Piedone, şeful ANPC, impune transparență: A fost lansat în dezbatere publică Ordinul care obligă comercianții să afişeze adaosul comercial

Publicat: 18 mart. 2025, 17:36, de Ionut Jifcu, în ACTUALITATE , ? cititori
Piedone, şeful ANPC, impune transparență: A fost lansat în dezbatere publică Ordinul care obligă comercianții să afişeze adaosul comercial

ANPC a lansat în transparenţă un ordin prin care va obliga operatorii economici să afișeze adaosul comercial aplicat produselor, pentru a asigura transparența formării prețurilor și o mai bună informare a consumatorilor.

În prezent, lipseşte transparenţa

Potrivit actului normativ postat pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), acesta este modul prin care se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor, informații menite să-i ajute să facă alegeri raționale, în cunoștință de cauză.

„Mai precis, ceea ce lipseşte în prezent este transparența modului în care sunt stabilite prețurile produselor de către operatorii economici pornind de la prețul de achiziție. Pornind de la consecințele pe care o astfel de lacună legislativă le generează, se evidențiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de formare a prețului final al unui produs comercializat.

Necesitatea reglementării unei norme care să oblige operatorii economici să afişeze lângă prețul final al produsului comercializat şi adaosul comercial aplicat pentru produsul respectiv, în raport cu prețul de achiziție, are drept scop informarea în mod clar, precis și neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit prețul final al produsului sau al serviciului pe care dorește să îl achiziționeze, astfel încât, pe baza informațiilor necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, aceştia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigențelor lor din punct de vedere al nevoilor și al posibilităților lor financiare”, se arată în referatul de aprobare a ordinului ANPC.

„Consumatorii pot face alegeri în cunoștință de cauză”

Instituţia condusă de Cristian Popescu Piedone mai transmite că prevederile art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor instituie obligația de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 și 22, iar această obligație nu poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional.

„La acest moment, vânzătorii trebuie să indice clar prețurile pentru a le permite consumatorilor să compare produsele similare şi să aleagă în cunoștință de cauză – indiferent de modul în care sunt ambalate produsele şi de numărul de unități conținute într-un pachet.

Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a compara prețurile, nu numai la nivel de marcă, ci și la nivel cantitativ pentru a vedea, de exemplu, dacă o cutie mare cu un anumit produs este mai avantajoasă decât o cutie mai mica cu același produs”, se mai arată în referatul citat.

ANPC susţine că aceasta este modalitatea prin care consumatorii vor putea face alegeri „în cunoştinţă de cauză”.

„Având în vedere atribuțiile A.N.P.C., de supraveghere și control, precum şi de informare corectă a consumatorilor, considerăm că este imperios necesar acest act normativ pentru informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, în raport cu prețul de achiziție. Proiectul urmărește să le permită consumatorilor să evalueze și să compare cu ușurință prețul produselor pe baza unor informații omogene și transparente. Astfel, consumatorii pot face alegeri în cunoștință de cauză”, se mai arată în referat.

Iată ce prevede Ordinul cu caracter normativ privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție:

ORDIN

Art. 1. Prezentul ordin stabileşte modalitatea de informare a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate de către operatorii economici în raport cu prețul de achiziție.

Art. 2. În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afişat prețul şi utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime şi alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art. 3. În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afişarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleaşi caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art.4. (1) Pentru produsele provenite din terțe țări, în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import.

(2) Pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor.

Art. 5. Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.