Piața cafenelelor din Europa, într-o continua creștere. Piața din România, condusă de 5 to go și Ted’s Coffee
Piața europeană a cafenelelor a crescut cu 3,3%, ajungând la 45.008 locații în ultimele 12 luni, 33 din cele 40 de piețe majore înregistrând o creștere netă a numărului de puncte de vânzare pe fondul unui context economic dificil, potrivit raportului Allegra World Coffee Portal. În ceea ce privește piața din România, raportul arată că această nișă a fost într-o transformare majoră, condusă de operatorii 5 to go și Ted’s Coffee, care se dezvoltă rapid.
Patru piețe s-au extins cu peste 100 de puncte de vânzare – Marea Britanie, Rusia, Turcia și Spania. Germania, Grecia, Austria și Cipru au înregistrat o scădere a numărului de puncte de vânzare. Primii 20 cei mai mari operatori europeni, inclusiv McCafé, Starbucks, Costa Coffee, Greggs și Caffè Nero reprezintă aproape jumătate din piața totală a cafenelelor.
Majoritatea cafenelelor din Europa au înregistrat o creștere a numărului de puncte de vânzare în ultimele 12 luni, în ciuda faptului că mulți operatori se confruntă cu costuri de operare ridicate și cu o încredere scăzută a consumatorilor, relevă un nou studiu World Coffee Portal.
Având în vedere că presiunile inflaționiste s-au diminuat în ultimele 12 luni, 62% dintre liderii europeni ai industriei intervievați de World Coffee Portal au indicat o evoluție pozitivă a comerțului – o creștere de 4% de la an la an.
Piețele majore, inclusiv Regatul Unit, Rusia, Franța și Turcia, au înregistrat toate o creștere cu o singură cifră a numărului de puncte de vânzare. În mod remarcabil, Ucraina a înregistrat o creștere de două cifre a numărului de puncte de vânzare, în ciuda invaziei continue a Rusiei. Germania a fost cea mai mare piață care a înregistrat o scădere a numărului de puncte de vânzare, în timp ce Grecia a înregistrat o scădere cu o singură cifră a numărului de magazine.
În timp ce majoritatea operatorilor au raportat o creștere a vânzărilor, costurile ridicate ale materiilor prime, ale personalului și venitul disponibil mai scăzut al consumatorilor rămân principalele obstacole în calea rentabilității.
Sondajul realizat de World Coffee Portal în rândul a peste 400 de lideri europeni ai industriei a identificat o creștere a consumului de cafea de specialitate în ultimele 12 luni. Printre lanțurile mici și mijlocii care implementează cu succes modele de tip boutique la scară largă se numără WatchHouse în Regatul Unit, Syra Coffee în Spania, The Barn în Germania și Coutume în Franța. Operatorii olandezi de specialitate Anne & Max și Coffee company au adăugat, de asemenea, magazine pe o piață din ce în ce mai axată pe calitate.
În Scandinavia, lanțurile de cafea premium, cum ar fi Joe & The Juice din Danemarca, Kahls The & Kaffehandel din Suedia și Åpent Bakeri din Norvegia concurează puternic cu concurenți internaționali de dimensiuni reduse. Pe piața germană a cafenelelor, axată pe panificație, mulți operatori răspund cererii tot mai mari de băuturi premium cu game de cafea modernizate.
Piața spaniolă a cafenelelor și-a revenit după declinul numărului de puncte de vânzare înregistrat în doi din ultimii trei ani și a devenit cea mai mare piață din top 20 cu cea mai rapidă creștere din ultimele 12 luni – McCafé, Starbucks și Rodilla înregistrând toate performanțe puternice. Portugalia a înregistrat o creștere scăzută de două cifre a numărului de puncte de vânzare, marca națională Arcádia fiind operatorul cu cea mai rapidă creștere.
Între timp, cafenelele din România și-a continuat transformarea într-o piață europeană majoră, condusă de operatorii interni 5 to go și Ted’s Coffee, care se dezvoltă rapid. Cultura cafenelelor premium este de așteptat să crească în multe piețe mai mici, în special în Lituania și Slovacia.