Plafonarea de către PSD a adaosului comercial, singura metodă viabilă împotriva lăcomiei marilor companii
Limitarea prețurilor la energie, dar și plafonarea adaosului comercial la alimente trebuie continuată și extinsă la toate produsele românești.
Datele statistice arată că Guvernul condus de Marcel Ciolacu a eliminat specula și a redus inflația, iar românii au putut fi protejați de scumpirile nejustificate ale prețurilor. De asemenea, măsura a permis producătorilor și retailerilor să obțină cifre de afaceri și profituri în creștere.
Deși costurile cu materiile prime și cu energia sunt în continuă scădere în ultimele 18 luni, pentru majoritatea produselor și serviciilor din România, rapoartele INS și BNR arată că unele prețuri continuă să crească. Datele susțin ipoteza că și în România există „greedflation”, fenomen care este definit de către economiști drept creșterea prețurilor de către companii mai mult decât impune creșterea costurilor.
Prin limitarea adaosului comercial la toate produsele fabricate în România, social-democrații vor să se asigure că toți românii vor beneficia și de prețuri corecte la raft, care să reflecte scăderile de costuri din ultima perioadă.
PSD nu acceptă ca banii românilor să fie luați nejustificat de lăcomia unora dintre comercianți
Premierul Marcel Ciolacu a cerut de curând, Consiliului Concurenței, să investigheze creșterile masive de prețuri la detergenți, care s-au scumpit, într-o singură lună, cu aproape 26%.
Aceste scumpiri continuă să apară și în alte domenii, deși principalele costuri ce au fost folosite anterior de companii pentru a justifica majorările de preț ale produselor sunt acum în continuă scădere. Vorbim mai ales despre costurile cu energia și cele asociate cu diverse crize ce au afectat industria, cum ar fi de exemplu criza cipurilor.
Pe piața energiei, prețul barilului de petrol a scăzut însă, la 24 mai, de exemplu, el fiind la nivelul din ianuarie 2022. Benzina însă, costa 7,14 lei/litru la 24 mai, în timp ce în ianuarie 2022 era de 6,34 lei/litru. În același timp, au scăzut prețurile la electricitate și gaze pe bursele de profil. O altă ieftinire care nu este reflectată în prețurile produselor, de la raft.
Chiar și adaosul comercial plafonat permite obținerea de profituri în creștere
Profiturile marilor companii din industria alimentară din România s-au triplat între 2019 – anul dinaintea pandemiei, și 2022 – anul invadării Ucrainei de către Rusia, arată o analiză realizată de către Libertatea pe baza datelor financiare depuse de companii.
Tot rezultatele financiare publice arată că în 2023, marii retaileri au înregistrat creșteri, în unele cazuri, și de peste 10% față de 2022, la nivelul cifrei de afaceri. În ceea ce privește profitul, acesta a urcat, în unele cazuri, și cu 56% față de anul anterior!
În industria alimentară, cele mai mari 200 de societăți din România și-au majorat veniturile cu 70,38% între 2019 și 2022, an pentru care sunt disponibile ultimele rezultate agregate. În cifre brute, creșterea a fost de la 35 mld. lei în 2019, la 59,7 mld. Lei în 2022. Profiturile, în schimb, s-au triplat, de la 1,08 mld. lei la 3,13 mld. lei. Procentual, creșterea este de 188%.