 08:23, de Radu Caranfil, în SOCIAL , ? cititori
Pensiile speciale: de la Roma Antică la România contemporană

De ce provoacă pensiile speciale atâta indignare? Simplu: ele sunt percepute ca simbolul suprem al inechității sociale. Într-o țară unde majoritatea pensionarilor se luptă să supraviețuiască cu pensii de câteva sute de euro, existența unor privilegii care sfidează logica contributivității e ca o palmă dată cetățeanului obișnuit. Obsesia pentru aceste pensii nu este doar despre sume colosale și categorii privilegiate, ci despre ce reprezintă ele – o ruptură între cetățean și un stat care pare să funcționeze doar pentru cei puțini și bine poziționați.

Evoluția pensiilor speciale de-a lungul secolelor

De-a lungul secolelor, conceptul de pensie specială a trecut prin transformări semnificative, fiind adaptat contextelor socio-politice și economice. Însă nu trebuie confundat meritul real cu privilegiul nemeritat. Pensiile de merit ar trebui să recompenseze sacrificiile și contribuțiile excepționale aduse societății, nu simpla prezență într-o funcție bine plătită. Faptul că ai lucrat 25 de ani într-un domeniu precum magistratura nu poate fi considerat un „merit” care justifică pensii disproporționate.

În realitate, pensiile speciale funcționează mai degrabă ca o monedă de schimb: cumpără onestitatea și fidelitatea celor care le primesc. Este ca și cum sistemul le-ar spune acestor oameni: „Te rog frumos, fă-ți datoria, nu te lăsa corupt și îți garantăm o bătrânețe liniștită.” În loc să fie un simbol al sacrificiului, aceste pensii devin o încercare subtilă de a asigura integritatea, dar și o sursă de indignare publică în fața inechităților evidente.

Ce pensii de merit a cunoscut istoria?

De-a lungul istoriei, diverse civilizații și state au implementat sisteme de pensii de merit pentru a recompensa serviciile excepționale aduse societății. Iată câteva exemple notabile:

Originea pensiilor speciale în Roma Antică

Încă din perioada Romei Antice, statul a recunoscut importanța recompensării anumitor categorii profesionale pentru serviciile aduse societății. Soldații romani se puteau pensiona la vârsta de 42 de ani, beneficiind de recompense substanțiale menite să le asigure loialitatea și să compenseze sacrificiile făcute în slujba imperiului.

Germania imperială

În 1889, sub conducerea cancelarului Otto von Bismarck, Germania a introdus un sistem de asigurări sociale care includea pensii pentru muncitori. Acesta a fost unul dintre primele sisteme de pensii de stat, oferind sprijin financiar persoanelor în vârstă și stabilind un precedent pentru alte națiuni.

România interbelică

În perioada interbelică, România a adoptat legi care prevedeau pensii de merit pentru diverse categorii profesionale. De exemplu, Legea Minelor din 1895 a introdus asigurarea socială obligatorie pentru minerii și muncitorii din industria petrolieră, instituind dreptul la pensie și indemnizații în caz de accidente de muncă.

Marea Britanie

În 1942, economistul William Henry Beveridge a prezentat raportul „Social Insurance and Allied Services”, care a stat la baza sistemului britanic de asigurări sociale. Acesta a propus un sistem unificat de asigurări și asistență socială, incluzând pensii de stat pentru cetățeni, contribuind la dezvoltarea statului modern de bunăstare.

Controverse și provocări în sistemul de pensii

Aceste pensii au devenit subiect de dezbatere publică, fiind criticate pentru inechitățile pe care le generează în sistemul de asigurări sociale. În 2022, subvenția totală de la buget pentru plata pensiilor din România a fost de 22.924 miliarde de lei, adică aproape 21% din cheltuielile cu toate pensiile, normale plus speciale (109,16 miliarde de lei).

În anul 2024, România a alocat un buget record pentru pensiile speciale, cheltuielile crescând cu 18% față de anul precedent. Astfel, dacă în 2023 pensiile speciale au costat statul 13,3 miliarde de lei, în 2024 suma a ajuns la 15,7 miliarde de lei.

Această creștere semnificativă a cheltuielilor cu pensiile speciale a generat controverse, mai ales în contextul în care guvernul a implementat măsuri de austeritate în alte sectoare și a introdus noi taxe pentru întreprinzători.

Este important de menționat că, pe lângă pensiile speciale ale diferitelor categorii profesionale, statul a suportat și costuri semnificative pentru pensiile speciale ale foștilor parlamentari. În 2024, aceste pensii au însumat peste 60 de milioane de lei, la care s-au adăugat aproximativ 30 de milioane de lei pentru perioada în care acestea au fost „eliminate” temporar în 2023.

Tentația permanentă a meritelor iluzorii

În total, cheltuielile cu pensiile în România au crescut semnificativ în 2024, impactul bugetar pentru plata acestora ridicându-se la aproape 146,2 miliarde de lei, cu 30,2 miliarde de lei mai mult comparativ cu 2023.

Aceste date evidențiază presiunea tot mai mare asupra bugetului de stat, generată de creșterea cheltuielilor cu pensiile speciale, și subliniază necesitatea unor reforme pentru a asigura sustenabilitatea sistemului de pensii în România.

Situația pensiilor speciale în România în 2025

În România anului 2025, pensiile speciale continuă să fie un subiect de dezbatere intensă. Acestea sunt acordate anumitor categorii profesionale, precum magistrați, militari, polițiști, diplomați și parlamentari. De la 1 ianuarie 2025, și foștii edili locali, precum primarii și viceprimarii, beneficiază de aceste pensii speciale.

În prezent, pensia specială medie în România este de aproximativ 3.000 de euro, iar cea mai mare depășește 10.000 de euro.

Pensiile speciale: obsesia care frământă o țară întreagă

Deși pensiile speciale au fost inițial concepute ca recompense pentru servicii deosebite aduse statului, în contextul actual, ele ridică întrebări privind sustenabilitatea și echitatea sistemului de pensii din România. Reformarea acestui sistem rămâne o provocare majoră pentru autorități, în încercarea de a asigura un echilibru între recunoașterea meritelor profesionale și principiul contributivității.