Piaţa românească de automobile electrice a scăzut cu 37% la 9 luni. Este cea mai dramatică scădere din Europa
Piaţa românească de automobile electrice (EV) este modestă comparativ cu alte state europene, chiar şi cu cele mult mai mici decât România, şi a scăzut dramatic în primele 9 luni din 2024, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Înjumătăţirea tichetului Rabla, o lovitură crâncenă
Pentru date comparabile cu alte state din Europa, APIA a prezentat marţi, la o întâlnire cu jurnaliştii, cifrele de înmatriculări doar la opt luni şi a precizat că scăderea pieţei româneşti de EV luând în calcul şi luna septembrie este de 37%.
În România au fost înmatriculate numai 6.800 de automobile full electrice în primele 8 luni din 2024, în timp ce în Europa înmatriculările de EV sunt de 1,213 milioane unităţi.
State europene cu pieţe redutabile de automobile electrice sau mult mai mici ca România dar cu cifre incomparabil mai mari
Spre exemplu, Belgia a consemnat o creştere de 41% şi a înmatriculat 84.000 de automobile electrice, Franţa are o creştere de 8,1%, la 188.575 de unităţi, Olanda – plus 4,5%, 77.990 de electrice, Portugalia – plus 9,5%, 25.000 de unităţi, Marea Britanie – plus 10,5%, 213.544 maşini electrice.
Au fost şi scăderi importante în Europa, dar pieţele de electrice sunt incomparabile cu cea din România.
- Germania, minus 32%, 242.000 de maşini electrice
- Suedia, minus 21%, 54.304 unităţi
- Italia – 12%, 35.785 unităţi
Înmatriculările de autoturisme au crescut, în România, cu 6% în primele nouă luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, însă maşinile full electrice au înregistrat o diminuare de 37%, conform datelor prezentate marţi de către Dan Vardie, preşedintele APIA.
Pe ansamblu pieţei, termice plus hibride plus electrice, situaţia nu este rea, ţinând cont şi de contextul internaţional actual.
„În primele nouă luni ale anului suntem la un plus de 6% în privinţa înmatriculărilor, ceea ce e foarte bine faţă de ce se întâmplă în Europa şi în lume. La autoturisme comerciale avem o creştere de aproape 4%, iar la vehiculele comerciale un salt de 27,5%”, a spus Dan Vardie.
Vestea bună este că modelele plug-in hybrid au un plus de 13% (4.533 de unităţi), iar cele full hybrid au un salt de 53%, până la 15.280 de unităţi.
„Tot ce reprezintă soluţii cu mai puţină poluare noi credem că este mai bine. Suntem în aceeaşi ecuaţie complicată şi, din păcate, ultimele luni au adâncit această ecuaţie. Vobim despre cea mai puternică lovitură care a fost înjumătăţirea programelor „Rabla”. A fost o lovitură crâncenă”, a apreciat Dan Vardie.
În primele opt luni ale acestui an (pentru care au fost publicate date comprarabilev), faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în România înmatriculările de automobile au crescut cu 5,8%, în timp ce, în Europa majorarea a fost de doar 1,7%.
Situaţia dramatică a fost însă autoturismele electrice, în România s-a consemnat o diminuare de 35% a înmatriculărilor (6.800 de unităţi) la 8 luni, iar Europa se află la un minus 5,5%.
Datele comparabile la 9 luni vor fi disponibile după 20 octombrie, însă scăderea electricelor în România s-a adâncit de la minus 35% la minus 37%, ceea ce probabil va plasa România tot pe ultimul loc.