Pilonul II de pensii private: Când și cum pot fi retrași banii
Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a făcut marți o serie de precizări referitoare la modalitatea prin care pot fi retrași banii din Pilonul II de pensii private, precum și la termenele la care aceștia pot fi accesați.
Potrivit legislației în vigoare (Legea 411/2004 cu modificările și completările ulterioare, coroborată cu Norma ASF nr. 27/2017 consolidată), fondurile de pensii private din Pilonul II efectuează plăți către participanți și beneficiari numai în următoarele trei situații:
1) Când participantul obține decizia de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public;
2) Când participantul obține decizia de pensionare pentru invaliditate din sistemul public (indiferent de gradul de invaliditate);
3) În cazul nefericit al decesului participantului, situație în care activul acumulat de participant în contul personal din Pilonul II este plătit către moștenitorii săi legali sau testamentari.
Menționăm, de asemenea, că „încetarea calității de participant” nu înseamnă altceva decât primirea banilor din Pilonul II și ieșirea din sistem. Nu există cazuri în care participanții să nu își primească banii conform legii, și nu pot exista alte situații în afara celor legale pentru obținerea banilor din Pilonul II de pensii private.
De la lansare și până la sfârșitul lunii februarie 2024 (cele mai recente date publice disponibile), fondurile de pensii private din Pilonul II au plătit peste 2,2 miliarde RON către 161.000 de participanți și beneficiari.
Randamentul mediu anual al pensiilor private obligatorii
Fondurile Pilonului II de pensii private obligatorii au ajuns la un nou nivel record de 135 miliarde de lei, cu un randament anual mediu de 7,8%, potrivit datelor APAPR.
Administratorii fondurilor de pensii private obligatorii (Pilonul II) au trimis recent scrisoarea anuală de informare cu numărul 100.000.000 către cei peste 8 milioane de participanți, chiar în luna în care Pilonul II aniversează 16 ani de activitate.
Potrivit legii, toți participanții la fondurile de pensii private (Pilonul II și Pilonul III facultativ) primesc anual o scrisoare de informare de la administratorii fondurilor, care include valoarea contului personal la data de 31 decembrie a anului precedent și alte informații relevante. Scrisoarea este trimisă anual până la data de 15 mai, la ultima adresă comunicată administratorului.
Participanții pot opta să primească scrisoarea exclusiv pe e-mail, economisind astfel hârtie și primind-o mai rapid. Cele 100.000.000 de scrisori trimise până acum în format fizic ar putea înconjura Pământul la Ecuator, având o lungime cumulată de 50.000 de kilometri, cu tot cu plicurile în care au fost expediate. Până în prezent, doar aproximativ 1 din 10 participanți a solicitat primirea scrisorii anuale de informare pe e-mail.