Peste 20.000 de elevi au participat la programul Fundației Vodafone “Școala din viitor”
Peste 20.000 de elevi și-au dezvoltat abilitățile digitale și practice, în anul școlar 2023-2024, prin activitățile „Școala din viitor”, dezvoltate de Fundația Vodafone și integrate în curriculumul pus la dispoziția școlilor de către Junior Achievement (JA) România.
841 de cadre didactice din 440 de unități școlare au creat la clasă, împreună cu elevii, experiențe de învățare practică prin accesarea activităților din proiect.
Activitățile din programul „Școala din viitor” au reprezentat prima experiență în dezvoltarea
competențelor digitale pentru aproape 70 la sută dintre elevii participanți.
A doua ediție a proiectului „Școala din viitor ajunge în școlile JA”, organizat de Junior Achievement (JA) România în parteneriat cu Fundația Vodafone, a oferit, în anul școlar 2023-2024, posibilitatea pentru 20.654 de elevi din clasele primare și de gimnaziu să participe la lecții interactive despre mediul înconjurător, artă modernă sau securitatea online, toate integrate prin utilizarea limbajelor de programare, a inteligenței artificiale și a conceptelor precum „Internet of Things”, cu accent pe învățarea prin descoperire, arată un comunicat remis, marți, redacției.
Din totalul elevilor participanți, 68 la sută au experimentat pentru prima dată activități pentru dezvoltarea competențelor digitale. Conform cadrelor didactice cu care elevii au lucrat la clasă,printre cele mai dezvoltate competențe în urma activităților „Școala din viitor” s-au numărat alfabetizarea digitală și informațională, comunicarea și colaborarea în mediul digital și siguranța în mediul online, cu precădere protejarea dispozitivelor electronice și protejarea datelor personale.
Pentru a asigura o implementare cât mai bună a activităților disponibile prin platformele JA România și „Școala din viitor”, mai mult de 1.000 de profesori au participat la sesiuni de formare atât față în față, cât și online. În urma acestor sesiuni, activitățile disponibile pe platforma „Școala din viitor“ au fost folosite la clasă de peste 800 de învățători și profesori în 440 de școli din 241 de localități din România, cu scopul de a îmbina abilitățile digitale cu domenii profesionale esențiale pentru dezvoltarea comunităților. Elevii au fost încurajați să utilizeze tehnologia responsabil și să o integreze în mod sustenabil în activitățile zilnice.
,,Proiectul Școala din viitor a reușit să capteze interesul atât al fetelor, cât și al băieților, prin diversitatea activităților care au reprezentat o modalitate eficientă de învățare experiențială și prin cooperare despre IoT și mediul înconjurător. Activitățile proiectului au creat condițiile pentru dezvoltarea abilităților sociale, antrenarea și exersarea abilităților digitale și a motivației pentru învățare“, declară un profesor, de la Școala Gimnazială Sfântul Andrei din București.
„Cunoșteam informații despre Școala din viitor, deoarece am parcurs diverse activități de pe platformă împreună cu tatăl meu. M-am bucurat că am avut și la orele de dirigenție activități de acest fel. Mi-a plăcut foarte mult să creez în platforma Scratch“, spune un elev de la Școala Gimnazială Nr. 97 din București.
Într-o componentă dedicată a proiectului Rețeaua Școala din viitor, 50 de unități școlare au fost dotate, în urma unui apel public, cu kituri tehnologice care permit utilizarea realității augmentate și accesarea unui conținut special pentru echipamentele oferite.
Astfel, 6.000 de elevi au putut să folosească materiale atipice pentru experiențe interactive, în care bucăți de aluminiu și carton reciclat au devenit componente tehnice, iar cuburile Merge s-au preschimbat în piramide sau planete ale Sistemului Solar.
„Vom continua să integrăm în activitățile noastre școlare resurse marca «Școala din viitor», pentru că sunt stimulative, atractive și ajută la dezvoltarea competențelor de tot felul, nu doar a celor digitale“, arată un profeso de la Școala Gimnazială George Tutoveanu din Bârlad, județul Vaslui.
La finalul proiectului, șase unități școlare cu cea mai activă implicare în proiect au primit un sprijin financiar pentru dotări cu echipamente: Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan“ din Brașov, Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu“ și Școala Gimnazială „Sfântul Andrei“ din București, Școala Gimnazială Săcălaz din structura Beregsău Mare (județul Timiș), Școala Gimnazială „Ion Petrovici“ din Tecuci (județul Galați) și Școala Gimnazială „Virgil Iovănaș“ din Șofronea (județul Arad).
Proiectul „Școala din viitor ajunge în școlile JA“ reprezintă demersul JA România și al Fundației Vodafone de a sprijini educația modernă și de a pregăti elevii pentru provocările viitorului prin experiențele promovate de cele două organizații la nivel internațional, pentru a stimula învățarea practică, a îmbunătăți rezultatele educaționale și a le oferi elevilor abilități esențiale pentru startul carierei lor profesionale.
Fundația Vodafone România este o organizație neguvernamentală românească înființată în 1998, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operațiunile comerciale ale companiei Vodafone România.
„Școala din viitor“ face parte din programul Skills Upload Jr. – o inițiativă a Fundațiilor Vodafone din 13 țări, creată pentru a-i încuraja pe educatori și pe elevi să își dezvolte gândirea critică și să utilizeze în mod creativ tehnologiile digitale.
Junior Achievement (JA) România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară, de orientare profesională și dezvoltare personală, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip applied learning sunt urmate anual de peste 267.000 de elevi și studenți din 1.957 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2023, organizația a urcat pentru a cincea oară în Top 10 ONG-uri din lume, iar în 2024 a primit a treia nominalizare la Premiul Nobel pentru Pace.