Piața mașinilor electrice din România, prăbușita puternic

Publicat: 07 aug. 2024, 16:12, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Piața mașinilor electrice din România, prăbușita puternic

Piaţa de maşini electrice din România a simțit un puternic efect negativ, în urma reducerii primei de Stat pentru maşinile electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, în programul de înnoire a parcului auto.

Această situație a înjumătăţit vânzările Daciei Spring şi a dus la prăbuşirea pieţei acesteia

Autoturismele „elec­trifi­ca­te“ au o scădere de 17%, reali­zând o cotă de piaţă de 24,7% din care auto­turis­me­le pur electrice în­registrea­ză o scădere de 68%, rea­li­zând o cota de piaţă de 4,9%, po­trivit datelor cen­tralizate de Asoci­a­ţia Producă­torilor şi Importato­rilor de Auto­mo­bile (APIA).

Scăderea din acest an pe seg­mentul maşinilor electrice vi­ne după ani de zile în care vân­zările acestora s-au dublat an de an.

Dar în 2024 prima pro­­gramului Rabla Plus s-a în­jumăţit de la 10.000 la 5.000 de euro, motiv pen­tru care 80% din banii des­ti­naţi per­soane­lor fizice au rămas ne­chel­tuiţi, potri­vit celor de la Dacia. Mai mult, Dacia Spring, „motorul“ pieţei de elec­trice din ultimii ani, a cunoscut o scădere de 47% în pri­mele şapte luni ale a­ces­tui an.

Pe de altă parte, şi preţul ma­şinii a crescut – în 2021 când s-a lansat, cu Rabla ma­şina costa 8.000 de euro, în timp ce acum preţul a urcat între 12.000 şi 15.000 de euro, în funcţie de versi­u­nea de echipare.

În luna iulie 2024 primele trei cele mai vândute autoturisme 100% elec­trice sunt: Tesla Model 3, cu 168 uni­tăţi şi o creştere de 15% faţă de ace­eaşi perioadă a anului precedent, Dacia Spring cu 67 unităţi şi o scădere de 92% şi Hyundai Kona cu 56 de unităţi.

Dacia a anunţat un nou model Spring, ale cărui comenzi sunt deja înregistrate, iar livrările încep din toamnă.

Comisia Europeană a anunţat, în 12 iunie, că începând cu luna iulie vor fi impuse taxe antisubvenţie de până la 38,1% pentru maşinile electrice chi­nezeşti.

Spring, care este produsă în China, va avea o taxă su­pli­men­tară de 20,8%, dar procentul este calculat din preţul de export din Chi­na, nu din preţul comercial al maşinii, astfel încât impactul ar putea fi mai redus în cazul unor maşini.

Taxa vine deja pe lângă cea vamală de 10%.

Mi­hai Bordeanu, directorul Dacia, a ex­plicat că cine a comandat maşina va avea şi preţul pentru care a semnat, in­diferent de modificările legislative. Chiar şi în acest scenariu, Spring va ră­mâne produs în China, la uzina Dong­feng şi nu va fi transferat în Europa.

Pentru noul model Spring compania are în medie 100 de comenzi pe lună, în timp ce în momentul lansării, în 2021, erau chiar şi 400-500 pe lună.

După evoluţia importantă a lunilor anterioare, iulie 2024 vine cu o creştere de 0,5% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna iulie a anului 2023 şi cu o scădere de 36% faţă de luna iunie 2024.

Autoturismele, care reprezintă aproximativ 82% din total, au înregistrat în luna iulie 2024, un volum de 12898 unităţi, cu -4,4% mai puţin faţă de luna similară din 2023, fiind de menţionat că pe întreg anul 2024 înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin în a iulie 2024, o cotă de piaţă de 24,7%, care depăşeşte cu 15,2 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel.