Petrecere BAAR la Clubul Diplomaților, pe banii asiguraților RCA. Invitat special: vicepreședintele ASF!
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România a făcut o petrecere de pomină la Clubul Diplomaților, unde invitat special a fost chiar vicepteședintele ASF. Din ce bani a fost plătită petrecerea? Din banii asiguraților RCA.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), A.P.T.E.2002 , A.P.U.L.U.M., a solicitat Guvernului Romaniei să plafoneze prețul polițelor RCA care crește aberant și abuziv, în timp ce asigurătorii nu plătesc despăgubirile. Profitul firmelor de asigurări care vând polițe RCA a crescut, anul trecut, pe baza acestor majorări nejustificate, pe care nu le vede nici Consiliul Concurenței, deși practicile asigurătorilor sunt similare.
Cu banii din acest profit, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) a plătit petrecerea de final de an, la Clubul Diplomaților, unde invitatul special a fost chiar responsabilul din ASF cu domeniul asigurărilor: Cristian Roșu. O fi conflict de interese?
COTAR, APTE2002 , APULUM cere în continuare o intervenție de urgență în sensul plafonării prețului polițelor RCA, pentru a nu se crea aceeași situație ca în cazul falimentului City Insurance, spre care ne îndreptăm cu pași mari. Sectorul de autoritate din cadrul ASF care se pretinde supraveghetorul pieței de asigurări, în loc să semnaleze faptul că profiturile raportate de asigurători au crescut cu 200% în ultimele 12 luni, ca urmare a majorării tarifelor RCA și a neplății daunelor, a susținut de la început creșterile nejustificate de prețuri, dând vina pe unitățile reparatoare din România. Controalele în urma cărora s-au găsit nereguli nici măcar nu au fost la service-urile private românești, ci la unitățile reparatoare ale dealerilor de mașini.
Anul trecut, COTAR a informat cu privire la piața de asigurări din România, cuprinse în Raportul European Insurance Overview – 2021 publicat de EIOPA (European Insurance Overview), în octombrie 2021: Cheltuielile administrative ale societăților de asigurări din România sunt cele mai ridicate din UE. În România, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, care se declară veşnic în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc.
Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA, arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020), continuând în 2021 și 2022. La polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.
Același raport arată că asigurătorii din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgabuire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale, etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, DOAR 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări.
Potrivit aceluiași raport, România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.
În mod firesc, în ţările care înregistrează cel mai scăzut nivel al corupţiei şi cu instituții funcționale, nu sunt posibile dezechilibrele care există în România, în aceste state companiile de asigurări înregistrând valori duble ale costului despăgubirilor raportat la preţul RCA.
Un astfel de exemplu este Islanda unde, potrivit Raportului EIOPA, cheltuielile cu despăgubirile reprezintă 76 de lei din 100 de lei încasaţi din RCA, Franţa (70%), Olanda (62%) şi Norvegia (61%), țările unde s-au înregistrat cele mai mari valori mediane ale ratei daunei. Cifrele analizate în cadrul acestui raport sunt aferente anului 2020, adica înainte de majorarea cu peste 250% a tarifelor RCA care există astăzi.
Cristian Roșu, numit de Parlamentul României la conducerea acestui sector de activitate din cadrul ASF, ar fi trebuit să urmărească în mod real stabilitatea pieței, prin stoparea comportamentul ilicit al companiilor de asigurări din România. Nu a făcut-o, a susținut permanent aceste practice, a devenit purtătorul de cuvânt al asigurătorlor, iar la finalul anului a fost invitatul special al BAAR, la petrecerea de la Clubul Diplomaților.
Asta după ce BAAR a mai făcut un joc sinistru: cu promisiunea de a oferi un preț redus pentru polițele RCA, a transferat toate mașinile de la „bonus” la „malus”, adică șoferii care nu au făcut accidente deloc și ar fi trebuit să beneficieze de „bonus”, au fost trecuți automat la grad de risc ridicat de accidente, ceea ce înseamnă că sunt obligați să plătească în plus 36%, iar baza de date va fi punctul de pornire pentru următoarele majorări ale tarifelor RCA, prin acest truc.
Cristian Roșu, susținătorul acestor nereguli din piață, din partea ASF, este acum un fel de „Don Corleone” al marii familii a asigurătorilor și al BAAR, ceea ce explică petrecerea la care a fost invitat special.
Vicepreședintele ASF, Cristian Roșu, lasă impresia că-și îndeplinește atribuțiile, dar amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA, pe care toți românii sunt obligați prin lege să le plătească. Spre exemplu, o amendă de 422.600 lei, aplicată societății Euroins, reprezintă echivalentul a 20 de minute de vânzări de RCA dintr-o singură zi! Având în vedere cuantumul infim al amenzii, am fi tentați să credem că ea a fost aplicată pentru o încălcare minoră a legii.
Însă, conform celor indicate chiar de ASF, amenda a fost aplicată pentru cea mai gravă încălcare a legii care poate fi comisă de un asigurător, și anume refuzul de a-și constitui și evidenția rezervele de daună, conform legii. Cu alte cuvinte, autoritatea a constatat că Euroins nu-și poate îndeplini cea mai importantă obligație care justifică existența sa – plata despăgubirilor – iar pentru această faptă a aplicat o amendă echivalentă a 20 de minute de încasări pentru acest asigurător.
Aceste nereguli grave nu sunt incidente izolate, ci reprezintă o constantă în activitatea Euroins, care, potrivit susținerilor ASF, se află sub supraveghere intensă tocmai din această cauză. ASF a primit încă din vara anului trecut solicitări de informații oficiale din partea COTAR.
Aceste solicitări vizau legalitatea constituirii rezervelor de daună de către Euroins pentru dosarele aflate pe rolul instanțelor de judecată, adică tocmai subiectul ultimului control desfășurat de ASF și în urma căruia, pe lângă amenda ridicol de mică aplicată, în sarcina asigurătorului a fost stabilită obligația de a inventaria, până la data de 31.12.2022, dosarele de daună aflate pe rolul instanțelor de judecată având ca obiect pretențiile formulate de terți împotriva asigurătorului.
COTAR, APTE2002 , APULUM a atras atenția asupra faptului că în piața de asigurări RCA există o nouă bombă cu ceas care deține 41% din cota de piață, campioană a reclamațiilor și a litigiilor în instanță pentru neplata despăgubirilor, adică la fel cum era City Insurance. Toți consumatorii de asigurări trebuie să știe dacă Euroins este în măsură să-și îndeplinească obligațiile de despăgubire sau dacă, sub atenta supraveghere a ASF, după falimentul City Insurance s-a ajuns din nou la situația în care polițele emise de cel mai mare asigurător RCA din România sunt simple hârtii fără acoperire.
COTAR cere încă o dată plafonarea RCA la tarifele de referință, afișate pe site-ul ASF, pentru o perioadă de minimum 6 luni. Cere și controale de fond la toate companiile de asigurări, ținând cont de faptul că în ultimii 20 de ani nu s-au făcut deloc. Și așteaptă în continuare polițele RCA emise de CEC Bank, așa cum a dat dispoziție premierul României.