Pericolele pe autostradă: brandingul personal, dezinhibiția, gadgeturile

Publicat: 28 ian. 2025, 12:34, de Evelin Ceciu, în ACTUALITATE , ? cititori
Pericolele pe autostradă: brandingul personal, dezinhibiția, gadgeturile
Autostradă mai multă în România înseamnă și pericole mai multe, învață cursanții lui Ionel Simionca, psiholog principal în domeniul educației rutiere / Foto: Facebook, cont personal

Pe autostradă, dezinhibiția la volan, „brandingul personal al șoferilor”, care poate genera agresivitate, și gadgeturile se numără printre cauzele care pot da naștere unor evenimente rutiere grave, atrag atenția specialiștii în psihologia traficului.

Conform Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră-PsihoTrafiQ, circulația pe autostradă nu este lipsită de pericole. Riscurile la care se expun conducătorii auto sunt generate chiar de faptul că neglijează uneori anumite riscuri, transmite Agerpres.

Aproape jumătate dintre șoferi nu au ajuns vreodată pe o autostradă

„Aproape 15% dintre șoferi sunt utilizatori de autostradă, în special cei profesioniști. În jur de 40%, șoferi ocazionali care circulă pe autostradă, iar restul poate nu ajung niciodată pe o autostradă. Conducerea pe un astfel de drum cere o anumită experiență și cunoștințe. Dar asta nu înseamnă că o persoană care conduce frecvent nu este supusă riscurilor (…).

Avem așteptări nerealiste să conducem într-un fel în care să nu fim supuși riscurilor, față de un drum național. Suprasolicităm aceste așteptări, conducem dezinhibat. Pe autostradă suprasolicităm faptul că putem merge cu o anumită viteză și atunci apare și un anumit profil de risc”, a declarat pentru Agerpres Ionel Simionca, psiholog principal în cadrul Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră-PsihoTrafiQ.

Ionel Simionca a enumerat cauzele care pot genera accidente rutiere pe autostradă. Printre acestea se numără viteza excesivă sau neadaptată la condițiile de drum, dar și… comportamentul în trafic. Dezinhibiția la volan, este de părere specialistul, dar și agresivitatea pot genera condiții propice pentru dezvoltarea unor situații de risc.

„Dezinhibiția poate genera o stare euforică. Asta înseamnă muzica dată tare, contextul cu anumiți pasageri. Pe autostradă, pentru că ai anumite așteptări să circuli cu o viteză mai mare, poate apărea un comportament agresiv. Există riscul de a depăși, forțând pe celălalt sau de a devansa pe banda I.

Există o categorie de conducători auto care se împăunează prin mașină

Cele mai grave riscuri în trafic sunt cele pe care nu le vezi la timp și ar fi trebuit să le prevezi. Spre deosebire de ce am văzut în restul Europei, suntem mai tentați de brandingul personal prin marca mașinii. Asta înseamnă că împrumutăm o anumită imagine de sine. (…). Pretindem cumva că o marcă mai scumpă ar avea vreo prioritate în fața alteia.

Există o categorie de conducători auto care se împăunează prin mașină, iar asta influențează decizia lor în trafic. O anumită viteză de rulare, o anumită agresivitate, o anumită intoleranță față de greșelile celorlalți. Există un procent care cumva împrumută din identitatea mașinii în propria identitate”, a precizat vicepreședintele PsihoTrafiQ.

Ce pot face gadgeturile, telefoanele mobile, dar și rutina instalată de-a lungul perioadelor lungi de condus? Pot să distragă atenția șoferilor de la ceea ce se întâmplă în trafic. Drept urmare, se recomandă atenție la volan și pauze dese pentru conducătorii auto care se deplasează pe distanțe mari.

„Gadgeturile nu sunt rele sau bune. Există o tendință în industrie de a implementa din ce în ce mai multe display-uri, care înseamnă distragerea atenției. Cam tot ce interferează cu distragerea atenției este penalizat la regimul rutier. Folosirea telefonului mobil, tot ce înseamnă operarea și distragerea atenției va interfera negativ și cu anticiparea riscurilor.

Șoferii să nu subestimeze în niciun fel riscurile unor accidente pe autostradă. Să fie foarte conștienți de starea proprie, de oboseală, euforie, viteza generată de o anumită stare. Acestea pot duce la un comportament iresponsabil în trafic. Mașina trebuie să fie în parametri tehnici, dar să fii și tu, să spun așa, în parametri tehnici. Cu pauze la cel mult patru ore, privirea în față și păstrarea distanțelor, atunci când se circulă în coloană. Și evitarea distragerii atenției. Când apare o anumită rutină pe autostradă, ar putea apărea și o anumită preocupare pentru a sparge rutina. Asta înseamnă discuții cu pasagerii, privirea spre ei, atenția pe navigație. În fapt, un mare risc la coliziuni. Toată tehnologia cu care mașinile sunt echipate are limite”, a subliniat Ionel Simionca.

Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră-PsihoTrafiQ este ONG care își propune promovarea și desfășurarea unor proiecte de educație rutieră.