Pericol grav care amenință România odată cu intrarea în Schengen terestru
Autoritățile de mediu sunt îngrijorate din cauza faptului că România va intra total în spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Conform acestora, va apărea un fenomen care reprezintă un pericol grav.
Autoritățile de mediu susțin că există un pricol grav: transporturile ilegale de deșeuri s-ar putea înmulți de la începutul anului viitor, având în vedere că vor fi eliminate controalele pentru camioane.
În 2023, Garda de Mediu a depistat 20.000 de tone de deșeuri la intrarea în țara noastră și a oprit camioanele. De la 1 ianuarie, acești transportatori ar putea profita de libertatea de la vamă și ar putea aduce în țară cantități mari de deșeuri ilegale.
„Controlul în frontieră nu va mai avea loc și atunci trebuie să ne concentrăm eforturile pe controalele în interiorul frontierei, în interiorul țării”, a declarat Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu.
Până acum, s-au deschis peste 100 de dosare penale pentru cei prinși că transportau ilegal deșeuri în țară. Doar în primele 10 luni din 2024 au fost oprite peste 400 de transporturi care aduceau 5.000 de tone de deșeuri.
Fenomenul este cel mai întâlnit în vama Borș, unde au fost oprite 187 de camioane. În schimb, cele mai mari cantități de deșeuri au fost găsite la Nădlac 2, circa 2.000 de tone.
Autoritățile sunt preocupate de găsirea soluțiilor pentru ca fenomenul să nu se agraveze după intrarea completă în Schengen.
„Am avut o primă ședință de lucru la nivelul Ministerul Afacerilor Interne cu instituțiile direct interesate, adică GNM, Poliția de Frontieră, Autoritatea Vamală etc, cu care, împreună, elaborăm o strategia comună pentru a ne adapta la partea la mai puțin îmbucurătoare”, a spus comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu la un post de televiziune.
În fiecare an, în țară intră ilegal tone de deșeuri, precum electronice, textile, anvelope sau mașini la mâna a doua și deșeuri amestec. Acestea din urmă pot intra legal în țară dacă vor fi valorificate. După ce importatorii sortează marfa, ce dau la o parte ajunge, adesea, pe câmpuri.
Garda de Mediu are șapte scannere prin intermediul cărora pot depista gunoaiele fără să controleze fiecare camion.
În plus, firmele care aduc deșeuri în țară pentru valorificare trebuie să se înregistreze și să raporteze gunoaiele în Registrul ROAFM. La fel s-ar putea proceda și în privința importului animalelor, consideră Andrei Corlan.